O interdicție totală a gazului natural lichefiat (GNL) rusesc și o nouă reprimare a flotei din umbră reprezintă cele mai dure sancțiuni de până acum asupra sectorului energetic crucial al Rusiei, arată Comisia într-un comunicat joi.
Măsurile vizează, de asemenea, serviciile financiare și infrastructura (inclusiv, pentru prima dată, criptomonedele), precum și comerțul. Măsurile vizează, de asemenea, sectorul serviciilor și consolidează instrumentele anti-eludare.
Cu acest pachet, numărul navelor listate în flota din umbră a Rusiei ajunge la un total de 557.

Cel de-al 19-lea pachet de sancțiuni, adoptat miercuri seara, conține următoarele elemente cheie:
Energie
Interdicția importurilor de gaz natural lichefiat (GNL) rusesc începând cu 1 ianuarie 2027 pentru contractele pe termen lung și în termen de șase luni de la intrarea în vigoare a sancțiunilor pentru contractele pe termen scurt.
Interdicția totală a tranzacțiilor pentru companiile majore Rosneft și Gazprom Neft: Noile măsuri elimină scutirea pentru importurile de petrol și gaze ale Rosneft și Gazprom Neft în UE. Importul de petrol din țări terțe, cum ar fi Kazahstanul, și transportul de petrol în conformitate cu plafonul prețului petrolului către țări terțe sunt exceptate.
UE ia, de asemenea, măsuri împotriva operatorilor importanți din țări terțe care permit fluxurile de venituri ale Rusiei. Aceasta implică sancționarea entităților chineze - două rafinării și un comerciant de petrol - care sunt cumpărători semnificativi de țiței rusesc.
Interdicția de import pentru o variantă de gaz petrolier lichefiat (GPL): Această măsură abordează eludarea, deoarece unele state membre raportează că această variantă a fost utilizată pentru a ocoli restricțiile existente privind GPL-ul.
117 nave suplimentare incluse în listă: Odată cu aceste noi listări, un total de 557 de nave din flota din umbră a Rusiei sunt acum incluse în listă de UE. Acestea sunt supuse unei interdicții de acces la port și unei interdicții de a primi servicii. UE continuă să desfășoare activități de informare cu statele de pavilion pentru a se asigura că registrele navelor nu permit acestor petroliere să navigheze sub pavilionul lor.
Sunt impuse sancțiuni suplimentare în special pe întregul lanț valoric al flotei din umbră, inclusiv asupra Litasco Middle East DMCC, importantul facilitator al flotei umbră a Lukoil, cu sediul în Emiratele Arabe Unite, precum și asupra registrelor maritime care furnizează pavilioane false navelor flotei umbră.
În plus, 2 companii de comercializare a petrolului din Hong Kong și Emiratele Arabe Unite (EAU) sunt adăugate la domeniul de aplicare al interdicției de tranzacții.

Extinderea interdicției privind infrastructura portuară: Aceasta va permite UE să includă în listă porturi din țări terțe care sunt esențiale pentru efortul de război rusesc.
Noile măsuri includ, de asemenea, interdicții suplimentare privind serviciile legate de energie, cum ar fi serviciile științifice și tehnice (de exemplu, prospectarea geologică și cartografierea).
Financiar
Sectorul bancar: 5 noi bănci din Rusia sunt adăugate la interdicția de tranzacții. Niciun operator din UE nu va putea interacționa direct sau indirect cu niciuna dintre băncile listate.
Plăți: noi interdicții privind cardurile de plată și sistemul de plăți rapide din Rusia (Mir și SBP). Măsurile enumeră, de asemenea, 4 noi instituții financiare din Belarus și Kazahstan care utilizează sistemul de plăți rusesc (SPFS).
Criptomonede și burse: UE impune sancțiuni complete dezvoltatorului unei monede stabile A7A5 garantate cu ruble, utilizată pe scară largă, emitentului kârgâz al acestei monede și unei platforme majore de tranzacționare aferente.
Pentru prima dată, noile măsuri interzic, de asemenea, utilizarea acestei criptomonede.
În plus, sancțiunile vizează direct o bursă de criptomonede din Paraguay, care a jucat un rol cheie în eludarea restricțiilor existente.
Acest pas marchează o evoluție semnificativă în regimul de sancțiuni al UE. Prin abordarea utilizării monedelor stabile și a burselor offshore, UE își propune să elimine lacunele și să consolideze integritatea cadrului său de sancțiuni financiare.

Servicii cripto: Operatorilor din UE li se interzice să furnizeze servicii cripto și anumite servicii fintech care permit Rusiei să își dezvolte propria infrastructură financiară și, eventual, să ocolească sancțiunile.
Tranzacții: Pachetul introduce interdicții de tranzacționare pentru 5 bănci din țări terțe din Asia Centrală care susțin economia de război a Rusiei și frustrează eficacitatea sancțiunilor noastre. Operatorilor din UE li se interzice să efectueze tranzacții cu oricare dintre acești operatori financiari.
Măsuri comerciale
Pachetul extinde restricțiile și interdicțiile la export pentru a perturba și a slăbi și mai mult complexul militar-industrial al Rusiei. Acestea includ:
Sancțiuni individuale („includeri în listă”) ale oamenilor de afaceri și companiilor care fac parte din complexul militar-industrial rus și ale operatorilor din Emiratele Arabe Unite și China care produc sau furnizează bunuri militare și cu dublă utilizare Rusiei.
Noi restricții la export pentru articole cu dublă utilizare și tehnologii avansate suplimentare, inclusiv metale pentru construcția sistemelor de arme și produse utilizate la prepararea propulsorilor, care nu fac încă obiectul sancțiunilor.
Noi interdicții la export pentru articole precum săruri și minereuri, materiale de construcții și articole din cauciuc, corespunzând unei valori de 155 de milioane EUR din exporturile UE la prețurile din 2024.
Măsuri anti-eludare
Pachetul adaugă 45 de entități pe lista celor care oferă sprijin direct sau indirect complexului militar-industrial al Rusiei sau care sunt implicate în eludarea sancțiunilor. Acestea includ 28 entități stabilite în Rusia și 17 în țări terțe (12 în China, inclusiv Hong Kong, 3 în India și 2 în Thailanda).

Alte măsuri
Măsuri care vizează Zonele Economice Speciale (ZES) ale Rusiei: Aceste zone sunt concepute pentru a atrage investiții străine și joacă un rol esențial în stimularea creșterii economice și a dezvoltării infrastructurii.
Pentru a clarifica faptul că întreprinderile din UE ar trebui să stea departe, pachetul propune o interdicție de a încheia noi contracte cu orice entitate stabilită în anumite ZES rusești.
În plus, două dintre aceste ZES - Alabuga și Technopolis Moscova - vor fi supuse unei interdicții care se aplică și contractelor existente.
Această decizie - care obligă în esență la dezinvestiții - reflectă concentrarea documentată a acestor două zone asupra activităților care contribuie la efortul de război.
Interdicții privind serviciile: Ca parte a noilor măsuri, UE introduce interdicții privind serviciile care blochează accesul Rusiei la capabilități digitale avansate în cadrul Uniunii, inclusiv anumite servicii spațiale și servicii de inteligență artificială.
În paralel, interdicția specifică existentă privind serviciile către guvernul rus va fi consolidată. O nouă cerință de autorizare prealabilă se va aplica oricăror servicii neinterzise către guvernul rus, asigurându-se că toate aceste activități sunt supuse unui control și unei supravegheri stricte.
Interzicerea reasigurării: Noile măsuri interzic serviciile de reasigurare privind navele și aeronavele guvernului rus sau ale persoanelor ruse timp de până la cinci ani de la vânzarea lor către țări terțe.

Diplomați ruși: Noile măsuri introduc obligația pentru diplomații ruși care călătoresc în UE dincolo de țara lor de acreditare de a informa în prealabil statul membru UE relevant.
Statele membre ale UE pot impune o cerință de autorizare diplomaților ruși pentru a călători pe teritoriile lor, pe baza vizelor sau permiselor de ședere emise de un alt stat. Această măsură este menită să combată activitățile de informații din ce în ce mai ostile care susțin agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei.
Copii ucraineni: UE consolidează responsabilitatea celor implicați în răpirea, asimilarea forțată și îndoctrinarea copiilor ucraineni prin includerea pe listă a încă 11 persoane.
Pentru a simplifica viitoarele sancțiuni împotriva persoanelor responsabile de răpirea, asimilarea forțată și educația militarizată a minorilor ucraineni, Consiliul introduce, de asemenea, un nou criteriu de includere pe listă.
Belarus
Pachetul reflectă toate prevederile legate de comerț din regimul de sancțiuni din Belarus, conform practicii anterioare.
Consiliul a decis, de asemenea, asupra a cinci noi includeri pe listă cu legături cu complexul militar-industrial belarus și cu regimul Lukașenko.