V-ați confruntat probabil cu amânarea mersului la doctor, disconfortul creat de găsirea unei programări în orarul aglomerat al medicilor, stresul de a pierde timp prin clinici pentru o simplă consultație sau dificultatea de a călători în anumite situații la spital. Toate aceste bariere în calea sănătății tind să dispară cu ajutorul telemedicinei, un domeniu care ajută conectarea la distanță a pacienților cu medicii prin intermediul unor sisteme de videoconferință sau tele-prezență.
Altfel spus, telemedicina ne ajută să ne imaginăm o lume în care vom înlocui mersul la doctor cu deschiderea unei aplicații pe telefon sau tabletă prin intermediul căreia să comunicăm de acasă, de pe canapea, cu un medic din spital. Având în vedere progresele uriașe din ultimul deceniu în domeniul telemedicinei, acest lucru nu mai pare așa îndepărtat. Cu un click pe o aplicație vom putea afla informații prețioase despre starea noastră de sănătate, iar relația cu medicul se va transforma într-o rutină confortabilă. Comunicarea frecventă cu un medic prin intermediul aplicațiilor digitale va ajuta la prevenirea bolilor grave, la reducerea costurilor de consultație și va permite oamenilor să-și monitorizeze de acasă starea de sănătate. Imaginează-ți că nu mai trebuie să aștepți să se înmulțească simptomele unei boli până să mergi la medic și că le poți comunica acestuia din timp, din orice loc în care te afli, evitând în acest fel situațiile complicate și costurile mai mari de tratament.
Telemedicina propune tocmai aceste sisteme informatice utilizate în prevenția/screeningul, diagnoza, tratamentul și monitorizarea bolnavilor de la distanță, prin intermediul transmisiilor securizate de date și informații medicale, sub formă de text, sunete și chiar, imagini. Telemedicina cuprinde o largă diversitate de servicii ca teleradiologia, teleconsultația, telemonitorizarea, teleoftalmologia, telechirurgia și teledermatologia, acestea putând fi considerate ca forme diferite de telemedicină.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De exemplu, în cazul unui accident rutier,aplicații speciale instalate pe tabletă asigură comunicarea în timp real dintre echipele din ambulanță și medicii din spital, astfel că se va ști care este cea mai bună soluție pacienți înainte ca aceștia să ajungă la camera de urgență. De asemenea, cu ajutorul aplicațiilor digitale, bătrânii care locuiesc singuri pot fi monitorizați în permanență, eliminând în acest fel grijile pe care ni le facem atunci când avem bunici bolnavi, singuri acasă. Pentru persoanele în vârstă, Deutsche Telekom a venit cu soluții ingenioase: senzori cu alarmă care pot fi montați în casă, telefoane cu ecrane și butoane mai mari conectate cu spitalele, și diverse alte aplicații care să-i ajute să fie independenți. Așadar, pe lângă componenta tehnologică, telemedicina presupune și o uriașă implicare socială.
În România, telemedicina a început să ia amploare încă de la jumătatea anilor 2000, când din ce în ce mai multe ambulanțe au început să fie dotate cu sisteme de video-transmisie, menite să asigure comunicarea dintre medicii din spitale și persoanele aflate pe teren.
În ultimii ani au fost propuse nenumărate soluții inteligente care să asigure comunicarea în timp real între pacienți și medici.
În afara țării, unul dintre cele mai interesante proiecte de telemedicină, implementate de grupul Deutsche Telekom, este cel de la Centrul de Telemedicină Cardiovasculară Charité din Berlin. Aici, 750 de pacienți cu insuficiență cardiacă sunt monitorizați cu ajutorul echipamentelor mobile după externarea din spital.
Solutia IT implementată sprijină activitatea personalului medical din spital și măsoară parametrii vitali ai pacienților de la distanță. La externare, pacienții primesc un set de echipamente mobile (ECG, tensiometru, glucometru, cântar) și sunt instruiți în utilizarea acestora. De acasă, fiecare pacient urmează programul de monitorizare individualizat stabilit de medic, iar datele se colectează automat în platforma de telemedicină. Aici sunt analizate de echipa medicală și sunt luate măsurile adecvate, inclusiv contactarea pacientului sau trimiterea ambulanței acasă.
Iar personalul medical poate gestiona de trei ori mai mulți pacienți decât înainte, situațiile de urgență pot fi preluate în intervale de timp foarte scurte, evaluarea datelor pacienților fiind posibilă în timp real.
Un alt lucru foarte important pe care îl aduc aplicațiile inteligente în domeniul medicinei este că permit schimbul de experiență între medici, care pot solicita o a doua părere, pentru a oferi cea mai bună soluție de tratament. În acest fel, distanța dintre spitale nu va mai fi un impediment pentru colaborarea medicilor la anumite cazuri mai speciale, sistemele de videoconferință ajutându-i chiar să participe la aceeași operație din locuri diferite.
Toate aceste aplicații reprezintă soluții complexe IT&C care combină sisteme integrate cu tehnologii de comunicare și aplicații. Ele sunt menite să asigure interacțiunea cât mai facilă între instituții și locuitori și au ca scop îmbunătățirea sistemului de sănătate și, în general, a calității vieții oamenilor.