Turiștii vor fi taxați cu cel puțin 1% din costul total al serviciului de cazare, potrivit unui amendament adus proiectului Legii Turismului și votat în comisia economică, industrii și servicii a Senatului. Hotelierii vor fi cei care vor colecta această taxă, iar autoritățile locale vor fi cele care vor fi obligate prin lege să impună și să decidă cuantumul acesteia.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Potrivit amendamentului, inițiat de senatorul UDMR Antal István-Loránt și votat de majoritatea senatorilor din comisia economică, industrii și servicii, unitățile administrativ-teritoriale vor decide, prin hotărâre de consiliu local, cuantumul taxei speciale pentru promovare turistică.
Noua taxă va fi colectată de prestatorii de servicii de cazare și nu va putea fi mai mică de 1% din valoarea totală a serviciilor de cazare, fără masă și alte servicii conexe.
CITEȘTE ȘI Nouă decizie: Alocațiile pentru copii vor fi indexate cu rata inflațieiÎn acest moment, o astfel de taxă este prevăzută ca facultativă în Codul Fiscal, dar prin această modificare taxa va deveni obligatorie.
Potrivit inițiatorului amendamentului, banii colectați astfel vor fi transferați către Organizațiile de Management al Destinațiilor, în care sunt reprezentați, în raport de 50% fiecare, operatorii din turism, respectiv autoritățile locale, iar aceste organisme vor decide utilizarea fondurilor respective.
Antal István-Loránt a avansat exemplul metropolei Cluj-Napoca, unde, în urma unei astfel de taxe, în cuantum de 2 lei/ turist pe noapte, sunt strânse anual fonduri de 1 milion de euro pentru promovare turistică, iar în municipiul Covasna, o taxă similară, de 1 leu, aduce fonduri de 600.00 lei anual.
CITEȘTE ȘI PSD refuză să modifice OUG 114, deși promisese acest lucruAcum, legea astfel amendată va fi transmisă cu raport favorabil de adoptare plenulului Senatului, decizia ultimă asupra proiectului urmând a se lua de Camera Deputaților.
În comisia economică, industrii și servicii din Senat, patronatele din domeniu, reprezentate în Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR), și ministrul Turismului, Bogdan Trif, au dezbătut în contradictoriu cu privire la cota de reprezentare în Organizațiile de Management al Destinațiilor.
În cele din urmă, legea nu a fost amendată de către senatori cu privire la cota de reprezentare în Organizațiile de Management al Destinațiilor.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Ștampila, eliminată din marea parte a instituțiilor statului. Actele de stare civilă, contractele publice și alte documente oficiale - fără ștampilăLegea Turismului a fost aprobată anul acesta de Guvernul și transmisă Parlamentului pentru aprobare.
Proiectul include o serie de prevederi privind patrimoniul turistic, cu reglementări privind regimul construcțiilor în zone turistice, inclusiv plaje, și instituie un sistem național de colectare și interpretare a datelor pentru o evaluare cât mai exacă a veniturilor din turism. Printre prevederi se regăsește însă și posibilitatea inspectorilor în turism de a verifica firmele fără a se identifica în prealabil, pretizând că sunt turiști, precum și obligația proprietarilor de a se înregistra în prealabil la Ministerul Turismului pentru a închiria imobile pe site-uri specializate precum Airbnb.
Astfel, potrivit proiectului, inspectorul, în calitate de ”Mistery Guest/ Client Misterios”, nu va fi obligat să se legitimize, urmând să verifice o unitate turistică doar ca vizitator. Abia la finalul controlului pe ascuns, proprietarul hotelului sau pensiunii se va putea trezi cu rezultatul actului de control, fără a fi consultat cu privire la presupuse nereguli constatate.
Proiectul introduce și obligația pentru site-urile sau platformele precum Airbnb, prin care sunt închiriate locuințe private, să fie promovate doar imobilele pe caree proprietarii le-au înregistrat pentru această activitate la ministerul de resort.
CITEȘTE ȘI Hotelierii de la mare au rămas fără 60% din personal - angajații cu copii de școală și elevii care au plecat acasă pentru că a început școalaPotrivit reprezentanților ministerului, înregistrarea nu va presupune decât informarea autorității cu privire la defîșurarea unei astfel de activități de închiriere și obligația de a raporta numărul de turiști cazați anual.
Pe lângă unificarea legislației generale, sistematizarea celei secundare și indicarea autorităţilor cărora le revine sarcina elaborării normelor metodologice, proiectul stabilește pe de o parte prerogativele Ministerului Turismului, iar pe de altă parte clarifică responsabilităţile autorităţilor administraţiei publice locale înceea ce priveste turismul.
Este stabilit totodată cadrul legal pentu înființarea a 20 de birouri externe pentru promovare turistică.
CITEȘTE ȘI Atenție: Wizz Air refuză să accepte din partea pasagerilor anumite bancnote în euroUn capitol este dedicat patrimoniului turistic și conține reglementări speciale privind documentaţiile de urbanism, amenajarea teritoriului din stațiunile turistice, zona de coastă a Mării Negre, plajele turistice.
Astfel, hotelierii care dețin structuri de cazare în apropiere de plajă vor avea drept de preferință la preț egal pentru închirierea plajelor din vecinătate.
Noua lege reglementareză totodată activitatea de control în domeniul turismului și cadrul legal primar necesar înființării organizațiilor de management al destinației.
Pentru gestiunea eficientă a informaţiilor este instituit și un sistem naţional de colectare şi interpretare a datelor şi informaţiilor din domeniu, cu scopul estimării exacte a veniturilor obținute de operatorii din turism.
CITEȘTE ȘI Noi obligații în Codul Muncii în cazul anumitor firme, adoptate în primă etapă. ”Desființarea fostului angajator dă bătăi de cap angajaților.”Furnizorii de servicii turistice vor colecta de la turiști următoarele informații: numele, prenumele, data nașterii, locul nașterii, cetățenia, date referitoare la domiciliu (țară, localitate, stradă, număr), date referitoare la actul de identitate (tipul, seria și/sau numărul, data eliberării și instituția emitentă, statul emitent), codul numeric personal sau numărul personal de identificare, cu excepția turiștilor străini care nu posedă un astfel de număr, data sosirii și data plecării, scopul călătoriei, date privind plata, inclusiv adresa de facturare, date din profilul "client fidel", dacă există, agenția sau agentul de turism prin care a fost făcută rezervarea sau a fost cumpărat biletul.