PROFIT NEWS TV CEO Eurolines România, despre liberalizarea transportului de călători: Mai multe avantaje decât monopolul. Lipsește curajul de a rupe pisica. Mulți au intrat pe piață crezând că fiecare gătește cu o apă ceva mai bună

PROFIT NEWS TV CEO Eurolines România, despre liberalizarea transportului de călători: Mai multe avantaje decât monopolul. Lipsește curajul de a rupe pisica. Mulți au intrat pe piață crezând că fiecare gătește cu o apă ceva mai bună
scris 23 feb 2023

Dragoș Anastasiu, CEO-ul Eurolines România, spune, la PROFIT NEWS TV, că transportul de călători este un sector reglementat, care de mai bine de două decenii funcționează pe un așa zis monopol.

„Se discută de cel puțin 15 ani despre liberalizare și acum sunt actele normative la nivel de parlament și sunt ultimele zile în care se iau deciziile. Din păcate, de foarte multe ori în România lipsește curajul de a rupe pisica și a spune ok hai să liberalizăm pentru că singurul lucru care contează de fapt este clientul. Clientul își dorește frecvențe mari ale legăturilor cu autocarul, își dorește calitate mai bună, preț mai mic, iar asta nu se poate prin monopol. Asta e definiția concurenței și a liberalizării”, spune acesta.

Urmărește-ne și pe Google News

Antreprenorul consideră că liberalizarea transportului de călători ar trebui făcută cât mai rapid și cât mai curajos.

„Culmea că și cei care țin cu dinții de acest sistem actual vor avea de câștigat. Eu n-am făcut niciodată transport intern, ci internațional, dar nu-l mai fac nici pe ăla acum. Am avut aceeași temere în momentul în care s-a liberalizat piața internațională, dar cam după 6 luni mi-am dat seama că avantajele liberalizării sunt mult mai mari decât avantajele monopolului.

Într-adevăr, un an a fost haos, foarte mulți concurenți care au intrat pe piață crezând că fiecare gătește cu o apă ceva mai bună decât a celuilalt, dar după un an de zile lucrurile s-au așezat cumva, piața s-a așezat, clientul a avut de câștigat, noi am avut de câștigat ca și transportatori și asta se va întâmpla și cu piața românească. A trecut momentul ideal, dar este un moment bun și trebuie făcut cât se poate de repede”, precizează Anastasiu.

PROFIT NEWS TV CEO CITR: Dacă menținem an de an facilități, este posibil să antreneze niște comportamente negative. Întrebarea este când oprim furtunul CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV CEO CITR: Dacă menținem an de an facilități, este posibil să antreneze niște comportamente negative. Întrebarea este când oprim furtunul

În Parlament se discută diverse scenarii pentru acest sector, precum prelungirea actualelor licențe, o semi-liberalizare sau o liberalizare totală. 

„Se mai discută o variantă de prelungire pentru încă 3 ani și introducerea unor măsuri de semi-liberalizare dar care de fapt nu e medicamentul necesar pentru boala respectivă.

Și o să fie așa cum e acum, adică prelungirea cu 3 ani a monopolurilor, ori o liberalizare totală, dacă politicienii au curaj sau o liberalizare parțială și se va face o perioadă de tranzit, dar ar trebui făcută mai curajos în așa fel încât clientul să profite, nu altcineva.

Suntem la același nivel de argumentație ca acum 27 de ani când am intrat eu pe piață. Cred că toți cei care vor să păstreze status quo-ul sau să facă treptat liberalizarea ar trebui să explice ce au cetățenii de câștigat cu ocazia asta, nu că vine cineva și nu știu ce se va întâmpla”, mai spune Dragoș Anastasiu, adăugând că de 10 ani luptă pentru această liberalizare.

PROFIT NEWS TV Ovidiu Palea, fondator Nord-Grupul Medical Provita: Medicina privată din România este ruptă din orice film. Așteptări ca în Vest, cu bani ca în Est CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Ovidiu Palea, fondator Nord-Grupul Medical Provita: Medicina privată din România este ruptă din orice film. Așteptări ca în Vest, cu bani ca în Est

El afirmă și că liberalizarea transportului de călători ar aduce o eficientizare generală a sistemului de transport din România, dar și concurență în piață.

„Probabil că de asta se sperie mulți transportatori, dar ar câștiga șosele din România, mediul înconjurător și, cu siguranță, clientul final prin această concurență mai mare. Se deschid noi oportunități și de investiții și de turism, asta aduce liberalizarea și concurența. Transportul cu autocarul este și cel mai ecologic mijloc de transport care există”, precizează acesta.

„Dacă ne uităm în alte țări precum Germania, după ce s-a liberalizat piața de transport la început a fost o efervescență totală, au intrat mulți jucători pe piață, prețurile s-au dus foarte mult în jos, unii au intrat în faliment, dar, de îndată ce lucrurile cumva s-au așezat, au venit oportunitățile pentru infrastructură, de autogări, pentru turism. Deci, există foarte multe oportunități dincolo de faptul că faci ceva pentru mediul înconjurător și faci un lucru bun pentru ce înseamnă trafic. Cred că e cazul să ne aliniem și noi Europei”, adaugă Anastasiu.

viewscnt
Afla mai multe despre
eurolines românia
transport călători
dragoș anastasiu