”Un diamant este pentru totdeauna”, dar poate nu și pentru numărul tot mai mare de consumatori care evită piatra prețioasă naturală, preferând diamantele cultivate în laborator, alte pietre prețioase colorate și aurul, transmite CNBC.
Sloganul a fost inventat de gigantul diamantelor De Beers în 1948, captând impresia de securitate și romantism. Dar nu toate relațiile rezistă timpului.
Cel mai mare acționar al companiei, Anglo American, intenționează să separe De Beers de grup, pe măsură ce își restructurează afacerea după ce a respins o ofertă de preluare a BHP.
CEO-ul Anglo American, Duncan Wanblad, a declarat pentru Financial Times că vânzarea De Beers va fi ”cea mai grea parte” a restructurării radicale a companiei.
”Diamantele nu se mai potrivesc cu adevărat, în ciuda tradiției puternice a De Beers în cadrul grupului Anglo”, a declarat analistul independent al industriei diamantelor Paul Zimnisky.
”Anglo va face în cele din urmă ceea ce vor acționarii săi și se pare că vor să se concentreze pe o strategie pe termen mai lung a mărfurilor care sprijină dezvoltarea infrastructurii verzi, de exemplu cuprul”, a spus el pentru CNBC.
Cerere de diamante în scădere
Cererea de diamante a scăzut pe măsură ce alura sa se estompează pe o piață cheie de consum: China.
Scăderea ratei căsătoriilor, precum și popularitatea în creștere a aurului și pietrelor prețioase cultivate în laborator au condus la scăderea cererii chineze de diamante, a declarat firma de cercetare de piață Daxue Consulting.
Sfârșitul restricțiilor pandemiei i-a făcut pe consumatori să-și canalizeze cheltuielile către experiențe de călătorie, în locul produselor cu diamante.
Prețurile diamantelor au scăzut cu 5,7% până acum în acest an, potrivit indicelui diamantelor brute al lui Zimnisky, scăzând cu peste 30% față de cel ridicat record, din 2022.
De Beers a deținut odată un monopol pe piața diamantelor, dar cota sa a scăzut.
Condițiile economice au determinat compania să reducă prețurile cu 10% la începutul anului, a relatat Bloomberg, citând surse.
”Anul trecut a fost o perioadă mult mai grea pentru industria [diamantului], deoarece provocările economice, o pauză a angajamentelor, post-Covid, și o creștere a ofertei de diamante cultivate în laborator au afectat toate condițiile cererii”, a declarat directorul de comunicare al Anglo American, Marcelo Esquivel.
Preferința pentru diamantele cultivate în laborator joacă, de asemenea, un rol esențial în scăderea prețurilor diamantelor naturale, a declarat Ankur Daga, fondator și CEO al companiei de comerț electronic cu bijuterii fine Angara.
”Problema de bază este creșterea rapidă a diamantelor cultivate în laborator”, a spus el.
Daga a adăugat că în SUA, care este cel mai mare consumator de diamante, jumătate din pietrele inelelor de logodnă vor fi cultivate în laborator în acest an, de la doar 2% în 2018.
Diamantele cultivate în laborator, care pot fi cu până la 85% mai ieftine decât diamantele naturale, sunt fabricate într-un mediu controlat, folosind presiune și căldură extremă. Procesul recreează modul în care diamantele naturale sunt forjate adânc în mantaua Pământului.
Vânzările de diamante produse în laborator au crescut de la doar 2% din piața globală de bijuterii cu diamante în 2017 la 18,4% în 2023, potrivit datelor furnizate de Zimnisky.
În plus, justificarea pentru cumpărarea de diamante ca investiție s-a diminuat, a spus Daga.
Diamantele au fost văzute ca un activ și de acoperire a inflației în ultimii 50 de ani, a explicat el. Dar această rațiune de investiție a dispărut în mare măsură pe măsură ce prețurile au scăzut.
CITEȘTE ȘI Europa are un nou lider al segmentului B-SUV, care a depășit VW T-Roc, Ford Puma și Dacia DusterO industrie ”în necaz”
”Industria diamantelor are probleme”, a spus Daga pentru CNBC, adăugând că el crede că prețurile diamantelor naturale ar putea scădea cu încă 15%-20% în următoarele 12 luni.
Unii sunt puțin optimiști.
”Nu există nicio îndoială că există unele provocări în industria diamantelor, dar nu sunt provocări care să nu poată fi abordate”, a spus Anish Aggarwal, cofondatorul firmei de consultanță specializată în diamante Gemdax.
El a remarcat că diamantele sunt produse discreționare și este un caz de ”creare a dorinței”, la fel ca în cazul altor segmente de lux, cum ar fi ceasurile și gențile de ultimă generație.
”Industria nu a făcut marketing pe categorii la scară largă de aproape 20 de ani. Și vedem consecințele acestui lucru”, a spus Aggarwal, adăugând că industria diamantelor va trebui să muncească din greu pentru a reaprinde cererea consumatorilor chinezi.
Acest lucru necesită o abordare de marketing coerentă, a adăugat Aggarwal.
În mod similar, Zimnisky a spus că doar un marketing semnificativ al industriei ar putea să răstoarne piața diamantelor.
Recent, cel mai mare retailer de bijuterii din lume, Signet Jewelers, a anunțat o colaborare de marketing cu De Beers pentru a propulsa cererea de diamante naturale.
Signet se așteaptă la o creștere cu 25% a angajamentelor în următorii trei ani.
Esquivel, de la Anglo American, observă, de asemenea, că angajamentele mai mari și creșterea veniturilor disponibile ar ajuta la atenuarea provocărilor de pe piață.
”Este cel mai mare miner de diamante din lume și cel mai mare comerciant cu amănuntul de diamante din lume care lucrează împreună, așa că este semnificativ și ar putea cu adevărat să miște acul pentru industria mai mare”, a spus Zimnisky.