Problema cu tehnologiile moderne despre care se discută până la deshidratare nu este că nu funcționează cum ar trebui, ci că sunt însoțite de baliverne care creează așteptări nerealiste. De aici și dezamăgirea pe care mulți o vor trăi când vor intra în contact cu inteligența artificială sau realitatea virtuală, după ce, în prealabil, au ascultat poveștile celor care au tot interesul să înflorească realitatea.
Asistenții virtuali care folosesc inteligența artificială sau căștile de realitate virtuală, două dintre cele mai fierbinți tehnologii ale momentului, nu sunt produse revoluționare. Acum. Au potențialul de a transforma device-urile actuale în piese de muzeu, da. Peste niște ani. Dar, la acest moment, sunt doar experimente pe care cei care au interesul încearcă să ne convingă să le cumpărăm de pe acum, știind foarte bine că un produs cu adevărat viabil se află la ani distanță.
Distincția trebuie făcută și înțeleasă pentru a separa așteptările generate de creatorii de povești de realitatea brută. Altfel, când milioane de oameni, înarmați cu vise subțiri vor fi dezamăgiți de utilitatea reală a unui astfel de produs, piața aceasta va avea o problemă de credibilitate din care nu-și va reveni prea curând.
Aceste tehnologii nu ne vor schimba viața începând de mâine. Acum sunt ca niște copii care învață primele cuvinte: mama, Google, publicitate etc. Și trebuie ca publicul să știe acest lucru înainte să le eticheteze ca fiind inutile și să nu le mai bage în seamă în următorii 20 de ani. Trebuie să facem abstracție de balivernele care le însoțesc, să conștientizăm că sunt la început de drum și să avem răbdare să crească.
CITEȘTE ȘI Utilizatorii smartphone-urilor cu Android pot vedea mai repede care este situația traficului în apropiereSă ne oprim la Google Assistant, un produs pe care oricine instalează aplicația de chat Allo îl poate testa.
Steve Jobs nu este responsabil doar pentru conceperea unor produse care au schimbat status quo-ul piețelor pe care a intrat. Tot el a schimbat și modul în care sunt promovate produsele din zona IT. Înainte, prezentările de produse noi erau atât de tehnice și de plictisitoare, încât și cei puțini care le înțelegeau sufereau de plictiseală acută. Apoi, s-a trecut în extrema cealaltă: totul a devenit ”revoluționar” și are ”design inovator”.
Demo-urile și prezentările oficiale pe care Google le-a susținut legat Google Assistant au urmat aceeași direcție. Publicul poate fi înclinat să creadă că un asistent virtual care se dă inteligent artificial, știe absolut orice și este capabil să ofere răspuns la orice întrebare.
În realitate, Google Assistant te poate ajuta cu un număr de limitat de informații, nu știe să îți aducă ceașca de cafea și, de fapt, el este cel care învață de la tine, nu invers.
CITEȘTE ȘI Google se pregătește să lanseze două smartwatch-uriÎn acest moment, Google Assistant nu este cu nimic mai breaz decât ceilalți boți, creați de Microsoft, Facebook sau micii dezvoltatori. Te poate ajuta cu starea vremii, câteva știri recente mai multe sau mai puțin relevante, o scurtă conversație despre cât de inteligent este, trei jocuri cu emoji și cam atât.
În rest, nu face decât să ”tragă” informații din alte servicii Google, precum motorul de căutare, Maps ori Photos. De fiecare dată, când informația cerută îi depășește competențele vine cu o căutare online care, de cele mai multe ori, oferă un răspuns total nesatisfăcător.
Mai mult de atât, nu folosește încă toate informațiile pe care le are pentru a oferi răspunsurile corecte. L-am întrebat dacă știe o pizzerie bună și mi-a recomanda una în Londra. I-am cerut să-mi spună când sunt alegerile și mi-a răspuns că pe 8 noiembrie (atunci sunt organizate în Statele Unite). Iar asta deși avea acces la zona mea, Google știe când se organizează alegerile în România, iar Maps deține o listă bogată de pizzerii din București.
Exemplele negative pot continua, iar experiența oferită de Google Assistant în acest moment e jalnică, în cel mai bun caz. Dar nu trebuie să reprezinte o dezamăgire. Atât poate inteligența artificială în acest moment. Și cred că, cu toate informațiile stocate de Google, va învăța rapid și va deveni un instrument util și pertinent în cel mult 10 ani.
CITEȘTE ȘI Facebook va optimiza consumul de date pe aplicația MessengerInteresantă în folosirea lui Google Assistant nu este nici experiența oferită, nici produsul propriu-zis, ci scurta privire în viitor pe care ți-o oferă. În câteva minute de palavre cu asistentul virtual vezi, de fapt, cum se va transforma Google și cum vei accesa informația în viitor.
Google Assistant va rămâne, într-o bună zi, doar Google. Sau, altfel spus, Google va fi un asistent virtual care își va oferi pe tavă, într-o formă cât mai umană posibilă, informația de care ai nevoie, cu condiția să-l lași să afle cât mai multe despre tine pentru a se perfecționa (și a te servi cu reclame de câte ori are ocazia).
Zecile de aplicații Google cu care ne încărcăm device-urile în prezent, de la Maps la Gmail, de la motorul de căutare la Photos, plus cele care vor apărea pe viitor, vor fi doar componente trecute în fundal ale unei singure aplicații. Un singur instrument capabil să răspundă tuturor nevoilor de informație, de oriunde l-ai apela: de pe telefon, televizor, de pe ușa frigiderului sau de la oglinda din baie. Un Google omniprezent și din ce în ce mai inteligent.