Industria hotelieră românească se confruntă cu o lipsă acută de formare profesională, care se reflectă într-un grad de profitabilitate scăzut. Acest sector nici măcar în vremurile bune nu-și permitea investiții importante, din cauza acestei profitabilități scăzute, și cu atât mai puțin pe timp de criză, iar o criză atât de profundă și lungă a existat doar în timp de război. Singura soluție este ca proprietarii să-și diversifice activitatea printr-o creativitate sporită, spune pentru Profit.ro Dr. Ray F. Iunius, director general winsedswiss education group și profesor la Universitatea din Lausanne (HEC).
El arată că investitorii din HoReCa ar trebui să diversifice rapid ceea ce fac. "Ai restaurant, produ pentru acasă, organizează dacă poți o terasă încălzită și, cu ce-ți rămâne, investește în cei mai buni oameni. Nu-ți fie frică, nu vor pleca la alții. Dacă faci acest efort pentru ei în perioada aceasta, nu te vor uita”, afirmă el, referindu-se în principal la industria restaurantelor.
Aceleași sfaturi le dă și proprietarilor de hoteluri, dar cum ei nu pot produce pentru acasă, pot duce casele și birourile oamenilor la ei în hoteluri.
"Multe societăți își reduc spațiile de birouri și se mută în unele mai mici, dar situate în poziții centrale, cu facilitați mai importante. Mulți oamenii nu au acasă condiții sa lucreze online, iar multe firme inchid birourile. Unele hoteluri își pot transforma, temporar, un etaj în spații de birouri", a mai spus profesorul.
Dr Ray Iunius este CEO al grupului educațional elvețian Winsedswiss, care a deschis în această vară la Oradea OHMA - prima academie de management hotelier sub licența Ecole Heteliere Lausanne