Jocurile de cărți Dungeons and Dragons și Pokémon, dar și alte jocuri de rol, înseamnă mai mult decât simplă distracție, ele reprezintă o sursă de inspirație pentru CIA, scrie CNN Money.
David Clopper, un analist în domeniul colectării de informații cu 16 ani de experiență la CIA, creează jocuri pentru Agenția Centrală americană de Informații, scrie News.ro.
De la jocuri de cărți, la jocuri de societate, Clopper creează jocuri folosite în formarea angajaților agenției, inclusiv a ofițerilor de informații și analiștilor politici în vederea interacțiunii cu lumea reală.
”Jocul face parte din condiția umană. De ce să nu profităm de acest lucru și să-l integrăm în modul în care învățăm?”, declara Clopper în weekend la o masă rotundă pe tema jocurilor, la Festivalul de tehnologie interactivă South by Southwest (SXSW).
Clopper și alți ofițeri CIA au discutat despre modul în care agenția folosește jocuri pentru a preda strategie, culegere de informații și colaborarea.
Clopper, care a început să creeze programe de formare pe baza unor jocuri de societate în 2008, și-a prezentat câteva dintre creațiile folosite de CIA.
În "Collection", primul său joc pe care l-a creat pentru CIA, echipe de analiști lucrează împreună pentru a rezolva crize internaționale contracronometru. Al doilea titlu, "Collection Deck", este un joc de cărți similar Pokémon, în care fiecare carte reprezintă fie o strategie de colectare de informații, fie provocări în birocrație.
De exemplu, un jucător pune jos o carte pentru a colecta informații secrete prin fotografi satelitare, însă un oponent îl poate bloca folosind o carte ”defecțiuni la stația de pe teren”. Jocul are scopul să simuleze situații cu care analiștii se pot confrunta în activitatea reală.
La masa rotundă a vorbit și Volko Ruhnke, un formator CIA și un designer independent de jocuri. El a spus că este deosebit de interesat de un anumit tip de joc, și anume cel care se joacă la masă cu scopul de a-i forma pe analiști și a-i ajuta în sarcinile analitice. El poate ajuta la preconizarea unor situații complexe, obligându-i să gestioneze simultan mai multe scenarii.
Ruhnke a creat un joc comercial de societate care simulează conflictul din Afganistan și care-i trece pe jucători prin probleme militare, politice și economice din regiune. Acesta le oferă jucătorilor ”o perspectivă mult mai dinamică în înțelegerea problemelor Afganistanului modern”, a spus el, adăugând că un joc similar poate fi folosit în cadrul CIA.
Jocurile vechi sunt, pentru moment, principala sursă de inspirație în programe populare de formare.
Însă analiștii se așteaptă să folosească în curând jocuri în realitatea virtuală (VR), în cadrul unor programe de formare.
Ramuri multiple ale forțelor armate folosesc, de ani de zile, jocuri VR în formare, oferindu-le militarilor experiențe din viața reală prin intermediul stimulării vizuale și auditive.
”Cu cât ne implicăm mai rapid în utilizarea jocurilor VR, cu atât mai bine”, aprecia Rachel Grunspan, directoarea pentru strategie a unei organizații în domeniul inovării digitale din cadrul CIA. ”Vrei să-i faci să se gândească la problema în domeniul informațiilor pe care încerci să o rezolvi, iar VR face un lucru uimitor în acest sens”.