MOL, cea mai mare companie energetică din Ungaria, își pregătește rafinăriile de petrol pentru a procesa petrol non-rusesc, un semn că Budapesta ar putea ajunge în cele din urmă să susțină embargoul UE asupra țițeiului rusesc, în ciuda săptămânilor de rezistență, transmite Financial Times.
MOL, care deține trei rafinării de petrol în Europa Centrală și de Est, le-a cerut inginerilor săi să facă planuri pentru a le face să funcționeze fără petrol rusesc, a declarat joi directorul de producție în aval al companiei, Zsolt Huff, citat de FT. „Trebuie să reconstruim avionul în timp ce zboară”, a declarat Huff reporterilor la Budapesta.
El a spus că MOL, care este deținută parțial de statul ungar, trebuie „să se pregătească acum pentru cel mai rău scenariu, în care putem procesa doar țiței maritim”, scrie G4media.ro.
Un portofoliu de 15 proiecte în pregătire va fi prezentat consiliului de administrație al companiei în aproximativ două luni, iar lucrările ar putea începe dacă proiectele vor fi aprobate, a spus Huff. Compania dorea să decidă investițiile sale în acest an, dar nu era încă pe deplin angajată într-o schimbare, a adăugat el.
Ungaria a blocat până în prezent încercările UE de a impune un embargo asupra tuturor livrărilor de petrol rusesc, fie că este adus prin conducte sau prin petroliere, ca parte a ultimei runde de sancțiuni a blocului împotriva Moscovei pentru războiul din Ucraina.
Refacerea infrastructurii petroliere a Ungariei pentru a gestiona țițeiul din alte părți ar putea costa până la 18 miliarde de euro, a estimat săptămâna aceasta ministrul afacerilor externe și comerțului, Péter Szijjártó, adăugând că UE ar trebui să ajute Budapesta să plătească.
Comisia Europeană este hotărâtă să reducă dependența UE de combustibilii fosili ruși, ca parte a răspunsului său la invazia președintelui Vladimir Putin în Ucraina, dar a oferit mult mai puține fonduri decât dorește Ungaria. Săptămâna aceasta, a alocat aproximativ 2 miliarde de euro pentru a ajuta Ungaria și alte state fără ieșire la mare să aibă acces la surse alternative de aprovizionare.
Cu toate acestea, discuțiile dintre Comisie și Ungaria, menite să obțină sprijinul acesteia pentru interzicerea petrolului, au avansat lent, ceea ce i-a determinat pe unii oficiali să speculeze că problema ar putea ajunge să fie discutată la nivel de lideri în cadrul unui viitor Consiliu European de la sfârșitul acestei luni.
MOL a cheltuit zeci de ani și miliarde de dolari pe infrastructură pentru a procesa țițeiul rusesc de tip Ural, un avantaj de piață care i-a sporit profiturile recente pe măsură ce diferența de preț a crescut între petrolul rusesc și țițeiul Brent, mai scump.
Compania a estimat că modernizarea rafinăriei sale de la sud de Budapesta pentru a putea utiliza alte surse de petrol ar putea costa până la 700 de milioane de euro și ar putea dura mai mulți ani.
Unele proiecte legate de tranziția la diferite tipuri de țiței au început deja, a declarat Csaba Zsótér, directorul de aprovizionare și comercializare al MOL. „Am investit 170 de milioane de dolari în ultimii opt ani pentru a procesa 30-35% din țițeiul ne-rusesc, dar 100% este un joc foarte diferit”, a adăugat el.
Cele două rafinării ale MOL de lângă Budapesta și Bratislava au o capacitate totală de 14 milioane de tone pe an, dar singura conductă alternativă de aprovizionare, care trece prin Croația, poate furniza doar 11 milioane de tone. O modernizare ar costa aproximativ 210 milioane de euro, a declarat Domokos Szollar, purtător de cuvânt al MOL.