Turismul românesc va înregistra în acest an cel mai bun rezultat financiar din ultimul deceniu, impulsionat de voucherele de vacanță, urmând să treacă granița de 15 miliarde lei, arată o analiză realizată de firma de consultanță Frames.
Industria hotelurilor din România a crescut, în ultimii 5 ani, cu aproape 40%, la o cifră de afaceri de peste 5,5 miliarde de lei în 2017, iar estimările privind evoluția din 2018 arată că sectorul hotelier ar putea atinge afaceri de 5,8 miliarde de lei, indică sursa citată.
În ceea ce privește restaurantele, industria are șanse reale ca în 2018, pe fondul creșterii consumului, să depășească nivelul de afaceri de 10 miliarde de lei, mai mult decât dublu față de rezultatul înregistrat acum cinci ani, de 4,5 miliarde lei.
Statisticile Frames arată că în industria HORECA activează peste 16.000 de companii, dintre care aproape 10.000 în sectorul restaurantelor. Firmele raportau, anul trecut, peste 82.000 de angajați în sectorul restaurantelor și 45.000 în hoteluri și pensiuni.
,,Pe fondul îmbunătățirii semnificative a situației economice, dar și a eficientizării activității companiilor din HORECA, datele arată un progres semnificativ al profitului net față de anul 2013 – de la 380 milioane lei la 1 miliard lei în cazul hotelurilor și de la 190 milioane lei la 1,6 miliarde lei în cazul restaurantelor”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
Capitala este în continuare locul care furnizează cea mai largă paletă de servicii în HORECA și care înregistrează, evident, și cele mai bune performanțe financiare. Potrivit datelor companiei de consultanță, Bucureștiul reprezintă peste 30% din piața hotelieră (373 firme) și mai mult de 40% din afacerile restaurantelor (2.072 companii), iar deschiderea unor noi afaceri anunță un plus semnificativ în anii următori.
Capitala este urmată de județele Constanța (1.403 firme în HORECA), Cluj (768 firme), Brașov (608 companii), și Timiș (696), cu ponderi între 4 și 12%.
"Bucureștiul turistic a crescut semnificativ în ultimii ani. Dezvoltarea unor noi unități de cazare și deschiderea a câteva sute de baruri, pub-uri și restaurante s-au pliat pe creșterea populației orașului și pe avansul semnificativ al numărului turiștilor”, spune Cristi Opait, managerul The Drunken Lords.
"Centrul Vechi a devenit, în ultimii ani, principalul punct de atracție al orașului, însă asistăm în prezent la un avans semnificativ al potențialului unor zone de birouri, în special Pipera, și de promenadă, cum sunt zona Cișmigiu și mai ales bulevardul Magheru. Odată cu redeschiderea hotelului Lido și a unor noi restaurante precum Taupe, braserie pe care o vom inaugura în zilele următoare, estimăm o creștere a interesului turiștilor pentru principalul bulevard din oraș”, a mai spus acesta.
Potrivit celor mai noi date comunicate de Institutul Național de Statistică, sosirile înregistrate în structurile de primire turistică, la nivelul întregii țări, în primul semestru, au însumat 3,51 milioane (+5,1% față de cele din S1 2013), cele mai multe (76,1%) aparținând turiștilor români. De asemenea, ponderea turiștilor străini a fost de 23,9%, apropiată de datele consemnate în primele șase luni din anul anterior.
Pe segmentul sosirilor de turiști străini în structurile de primire turistică, cea mai mare pondere au deținut-o cei din Europa (77,7% din total turiști străini), iar dintre aceștia 85,4% au fost din țările aparținând Uniunii Europene.
Voucherele de vacanță au stimulat semnificativ piața turismului românesc. În aceste zile, mare parte din hotelieri raportează ,,sold-out’’, mulți înregistrând rezervări de până la 60-80% inclusiv pentru luna septembrie.
ANAT a anunțat, recent, că între ianuarie și iunie 2018 au fost emise aproximativ 14 milioane de vouchere pe hârtie și în format electronic, care valorează aproximativ 148 milioane de euro, această sumă fiind de cinci ori mai mare față de cea din 2017.
Litoralul și Valea Prahovei sunt în prim-plan, însă și în București și alte orașe și zone turistice, gradul de cazare este unul semnificativ, peste anii anteriori.
Potrivit analiștilor de la Frames, lansarea voucherelor de vacanță are însă și efecte neașteptate. Dincolo de afluența de turiști și de creșterea tarifelor de cazare, sectorul restaurantelor resimte din plin o scăpare a acestui sistem – faptul că voucherele sunt dedicate serviciilor de cazare și nu pot fi folosite independent, precum tichetele de masă.
"Din discuțiile purtate cu oamenii de afaceri de pe litoral a rezultat că, deși hotelurile sunt pline, se consumă mai puțin la terase și restaurante. Sunt mulți turiști care își acoperă serviciile de masă și băuturile exclusiv din oferta hotelurilor sau din supermaketuri, iar consumul la terase, în baruri și cluburi a scăzut semnificativ”, afirmă Adrian Negrescu.
2018 a adus o creștere semnificativă a calității serviciilor din HORECA. Mai multe hoteluri de 4-5 stele, ofertele all-inclusive, restaurante cu specific, pub-uri cu identitate – din punct de vedere logistic, sectorul de ospitalitate românesc este în cel mai bun de după Revoluție.
Există însă în continuare și foarte multe zone gri, în care, potrivit analiștilor de la Frames, autoritățile trebuie să intervină.
"În Mamaia, de exemplu, au apărut hoteluri construite pe spațiile verzi ale altor hoteluri, fără nicio identitate vizuală, plajele de pe litoral sunt pline de tarabe și alte construcții provizorii. Aspectul de bâlci de pe litoralul românesc devine tot mai evident, iar autoritățile sunt datoare să intervină în acest segment, pentru a impune respectarea regulilor urbanistice. Fără o strategie în acest domeniu, va fi destul de greu să atragem turiștii străini, iar pe cei români să îi determinăm să aleagă să își petreacă vacanța în țară și nu în Grecia sau Turcia”, mai arată analiza Frames.