Patronul agenției de turism Mareea, Marius Usturoiu, a declarat sâmbătă, în exclusivitate pentru Profit.ro, că a luat decizia să ceară intrarea în insolvență a companiei din cauza problemelor de cash-flow generate de rezultatele slabe pe componenta de chartere, precum și de scăderea cu 50-60% a vânzărilor de vacanțe pe Turcia, și a promis că niciun turist cu rezervare făcută prin Mareea nu va rămâne cu banii dați și concediul neefectuat, ținând totodată să infirme declarațiile și zvonurile potrivit cărora "s-ar fi dat la fund".
Agenția de turism Mareea, una dintre cele mai mari companii din industria locală de profil, cu rulaj anual de peste 66 milioane lei, și-a anunțat sâmbătă clienții că nu le va mai putea onora vacanțele și că va intra în insolvență.
”Turoperatorul Mareea a înființat în această dimineață (sâmbătă dimineața - n.r.) o celulă de criză pentru a răspunde operativ turiștilor și partenerilor afectați de deschiderea procedurii de insolvență și reorganizare și pentru a gestiona o parte cât mai mare din rezervările cu check-in azi, 3 septembrie, și mâine, 4 septembrie. Am înștiințat toți clienții și partenerii cu rezervări în perioada 3.09-31.12.2016, prin sms și mesaje pe internet, despre situația actuală", se arată într-o declarație de presă a departamentului de comunicare și marketing al Mareea, publicată pe site-ul Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România (ANAT), din care agenția s-a și retras.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Contactat de Profit.ro, patronul Marius Usturoiu a declarat că, în acest moment, câteva zeci de turiști cu rezervări efectuate prin Mareea s-au confruntat cu probleme, însă au fost redirecționați către alte locații.
"Până astăzi n-a rămas niciun turist fără vacanță, toți au fost rerutați, relocați, acolo unde au fost situații să nu mai putem să achităm, s-au dat variante alternative. Pentru zilele următoare, pentru turiștii care urmează să-și efectueze vacanțele, vom încerca, împreună cu ceilalți touroperatori și cu partenerii hotelieri, să găsim variante, opțiuni, astfel încât să nu rămână fără vacanțe. N-o să-și piardă nimeni vacanța. Suntem în comunicare cu fiecare turist care urmează să-și facă vacanța prin agenția noastră și le oferim variante alternative, împreună cu partenerii noștri", a declarat Marius Usturoiu, pentru Profit.ro, precizând că este vorba de câteva sute de turiști cărora le încep rezervările în perioada următoare. În total, agenția Mareea a deservit anul acesta un număr de circa 60.000 de turiști.
Usturoiu a ținut totodată să infirme declarațiile și zvonurile apărute în presă, potrivit cărora "s-ar fi dat la fund". "Eu am ținut legătura și cu Anca Nedea (președintele Autorității Naționale pentru Turism – n.r.), și cu patronatul ANAT, cu toți, suntem în contact", a precizat proprietarul agenției de turism Mareea.
CITEȘTE ȘI Balon de încercare: ce ar fi dacă Banca Centrală Europeană ar cumpăra acțiuni?Usturoiu a menționat că a depus vineri la tribunal cererea de intrare în insolvență a agenției. "Am luat această decizie din cauza problemelor de cash-flow generate de rezultatele slabe pe componenta de chartere, precum și de scăderea cu 50-60% a vânzărilor de vacanțe pe Turcia. A fost un an foarte prost, cu grad de încărcare foarte slab al charterelor pentru care aveam contracte de garanție, și din cauza atentatelor. Probabil ar fi trebuit să diminuăm volumul pe această componentă. Și anul trecut, am avut probleme cu charterele pe Grecia, când timp de o lună s-a blocat destinația. În plus, am fost foarte presați pentru a face plăți în avans", a explicat patronul Mareea.
Potrivit lui Usturoiu, se vrea reorganizarea companiei și deblocarea cash-flow-ului, în vederea continuării activității. El a arătat că se află în discuții cu mai multe bănci pentru obținerea de credite, dar și cu potențiali investitori care să vină cu bani pentru a efectua o infuzie de capital la Mareea, în schimbul preluării unei participații sau efectuării unei fuziuni. "Luăm în calcul absolut toate variantele care ne-ar permite să finalizăm cât mai rapid procesul de reorganizare", a spus Usturoiu, fără să ofere alte detalii.
Surse din piață au declarat anterior, pentru Profit.ro, că problemele de lichiditate ale Mareea s-ar datora faptului că firma s-a lansat, în ultimii ani, în mai multe investiții masive și riscante, pe care le-a finanțat din banii încasați de la turiști pe vacanțe, nereușind să contracteze finanțări bancare. Totul ar fi început cu închirierea a două hoteluri pe litoralul Mării Negre, transformate în complexul all-inclusive Mercur Minerva. Potrivit surselor citate, investițiile de peste un milion de euro în acest complex ar fi fost făcute din banii agenției Mareea, din cauza faptului că băncile nu s-au arătat interesate să acorde credite unei companii precum Mareea, lipsită de active valoroase și cu mai multe sedii închiriate. Ulterior, Marius Usturoiu a închiriat și hotelul Rozmarin din Predeal, iar cum în România turiștii merg de regulă la munte doar în weekend și de sărbători, încasările Rozmarin nu ar acoperi nici pe departe chiria lunară achitată.
Patronul Marius Usturoiu a negat această variantă. "Sunt lucruri diferite, care nu au nici o legătură", a precizat el.
CITEȘTE ȘI GALERIE FOTO "Casa de pe lac" de la Buftea, la vânzare pentru 2 milioane de euro”Stimați clienți / Stimați parteneri, Cu părere de rău vă anunțăm că MAREEA este începând de astăzi, 03.09.2016, în imposibilitate de a mai onora angajamentele asumate. În consecință vom declanșa procedura de insolvență și vom încerca, în perioada imediat următoare, să gestionăm exclusiv rezervările curente (turiștii aflați în acest moment în unitățile de cazare din țară și străinătate). Astfel, începând cu data de 04.09.2016 nu vom mai putea onora nici una dintre rezervările confirmate. Pentru recuperarea sumelor datorate de către MAREEA, vă rugăm să vă adresați asiguratorului societății (polița de insolvabilitate nr: 8100258X ) și să faceți demersurile necesare pentru recuperarea sumelor. Regretăm întreaga situație precum și neplăcerile cauzate. Cu stimă, Echipa MAREEA”, este anunțul transmis de Mareea sâmbătă clienților săi.
Potrivit News.ro, asigurarea obligatorie pe care agenția trebuie să o aibă pentru a primi licența de funcționare este făcută la Generali România și are un plafon de despăgubire de maximum 50.000 de dolari, o valoare ce poate acoperi daunele doar pentru câteva familii. De altfel, cazul asemănător al agenției Genius Travel de luna trecută a făcut ca Autoritatea Națională pentru Turism să urgenteze trei proiecte la care lucra de ceva vreme. Unul dintre ele presupune ca limita polițelor de asigurare ale agențiilor să crească de cinci ori, iar altul impune deschiderea unui fond de garantare.Dar cea mai dură măsură va fi înființarea unui cont fiduciar în care turiștii să plătească rezervările și din care agenția să nu mai poată folosi banii pentru plata salariilor sau a altor cheltuieli, ci doar pentru vacanțele clienților.
Agenția de turism Mareea a terminat anul trecut cu profit, cifrat la circa 770.000 lei, dar și cu datorii totale de peste 18 milioane lei.
O speță asemănătoare recentă a fost cea a agenției de turism Genius Travel, care luna trecută și-a anunțat clienții prin email că mu vor mai putea pleca în vacanțele pe care deja le plătiseră, pentru că firma va intra în insolvență. Pe 25 august, firma a făcut cerere în acest sens la Tribunalul București. Termenul pentru judecarea cauzei este 13 septembrie. În urma scandalului creat, agenția Genius Travel a fost exclusă din patronatul Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT), ca urmare a prejudiciilor create.