Perioada Crăciunului aduce o creștere puternică a vânzărilor la haine și alimentele pe piața locală, România având, în luna decembrie, printre cele mai mari creșteri din Uniunea Europeană la aceste categorii de produse. Spre deosebire de alți europeni, românii se orientează mai puțin spre produsele electronice în perioada Sărbătorilor, acest lucru putând fi pus seama succesului pe care Black Friday îl are pe plan local.
În total, vânzăriile retailerilor cresc cu 17% în decembrie (față de media lunară în perioada ianuarie-noiembrie), România fiind în a doua jumătatea a clasamentului european în privința avansului general al vânzărilor din această perioadă.
"Per ansamblu, în România, Crăciunul pare să aibă un efect semnificativ asupra cheltuielor de consum, cu un rezultat foarte bun pentru vânzările la supermarket, hypermarket și discounteri, alături de cadouri, ceea oferă încasări generoase pentru centrele comerciale (existând o preferință evidentă pentru haine și accesorii în defavoarea electronicelor, comparativ cu alte state europene)", se arată într-un studiu.
CITEȘTE ȘI Românii alocă cel mai mare procent din bugetul gospodăriei pentru mâncare, mult peste media UERomânia ocupă însă locul trei în UE, după Franța și Luxemburg, în funcție de creșterea vânzărilor de produse alimentare, alcool și tutun în luna decembrie, cu un avans de 27% comparativ cu restul anului.
Totodată, vânzările de haine și încălțăminte cresc cu 42% pe piața locală în ultima lună din an, comparativ cu media celorlalte 11 luni, România ocupând loc 5 în UE în funcție de evoluția vânzărilor pe acest segment.
"În perioada Crăciunului, presa locală publică adesea articole despre excesele alimentare ale românilor și faptul că oamenii își doresc ca de pe masa de Crăciun să nu lipsească nimic; acest lucru ar putea fi un aspect cultural, având în vedere că, poate, românii nu au depășit cu adevărat neajunsurile din perioada comunistă, în special din a doua parte a anilor 1980", se menționează în raport.
În ceea ce privește evoluția totală a vânzărilor de produse nealimentare, România are una dintre cele mai mici creșteri din UE, de 21%.
"Deși vânzările de produse electronice cresc față de alte luni, ritmul este mult sub cel din alte state membre UE, ceea ce plasează România în zona inferioară a clasamentului", se arată în studiu.
Comportamentul poate fi explicat printr-un "efect semnificativ al Black Friday", pentru care românii au o afinitate deosebită, fiind "un fenomen local uriaș". Electonicele sunt un motor al Black Friday, eveniment care are loc în noiembrie.