Turcia intenționează să se bazeze pe poziția sa geografică și pe acordul de uniune vamală cu Uniunea Europeană (UE) pentru a atrage investitorii chinezi care vor să aibă acces fără taxe vamale la piețele europene, așa cum tocmai a făcut-o recent cu producătorul auto BYD, informează cotidianul Hurriyet Daily News.
Luni, gigantul chinez a semnat un acord cu Ministerul Industriei și Tehnologiei din Turcia, pentru a face investiții în această țară, o decizie care va extinde prezența companiei chineze în Europa, arată Agerpres.
Producătorul auto chinez ar urma să construiască o fabrică în Turcia, cu o capacitate de producție de 150.000 de vehicule electrice și hibride pe an, un Centru de mobilitate, de cercetare și dezvoltare (R&D), valoarea totală a investiției fiind de un miliard de dolari. Producția ar urma să demareze la finalul lui 2026, iar în Turcia vor fi create 5.000 de locuri de muncă directe.
Noua uzină va da BYD un acces mai ușor pe piața din UE, cu care Turcia are un acord de uniune vamală. Acest fapt este cu atât mai important cu cât Uniunea Europeană a majorat tarifele vamale pentru importurile de automobile electrice chineze. Pe lângă tarifele vamale existente pentru vehiculele BYD, de 10%, UE a introdus săptămâna trecută tarifele vamale suplimentare de 17,4% pentru grupul chinez.
Turcia, aflată la răscrucea dintre Europe, Orientul Mijlociu și Asia Centrală, este în negocieri și cu alte firme din China, a anunțat săptămâna aceasta ministrul Industriei și Tehnologiei, Mehmet Fatih Kacir.
"Vrem să transformăm Turcia într-un centru de producție pentru viitoarea generație de vehicule", a declarat Kacir pentru postul privat de televiziune Haberturk.
Ministrul a scos în evidență avantajele țării, inclusiv calitatea de membru al uniunii vamale a UE și acordurile comerciale cu 28 de țări. "Producătorii chinezi vor acces rapid la piețele internaționale. Investițiile în Turcia le ajută să-și îndeplinească acest obiectiv", a explicat oficialul de la Ankara.
CITEȘTE ȘI Polonia inaugurează prima legătură feroviară cu ChinaÎncepând din anii '70, Turcia a devenit unul dintre centrele de vârf ale industriei auto globale, marii producători auto, inclusiv Fiat și Renault, deschizându-și fabrici în această țară, urmați de alții ca Ford, Toyota și Hyundai.
Uzina BYD din Turcia va permite producătorului chinez de vehicule electrice (EV) să eludeze tarifele vamale suplimentare introduse de UE și să intre pe piețele din Europa.
Conform noilor reglementări privind subvențiile, BYD va fi scutit de noile tarife vamale suplimentare de 40% la importurile de autovehicule electrice impuse de Turcia, în încercarea de a încuraja investițiile și a proteja cota de piață a producătorilor interni. Companiile auto care investesc în țară sunt exceptate de la aceste tarife.
CITEȘTE ȘI Ucraina continuă să importe electricitate pentru a acoperi deficitul determinat de atacurile ruse asupra infrastructurii saleCel puțin alți cinci producători auto din China iau în considerare deschiderea unor fabrici în Turcia, a anunțat agenția de presă Anadolu.
De asemenea, compania turcă TOGG și firma chineză Farasis au un parteneriat pentru a produce baterii EV în Turcia.
Ministrul Industriei anunțase că oficialii turci au avut, anul trecut, numeroase întâlniri cu șefi de firme importante din China.
CITEȘTE ȘI VIDEO Peste un milion de hectare de păduri, cuprinse de incendii în RusiaÎn iunie, ministrul Afacerilor Externe, Hakan Fidan, a vizitat China, și a încheiat un nou acord bilateral deal, și a numit țările "motoarele bogăției Asiei".
Președintele Recep Tayyip Erdogan a confirmat dorința sa de a se alătura Organizației de cooperare de la Shanghai (din care fac parte China, Rusia și Iranul), unde Turcia este doar un partener.