Alin Burcea, ANAT: Situația actuală a Blue Air reprezintă cronica unui faliment anunțat. Vinovații sunt în primul rând acționarii companiei, care nu au dat doi bani pe pasageri

Alin Burcea, ANAT: Situația actuală a Blue Air reprezintă cronica unui faliment anunțat. Vinovații sunt în primul rând acționarii companiei, care nu au dat doi bani pe pasageri
scris 12 sep 2022

Situația actuală a Blue Air reprezintă "cronica unui faliment anunțat", vinovații fiind în primul rând acționarii companiei, care "nu au dat doi bani pe pasageri", susține prim-vicepreședintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism și proprietarul agenției de turism Paralela 45, Alin Burcea.

Potrivit datelor prezentate de Alin Burcea, pierderile suferite de operatorii de turism, care au fost obligați să cumpere alte bilete de avion pentru repatrierea turiștilor, sau pentru onorarea contractelor, se ridică la aproximativ 3 milioane de euro, arată Agerpres.

Urmărește-ne și pe Google News
FOTO Planurile The Makers pentru hotelul Orizont din Predeal: Vrem să organizăm evenimente în fiecare weekend în fața hotelului pe timpul verii și zilnice pe timpul iernii CITEȘTE ȘI FOTO Planurile The Makers pentru hotelul Orizont din Predeal: Vrem să organizăm evenimente în fiecare weekend în fața hotelului pe timpul verii și zilnice pe timpul iernii
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Oficialul Asociației Naționale a Agențiilor de Turism consideră că astfel de situații pot fi evitate prin înființarea unui fond de garantare a pasagerilor, prin colectarea unei sume mici, de 0,5 euro, pentru fiecare zbor, astfel încât aceștia să fie desbăgubiți în astfel de situații. El consideră că același tip de fond de garantare ar trebui înființat și la nivelul agențiilor de turism pentru ca turiștii să își recupereze toți banii în cazul unui faliment al operatorilor din domeniu.

El a spus că își dorește ca Direcția Națională Anticorupție, sau Corpul de control al prim-ministrului, să efectueze o anchetă în cazul zborurilor anulate de către compania Blue Air.

ANAT își dorește totodată și modificarea Ordonanței Guvernului nr. 2 din 2018, prin care sunt reglementate pachetele de servicii de călătorie, Burcea afirmând că nu este normal ca agențiile de turism să răspundă pentru un eventual faliment al unei companii aeriene. În opinis sa, vinovați sunt acționarii operatorului aerian.

"În primul rând, principalii vinovați sunt acționarii. Ei știu cel mai bine situația companiei și singurul mod în care au acționat a fost crearea unei noi companii în 2021, Hello Jet. Se dorea, probabil, preluarea activității Blue Air pe această nouă companie, ori, dacă te pregătești să faci acest lucru, este clar că știai foarte clar ce se întâmplă la Blue Air. În opinia mea, este strigător la cer faptul că au știut ce se întâmplă, au mai făcut o companie, dar nu au dat doi bani pe pasagerii care vor pierde bani.

FOTO Planurile The Makers pentru hotelul Orizont din Predeal: Vrem să organizăm evenimente în fiecare weekend în fața hotelului pe timpul verii și zilnice pe timpul iernii CITEȘTE ȘI FOTO Planurile The Makers pentru hotelul Orizont din Predeal: Vrem să organizăm evenimente în fiecare weekend în fața hotelului pe timpul verii și zilnice pe timpul iernii

De asemenea, statul este la fel de vinovat, dacă nu chiar mai vinovat. Statul are doi reprezentanți în Consiliul de Administrație, care s-au bucurat să câștige sume importante pentru participarea la ședințe, dar care nu au acționat în niciun fel. Ministerul Mediului a luat măsuri corecte, dar, pe fond, nu i-a interesat ce se întâmplă cu pasagerii, pe modelul "nu este problema lor". Din păcate, aceasta este abordarea guvernamentală, "nu este problema mea". Deci, statul a știut ce se întâmplă, ministrul Grindeanu (ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, n.r) a știut, dar nu au acționat în niciun fel... Noi dorim un control al Corpului de control al prim-ministrului, sau al DNA, în problema Blue Air, pentru că sunt foarte încurcate lucrurile acolo și sunt convins că vom afla lucruri interesante. De fapt, vorbim despre Cronica unui faliment anunțat", spune Burcea.

Alin Burcea mai spune că pierderile nu se vor recupera, pentru că nu au de unde: "Nu există nicio garanție, niciun fond de unde să se poată recupera banii. Nici agențiile, care au mai cumpărat odată biletele, nu au de unde recupera banii. Pe de altă parte, este greu de crezut că Blue Air își poate reveni. Nu au bani, nu au personal, și, după tot ceea ce s-a întâmplat, nu cred că vor mai avea și clienți. Noi le dorim tot binele din lume, dar sunt sceptic".

Cum se pot preîntâmpina aceste situații în viitor, sau, se pot evita astfel de situații

"În primul rând, trebuie schimbată abordarea companiilor aeriene. Ele cred că sunt deasupra legilor și nu garantează nimănui nimic. Noi, agențiile, ca să emitem bilete IATA, avem garanții de zeci, sute de mii de euro, milioane, că le plătim biletele. Companiile aeriene nu garantează nimănui banii încasați, ei sunt deasupra tuturor, nu răspund în fața nimănui. Ați văzut ce haos a fost în acest an, companiile au anulat zboruri când și cum au vrut, chiar și când turiștii veniseră la aeroport, au întârziat cât au dorit și nimeni nu i-a tras la răspundere. Ei bine, eu cred că a sosit momentul să răspundă.Cred că trebuie să facem, prin lege, un fond de garantare a zborurilor. Fiecare aeroport să colecteze o sumă infimă de 0,5 euro per pasager de la toate companiile care aterizează în România, să creăm un fond pentru despăgubirea pasagerilor și a turiștilor, în cazul în care situația Blue Air se va repeta. Dacă banii se vor strânge la FNGCIMM (n.r.- Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri) sau ANPC Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor n.r) nu e decizia noastră, dar cu un mecanism pregătit și exersat asemenea situații pot fi prevenite", spune Burcea.

viewscnt
Afla mai multe despre
blue air
alin burcea