Fără chartere, România nu va putea crește niciodată semnificativ numărul turiștilor străini pe litoral, fiind nevoie de susținerea acestui tip de zboruri cu o primă din partea statului, apreciază turoperatorul specializat în litoral, Paradis Vacanțe de Vis. În condițiile în care charterele lipsesc, în sezonul actual numărul turiștilor străini, extrem de redus oricum, va fi chiar mai mic față de cel de dinaintea pandemiei, arată acesta.
“Nu vom avea turiști străini pe litoral nici cu prima de incoming. Ceea ce ne lipsește în momentul de față sunt zborurile charter de pe alte destinații pe aeroportul Kogălniceanu. Pentru ca cineva să pună la bătaie un avion pentru România – care nu mai este cunoscută ca destinație turistică - , își asumă riscuri imense, de 700.000 de euro pe an, pentru două curse săptămânale, și are nevoie de susținere, pe care Bulgaria și alte țări o asigură”, spune Aurelian Marin, proprietarul turoperatorului.
El propune o primă de câteva zeci de euro pentru fiecare pasager adus de turoperatorul respectiv, în primii 2 sau 3 ani de la lansarea charterelor pe o anumită destinație.
Zboruri charter nu mai sunt operate însă acum către litoralul românesc, așa încât vor fi cel mult 40.000 de turiști străini, mai puțini chiar înainte de pandemie.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, Market Analyst eToro: Majoritatea tour-operatorilor se așteaptă la un flux mai mare de turiști. Cresc prețurile, de la bilete de avion la hotel și mâncareParadis Vacanțe de Vis are contracte cu majoritatea hotelurilor, aducând anual circa 150.000 de turiști (peste 10% din numărul celor din statisticile oficiale).
Marin a vorbit și despre temerea hotelierilor din zona de sud a litoralului cu privire la o desfășurare a investițiilor după modelul din Mamaia Nord.
“Partea proastă este că cei care vin astăzi să investească pe litoral nu sunt motivați să investească în complexuri hoteliere, cu o recuperare a banilor pe termen mediu – lung, ci sunt motivați să investească în imobiliare, în apartamente de vacanță pe care le revând ușor și fac un profit consistent și rapid. Hotelierilor din zonă le este teamă că se vor dezvolta foarte multe astfel de investiții. Dacă sunt făcute cu cap nu ar afecta hotelurile, dimpotrivă, s-ar completa. Dacă se ajunge însă la o situație ca în Mamaia Nord, atunci este dezastru pentru toată lumea”, spune antreprenorul.
Deocamdată însă, investițiile lansate în Olimp și Neptun par să nu urmeze acest model, având o arhitectură adecvată, spații largi și verzi și infrastructură de acces.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Oamenii sunt pregătiți să plătească prețuri mai mari pe vacanțe. Era un fenomen de așteptat să se întâmpleÎn zona de sud, stațiunea Venus este un caz aparte – singura în care autoritățile locale nu au făcut investiții în infrastructură, deși aici sunt concentrate printre cele mai mari proiecte.
Cu o unitate de profil, în această stațiune și-a făcut intrarea turoperatorul pe segmentul hotelier, în 2019, anunța atunci Profit.ro. Acum, Aurelian Marin deține în Venus hotelurile Dana Holiday Club și Dana Resort, ambele clasificate la 4 stele și cumpărate în ultimii ani, dar și un parc de aventură în Neptun.
Hotelul Dana Resort, cumpărat în 2020 cu 2,5 milioane euro și renovat ulterior, are o arhitectură diferită față de restul unităților de cazare din zonă, fiind alcătuit dintr-un corp principal și mai multe vile cu aspect mediteranean. Este înconjurat de o grădină botanică cu o suprafață de 15.000 mp. Dana Holiday Club are 150 de camere, aflate în două pavilioane, și o grădină cu o suprafață de 11.000 mp.