Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT), care a fost amendată, alături de mai multe agenții de turism, de către Consiliului Concurenței ca urmare a investigației privind coordonarea comportamentului pe piață, spune că situația care a generat investigația a fost cauzată de "o serie de specificități ale pieței românești", insuficient consolidată și inadecvat reglementată, și susține că acest episod reprezintă "o lecție importantă și un prilej de reformare". Amendată de Concurență, în ancheta care arată o coordonare a comportamentului pe piață pentru a nu permite clienților să beneficieze de o scădere a tarifelor, ANAT asigură acum că, din acest an, va intra într-un "proces ambițios de modernizare și restructurare".
Consiliul Concurenței a sancționat ANAT cu 53.304,02 lei (11.439,12 euro) deoarece, în perioada septembrie 2012 – aprilie 2016, a interzis membrilor săi care operau ca revânzători pentru produse turistice și/sau pachete de servicii turistice să acorde clienților reduceri sub forma cedărilor unei părți din comisioanele ce le reveneau de la companiile (tur-operatorii) care ofereau acele produse/pachete turistice. ANAT și-a recunoscut fapta anticoncurențială și a beneficiat de o reducere a amenzii de 20%.
Într-un comunicat transmis astăzi se susține că intenția ANAT și a agențiilor membre a fost de "a proteja turiștii de riscuri neprevăzute", precum și de imposibilitatea de a onora serviciile în condiții competitive de piață sau imposibilitatea de rambursare a costurilor serviciilor neonorate. "A fost vorba de soluția de supraviețuire găsită de agențiile de turism corecte care au avut mereu în vedere interesul consumatorilor ca reacție la eșecul statului de a pune ordine în piață. Ne-am fi dorit să putem avea statul ca partener în acest demers, printr-o legislație mai bine adaptată", se arată într-un comunicat semnat de Nicolae Demetriade, președintele ANAT.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Prin vocea acestuia, Asociația continuă spunând că își va respecta obligația de a organiza și derula "acțiuni de instruire pentru agențiile membre și angajații acestora", pentru a cunoaște reglementările din domeniul concurenței, nu doar în spiritul, ci și în litera legii.
Pentru ANAT, susține Demetriade, acest episod reprezintă atât o lecție importantă, cât și un prilej de reformare. Începând cu 2019, asociația va iniția un proces ambițios de modernizare și restructurare, este promisiunea. "Suntem încrezători că rezultatul implementării acestui plan va duce la schimbarea în bine a industriei românești de turism. Suntem determinați, de asemenea, să întreprindem toate demersurile pentru a evita apariția unor situații similare în viitor. În acest sens, ANAT își propune să devină mai deschisă și mai transparentă cu consumatorii, pentru ca aceștia să înțeleagă mai bine funcționarea pieței românești. Nu în ultimul rând, ne exprimăm speranța ca, de acum, statul va acționa ca un partener real al industriei pentru ca, astfel, să lucrăm împreună la îmbunătățirea cadrului legislativ, fapt ce nu poate fi decât în beneficiul clienților", se mai arată în comunicatul emis după încasarea amenzii.