Cercetarea Destinații Vizionare, realizată de Destinația Anului cu susținerea Institutului pentru Orașe Vizionare (IOV), este cel mai mare studiu de obiceiuri și atitudini ale turiștilor români din ultimii zece ani. Acesta cuprinde o analiză detaliată a 3000 de respondenți și a 2500 de vacanțe ale românilor din ultimele 12 luni, din România și străinătate, și se concentrează asupra atitudinilor și obiceiurilor de vacanță ale românilor, precum și asupra profilului publicului țintă al destinațiilor turistice din țară. Analiza a fost efectuată de agenția de cercetare de piață AHA Moments în luna martie 2023.
Conform studiului, vacanțele reprezintă în continuare un răsfăț pentru români. Din păcate, aproape un sfert (23%) dintre respondenți nu au fost în nicio vacanță în ultimul an și doar jumătate și-au permis o vacanță mai lungă de 4 nopți. În schimb, 13% dintre respondenți declară că au avut parte chiar de un mix de cel puțin o vacanță de peste 4 nopți și cel puțin o mini-vacanță de 1-3 nopți în ultimele 12 luni.
Principalele motive pentru care merg în vacanțe sunt nevoia de recreere (61%), deconectare (60%) sau distracție (53%). Jumătate dintre respondenți (50%) au indicat că vacanța este un mod de a se răsplăti sau de a avea grijă de ei (47%).
România a fost destinația aleasă pentru majoritatea vacanțelor din ultimul an, cu peste 90% din mini-vacanțe și peste 70% din vacanțele mai lungi. Se observă însă o tendință de creștere a preferințelor pentru vacanțe în străinătate, în linie cu comportamentul înregistrat și la nivel european.
”Odată cu creșterea puterii de cumpărare, a veniturilor, oamenii aleg în mod firesc să călătorească mai mult în străinătate, lucru observat și în alte țări din Europa. Operatorii turistici din România trebuie să fie pregătiți să facă față acestei situații, atât pentru a menține atractivitatea pentru de turiștii români, dar mai ales pentru a atrage turiștii străini interesați de experiențe în afara țărilor lor.”, comentează Mihai Bârsan, organizator Destinația Anului.
Românii preferă să își organizeze singuri vacanțele, cu un procent de doar 18% care apelează la agenții de turism pentru rezervări interne și cca 32% pentru vacanțe în afara țării.
În România, destinația preferată a fost muntele, atât în mini-vacanțe (1-4 nopți), cât și în vacanțele extinse (peste 4 nopți). Din cei 91% care au ales să își petreacă mini-vacanțele în România, se remarcă un procent de 18% pentru city-break-uri în țară, o altă tendință de urmărit și capitalizat pentru orașele autohtone.
Bulgaria a fost cea mai populară destinație pentru mini-vacanțe în străinătate, urmată de Spania, în timp ce pentru vacanțele extinse, Grecia a ocupat primul loc, urmată de Bulgaria și Italia.
Analiza evidențiază câteva județe ”campioane”, care se regăsesc în topurile respondenților pentru mai multe dintre criteriile analizate. Clasamentul celor mai vizitate județe în scop turistic include în ordine Brașov, Constanța, Sibiu, Maramureș și Prahova, în timp ce Maramureșul, Brașovul, Iașiul, Sibiul și Suceava sunt în topul celor mai recomandate județe, de către cei care le-au vizitat. Maramureșul ocupă locul 1 și în topul județelor cu ”Oameni primitori”, urmat de Bihor, Brașov, Suceava, Sibiu. Respondenții au indicat de asemenea Brașovul ca județul cu cel mai mare scor pentru raportul preț -calitate (”Își merită toți banii”), urmat de Maramureș, Sibiu, Bihor și Suceava.
Conform cercetării, atunci când vine vorba de litoral, România este alegerea a jumătate dintre respondenți, urmată de Grecia și Bulgaria. 49% dintre respondenți declară că au fost la mare în România în 2022 și 44% intenționează să meargă în 2023. Cu toate acestea, când se gândesc la viitor, România este singura țară care pierde în intenția de vizitare, în timp ce Grecia și Turcia sunt cele mai căutate destinații.
Grecia câștigă detașat bătălia imaginii, inclusiv a gradului de recomandare. Cei care au fost acolo în ultimii 5 ani apreciază Grecia peste România la toate capitolele, cu excepția ușurinței cu care poți să ajungi acolo. Cele mai mari diferențe față de România sunt la capitolele curățenie și preț care merită (+30%), urmată de plaje și calitatea serviciilor (+25%). Față de Bulgaria pare a exista o șansă mai bună ca litoralul românesc să își apere cota de piață: există o percepție mai bună de siguranță, despre mâncare sau posibilitățile de distracție cu familia. În schimb trebuie îmbunătățită percepția nivelului de curățenie și calitate al serviciilor.
Per total, respondenții declară că au fost mulțumiți de destinațiile unde și-au petrecut vacanțele și le-ar recomanda cu siguranță unor prieteni sau colegi, indiferent dacă acestea se află în țară sau în străinătate. Zona unde semnalează totuși cea mai mare diferență între destinațiile din România și cele din afara țării este cea de ”servicii de calitate”.
Este esențial ca destinațiile turistice să-și promoveze recunoașterea primită în competițiile turistice pentru a beneficia de un impuls major de încredere din partea potențialilor turiști. De altfel, destinațiile premiate anul trecut în competiția Destinația Anului au primit un "bonus" semnificativ de încredere - în jur de +20% din partea celor care au aflat de premiu.
Manuela Mancaș, reprezentanta agenției de cercetare de piață AHA Moments, a declarat: "Cercetarea Destinații Vizionare a fost un proiect extrem de interesant și complex, care ne-a permis să analizăm în detaliu comportamentul și preferințele turiștilor români în ultimii ani. Rezultatele ne oferă o imagine clară asupra direcției în care se îndreaptă turismul în România și ne ajută să înțelegem nevoile și dorințele turiștilor, astfel încât România să poată oferi servicii și destinații de calitate."
Mihai Bârsan, reprezentantul competiției Destinația Anului, a declarat: "Cercetarea Destinații Vizionare este un studiu esențial pentru a înțelege piața turistică din România. Acesta ne oferă informații valoroase și ne ajută să identificăm elemente-cheie care pot face diferența între eșec și succes într-o piață cu multe provocări."
Felix Tătaru, Președintele Institutului pentru Orașe Vizionare, a încheiat: "Informațiile detaliate și actuale furnizate de cercetarea Destinații Vizionare ne vor ajuta să luăm decizii mai bune și să dezvoltăm destinații turistice competitive și de calitate, care să satisfacă nevoile și preferințele turiștilor români și străini. Sperăm că acest studiu va avea un impact pozitiv pentru strategiile de turism dezvoltate la nivel local și asupra industriei turistice în general."
Metodologie
Cercetarea Destinații Vizionare a fost realizată în martie 2023, pe un eșantion de 3000 de respondenți, români cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani. Studiul are acoperire națională, vizând toate regiunile țării și toate gradele de urbanizare. Colectarea datelor a fost realizată printr-un sondaj online, iar eroarea statistică pentru acest eșantion este de 1,8%.
Studiul curent are la bază și alte cercetări premergătoare realizate în 2021 și 2022, cu scopul de a investiga obiceiurile românilor cu privire la petrecerea vacanțelor și de a identifica informațiile de inclus în studiul de anvergură realizat în martie 2023.
Despre Institutul pentru Orase Vizionare
Misiunea Institutului pentru Orase Vizionare (IOV) este de crea branduri de oraș puternice, bazate pe o legatură strategică între realitățile curente ale localității, potențialul neexplorat, identitatea locuitorilor și viziunea pe termen lung. Institutul folosește instrumente specifice domeniilor de place branding, marketing Strategic și placemaking pentru a dezvolta identitatea competitivă vizionară a orașelor și regiunilor.
Despre Destinația Anului
Destinatia Anului sustine comunitatile locale în efortul de afirmare a unor branduri turistice puternice în spațiul românesc și își propune să aducă un flux constant de inspirație pentru ce poți vedea și experimenta ca turist în Romania. În 2022, Destinația Anului este cea mai importantă competiție de promovare a turismului intern prin popularizarea destinațiilor turistice ale României în mediul online, în emisiuni TV, prin implicarea directă a românilor pe www.destinatiaanului.ro, și prin colaborarea cu bloggeri și influenceri de turism.
Despre AHA Moments
AHA Moments este o agenție locală de cercetare de piață, care înglobează profesioniști de cercetare recunoscuți, statisticieni, matematicieni, sociologi și oameni de marketing cu până la 18 ani experiență. AHA Moments și-a câștigat rapid succesul în piață de cercetare, atingând 1 milion de euro cifra de afaceri în cel de-al doilea an de business, fiind asociată cu proiectele de anvergură (studii strategice, studii cu logistică și metodologii complexe sau studii cu analize statistice avansate). Scopul fiecărui proiect este de a aduce la masa deciziilor și părerea românilor obișnuiți, astfel încât percepțiile, comportamentul și dorințele lor să poată ghida servicii și produse mai bine adaptate cererii.