Dezvoltatorul spaniol Gran Via, care a livrat peste 2.000 de apartamente noi în București, a decis să se retragă de pe piața imobiliară românească, după 15 ani de activitate, acuzând situația urbanistică a Bucureștiului, după ce Planul Urbanistic General, în baza căruia se fac investiții în infrastructură și dezvoltări imobiliare ample, a fost anulat în prima instanță, pe motiv că ar fi fost aprobat ilegal.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider
„Noi am vrut să mai achiziționăm terenuri. Totuși, concluzia a ceea ce se întâmplă astăzi în București este următoarea: vindem terenul din Aviației - avem și cumpărători pentru el - și nu mai investim nimic în România. În afară de a continua investiția de la Constanța, pentru că avem terenul cumpărat și dorim să-l finalizăm. În România, investitorii mei au decis să nu mai investească nimic. La început spuneau că, după ce terminăm dezvoltarea terenurilor pe care le avem, vom mai cumpăra altele, dar pentru proiecte la o scară mai mică, însă astăzi sunt invers. Acționarii mei au cumpărat un teren în Spania și mă roagă să mă duc acolo să dezvolt alături de ei“, a anunțat, la Profit News TV, Antoanela Comșa, directorul general al Granvia România.
Ea a precizat pentru Profit.ro că, după finalizarea proiectului de la Constanța, dezvoltatorul va părăsi piața românească.
Motivația invocată ține de situația urbanistică a Bucureștiului. Planul Urbanistic General al Bucureștiului, în baza căruia se fac investiții în infrastructură și dezvoltări imobiliare ample, a fost anulat în prima instanță pe motiv că ar fi fost aprobat ilegal.
„Vând terenul din Aviației pentru că eu, în trei ani, nu am reușit să aprob un Plan Urbanistic de Detaliu pentru această locație. De ce să stau cu banii investiți acolo când pot să cumpăr teren în Spania și mâine să mă apuc să construiesc în Spania? Am concediat 9 persoane, din 27, adică o treime. Am concediat oameni care erau în această firmă din 2006 angajați. La aceste lucruri se va ajunge. Dacă nu am ce să construiesc, oamenii nu au ce să facă, iar eu nu am din ce să plătesc salariile“, a adăugat Comșa.
Gran Via avea cumpărat, de la compania cu capital turc Ozer, un lot de 5.000 de metri pătrați în spatele proiectului deja livrat Aviației Apartments, parte din fosta fabrică de pâine Băneasa, pe care intenționa să construiască o nouă fază a proiectului, cu circa 110 apartamente.
Compania mai deține un teren pe strada Fabrica de Gheața din Sectorul 2, unde avea în plan construcția unui proiect cu 90 de apartamente, însă și acesta este blocat.
Gran Via a simțit din plin șocul crizei imobiliare, după ce în perioada de boom a plătit circa 120 milioane euro pentru 16 hectare de teren în România. Compania a cumpărat trei foste fabrici în București: Frigocom, Electrotehnica și jumătate din Tricodava, la care se adaugă un teren de 6,5 ha în Constanța. Planul inițial al investitorului era să ridice pe loturile achiziționate 5.000 de apartamente, însă criza din Spania și din întreaga lume le-a blocat planurile timp de cinci ani. Abia în 2012 au început să ridice primul bloc din România pe platforma Frigocom.
„Odată ce intervine acest blocaj, investitorii vor migra spre localitățile limitrofe din județul Ilfov, cu care Bucureștiul deja concurează pe segmentul locuințelor pentru oamenii cu venituri medii și mici. Acest lucru va spori și mai mult traficul înspre și dinspre capitală – deplasarea spre locul de muncă și a copiilor spre unitățile de învățământ din București, va crește necesarul investițiilor în infrastructura de transport, ridicând totodată și nivelul de poluare din oraș. Și toate acestea în contextul în care nici investițiile publice și nici proiectele de infrastructură nu vor putea avansa, fiind, la rândul lor, victimele aceluiași PUG anulat”, subliniază Antoanela Comșa, în calitatea sa de președinte al Consiliului Director al Asociației Investitorilor de Real Estate din România (AREI).
Trebuie menționat că, pe 26 februarie 2021, majoritatea PNL-USR din Consiliul General, la propunerea primarului Nicușor Dan, a aprobat suspendarea cu 1 an a Planurilor Urbanistice Zonale pentru Sectoarele 2,3,4,5 și 6. PUZ-urile pentru Sectoarele 3 și 6 au fost anulate definitiv de instanță, iar pentru Sectoarele 2, 4 și 5 a fost prelungită suspendarea de Tribunalul București și sunt procese de anulare. Pentru Sectorul 1 nu a fost aprobat un PUZ Coordonator de Sector, acesta fiind blocat în instanță de societatea civilă pentru numeroase nereguli.