Tranziția către sustenabilitate și utilizarea din ce în ce mai mult a tehnologiei și, implicit, a inteligenței artificiale sunt principalele tendințe care vor schimba industria aviatică în viitor, spune, la emisiunea PROFIT NEWS TV, Mark Brownlee, Managing Director în cadrul Brisk UK, companie de consultanță în domeniul construcțiilor.
„Unul dintre aspectele cu care se confruntă industria aeroporturilor și cea aeriană este legat de sustenabilitatea zborurilor. Putem face multe în ceea ce privește aeroporturile, precum să obținem emisii zero de carbon. Însă, partea dificilă este legată de combustibilii fosili. Ceea ce observam tot mai des ca tendință este tranziția spre sustenabilitatea combustibililor de aviație.
Vorbim de hidrogenul în unele cazuri și, desigur, despre electrificarea aeroporturilor. Asta aduce provocări în ceea ce privește implementarea infrastructurii la aeroport și facilitarea alimentării cu hidrogen, care trebuie păstrat la temperaturi extrem de joase”, spune acesta, adăugând că trecerea de la combustibili fosili la hidrogen reprezintă cea mai importantă provocare pentru industria aviatică.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Sunt multe alte trenduri și în ceea ce designul aeroporturilor, continuă el, precum securitatea, biometricele, cumpărarea biletelor online.
„Niciunul dintre lucrurile acestea nu sunt o noutate, dar, pe măsură ce tehnologia avansează, modul în care pasagerii folosesc aeroporturile se va schimba în viitor. În ceea ce privește bagajele, acestora li se va putea face procesul de check-in de acasă, ca apoi să le fie livrate către punctul de destinație”, precizează Mark Brownlee.
Există o tendință și de utilizare a energiei verzi în cadrul aeroporturilor, mai spune acesta. Tot mai multe dintre aeroporturi se orientează către implementarea de panouri solare.
„Observ o tendință în electrificarea aeroporturilor, în special, referitoare la manevrarea echipamentelor la sol. Există cu siguranță un trend de electrificare a aeronavelor. Provocarea aici vine din zona investițională, unde, în unele cazuri, este necesară o investiție majoră pentru a îmbunătăți infrastructura electrică, pentru a facilita încărcarea tuturor acestor tipuri de vehicule electrice.
Multe aeroporturi iau însă în calcul introducerea panourilor solare. Există, desigur, și problema efectului de orbire, dar există cazuri în care devine justificată din ce în ce mai mult utilizarea spațiilor din jurul aeroportului”, adaugă el.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT LIVE Alina Marinescu, fondator Ursa Mica Glamping: Fără un efort de parteneriat între antreprenori și Guvern nu cred că va exista un succes foarte mare pentru turismul din RomâniaExistă, de asemenea, un trend de exploatare și a energiei geotermale pentru alimentarea aeroporturilor.
Tehnologia și, implicit, inteligența artificială, începe să joace un rol tot mai important în ceea ce privește proiectele de construcții, indiferent de sector.
„Inteligența artificială este folosită ca instrument de generare, în același mod în care chatGPT sau alte modele mari de limbaj sunt folosite pentru a genera rapoarte. Observăm această tendință în design acum, unde astfel de unelte sunt folosite pentru a genera imagini, pentru a aduce un flux de idei. Cred că vom asista tot mai mult la asta, cazuri în care instrumente de AI îmbunătățesc design-ul”, mai spune acesta, adăugând că instrumentele de AI pot fi folosite și pentru a efectua verificări de conformitate, reglementări, controlul clădirilor.
„Am observat o utilizare mult mai mare a inteligenței artificiale în inginerie pentru generarea textelor în ceea ce privește modul repetitiv de lucru, cum ar fi etichetarea, programarea, muncă pe care mulți arhitecți și ingineri trebuie să o depună pentru a livra proiectele, ca parte a procesului de design. Cred că lucrurile se vor îmbunătăți din ce în ce mai mult”, completează el.
În plus, inteligența artificială, realitatea augmentată și cea virtuală vor ajuta clienții să vizualizeze clădirile înainte ca acestea să fie construite.
„O altă fază a procesului de design, unde AI va avea un impact, este cea în care odată ce clădirea devine operațională AI va procesa cantități mari de date pentru a face clădirea mai eficientă, lucruri precum introducerea senzorilor pentru a monitoriza consumul de energie electrică sau pentru a controla iluminatul, ventilația. Toate aceste tehnologii cred că în viitor vor deveni mai răspândite”, precizează Mark Brownlee.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT LIVE Ștefana Rondak, fondatoare Mommy HAI: De anul următor, obiectivul este să ne extindem și internaționalChiar dacă utilizarea tehnologiilor este tot mai des întâlnită, factorul uman nu va dispărea, adaugă acesta.
„Unele tipuri de design pe care le vedem acum, în care AI este utilizată ca generator, sunt fantastice și într-adevăr împing limitele inginerilor. Și, odată ce sunt produse de un generator pe bază de AI, dacă cineva le va construi se va asigura că sunt sigure pentru oameni, că fac față evenimentelor seismice, că sunt confortabile.
Cred că eliminarea oamenilor din acest proces nu se va întâmpla, cel puțin nu în viitorul apropiat. Ceea ce stârnește îngrijorare este că utilizarea AI este la fel de bună precum informația introdusă. Utilizarea tehnologiilor de inteligență artificială nu este întotdeauna posibilă. Nu putem încărca informații confidențiale în aceste programe și să ne așteptăm ca acestea să nu fie divulgate. Trebuie să fim destul de atenți”, subliniază el.
În plus, utilizarea tot mai frecventă a tehnologiilor și inteligenței artificiale, continuă Brownlee, va duce la schimbări majore în ceea ce privește eficiența și producția proiectelor.
„Iar odată cu aceste schimbări vin și așteptări diferite legate de comisioane, durata producției, dar și în ceea ce privește abilitatea clienților de a schimba lucruri. Cred că design-ul va deveni mult mai flexibil”, mai spune acesta.