Ministerul Finanțelor a pregătit două proiecte de ordin de ministru vizând facilitățile fiscale acordate în sectoarele construcții și agricol/alimentar. Dacă cel referitor la construcții integrează într-un singur act normativ informațiile și clarifică aspecte semnalate de unii angajatori în aplicare, proiectul privind sectorul agricol și industria alimentară era necesar după ce Parlamentul a introdus facilități similare și la companiile din aceste domenii. Astfel, proiectul de ordin stabilește aspecte de ordin tehnic, cum ar fi calculul cifrei de afaceri.
Angajații companiilor din construcții sunt scutiți de impozitul de 10%, de contribuția la sănătate de 10% și de contribuția la Pilonul II, de 3,75% în prezent. Angajații din agricultură și sectorul alimentar au primit recent aceeași facilitate ca cei din construcții, cu prevederea că pot opta pentru a contribui la Pilonul II, dacă doresc. Facilitățile au fost prevăzute de autorități să țină până în 2028 și se aplică la venituri între 3.000 de lei și 30.000 de lei. Pachetul amplu de modificări fiscale pregătit de coaliția de guvernare prevede coborârea plafonului de 30.000 de lei la 10.000 de lei.
Proiectul de ordin pentru construcții
(Documentul este disponibil aici)
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Prevederile ordinului vizează integrarea într-un singur act normativ a informațiilor privind acordarea facilităților fiscale în domeniul construcțiilor care se regăsesc în notele din Ordinul comun al ministrului finanțelor publice, al ministrului muncii și justiției sociale și al ministrului sănătății, prevăzut la art. 147 alin. (17) din Codul fiscal precum și a informațiilor privind mecanismul de calcul al cifrei de afaceri care se regăsesc în Ordinul președintelui Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză nr.239/24.07.2019 pentru aprobarea metodologiei privind mecanismul de calcul al cifrei de afaceri, prevede referatul întocmit pentru aprobarea proiectului de ordin.
De asemenea, au fost efectuate unele modificări tehnice, care clarifică aspecte semnalate de unii angajatori în aplicarea facilităților fiscale.
Prevederile ordinului privind stabilirea procedurii de acordare a facilității fiscale în domeniul construcțiilor se aplică începând cu veniturile aferente lunii iunie 2022.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Lista nouă a schimbărilor fiscale: Impozit la fonduri de pensii, deduceri personale mai generoase, eliminarea scutirii la vânzarea de proprietăți imobiliare, pragul pentru TVA 5% la imobiliare scade, limitări la tichete masăProiectul pentru agricultură și industria alimentară
(Documentul este disponibil aici)
Prevederile ordinului vizează procedura de acordare a facilității fiscale în sectorul agricol și în industria alimentară potrivit prevederilor prin Legea nr. 135/2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative.
Astfel, proiectul de ordin stabilește:
1. Mecanismul de calcul al indicatorilor ”Cifra de afaceri totală” și ”Cifra de afaceri realizată efectiv din activitatea în sectorul agricol și în industria alimentară” care stau la baza determinării procentului de 80% din cifra de afaceri totală ce reprezintă condiție pentru acordarea facilităților fiscale în sectorul agricol și în industria alimentară.
Indicatorii ”Cifra de afaceri totală” și ”Cifra de afaceri realizată efectiv din activitatea în sectorul agricol și în industria alimentară” sunt indicatori specifici, diferiți de cifra de afaceri raportată în documentele contabile, pentru stabilirea cărora nu se utilizează o informație standard din contabilitate ci se determină potrivit art.4 din proiectul de Ordin al ministrului finanțelor privind stabilirea procedurii de acordare a facilității fiscale în sectorul agricol și în industria alimentară. Pentru calculul indicatorilor specifici raportarea se face la anul calendaristic.
2. Procedura de determinare a procentului de cel puțin 80% a cifrei de afaceri prevăzut la art.60 pct.7 lit b) din Codul fiscal în cazul:
- angajatorilor/plătitorilor de venituri existenți la data de 1 ianuarie al fiecărui an ulterior datei de 1 iunie 2022;
- angajatorilor/plătitorilor de venituri nou înființați, înregistrați la registrul comerțului/înregistrați fiscal începând cu luna iunie 2022;
- angajatorilor/plătitorilor de venituri existenți la 1 iunie 2022.
3. Modalitatea de raportare la salariul brut de încadrare/venitul brut lunar, pentru îndeplinirea conditiei prevăzută la art. 60 pct.7 lit. c) din Codul fiscal, respectiv:
- în cazul contractelor individuale de muncă cu normă întreagă, veniturile brute lunare din salarii și asimilate salariilor sunt calculate la un salariu brut de încadrare pentru 8 ore de muncă/zi de minimum 3.000 de lei lunar. Salariul minim brut pe țară de 3.000 de lei lunar este stabilit proporțional cu câștigul salarial brut de bază pentru un program de lucru în medie de 167,333 de ore pe lună. Pentru salariații care au încheiate contracte de muncă cu timp parțial, facilitățile fiscale se acordă numai dacă câștigul salarial brut de bază este stabilit proporțional cu câștigul brut de bază pentru un program de lucru normal de 8 ore/zi;
- în cazul raporturilor juridice generatoare de venituri din salarii și asimilate salariilor, altele decât contractele individuale de muncă (contract de administrare, de mandat și altele asemenea), pentru care venitul brut lunar nu este calculat la un salariu brut de încadrare pentru 8 ore de muncă/zi de minimum 3.000 de lei lunar, facilitățile fiscale se acordă numai dacă este îndeplinită condiția ca venitul brut lunar realizat să fie cel puțin egal cu 3.000 de lei.
De asemenea, proiectul clarifică aspecte privind:
- posibilitatea persoanelor fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor la angajatori care desfășoară activități în sectorul agricol și în industria alimentară care se încadrează în condițiile prevăzute la art. 60 pct. 7 de a opta pentru plata cotei de 3,75% datorate la fondul de pensii administrat privat.Astfel, opțiunea se depune în scris, la angajator, acesta reținând contribuția aferentă potrivit prevederilor legale începând cu veniturile lunii următoare celei în care s-a înregistrat opțiunea.
- determinarea procentului de 80% prevăzut la art.60 pct.7 lit.b) din Codul fiscal, în situația în care angajatorii/plătitorii desfășoară activitate în sectorul agricol și în industria alimentară, atât în România cât și în afara teritoriului României.