Volumul pieței berii în 2019 s-a menținut la nivelul anului anterior, cu creștere ușoară de 0,4% în volum, ajungând la 16,7 milioane hectolitri, potrivit datelor Asociației Berarii României, care arată că România este a șaptea piață de bere din Europa, având un caracter național deoarece peste 97% din berea consumată în România este produsă local și 50% din ingrediente provin din țară.
”Volumul pieței berii în 2019 s-a menținut la nivelul anului anterior, cu o evoluție de doar +0,4% în volum, ajungând la 16,7 milioane hectolitri. În același timp, eforturile investiționale ale membrilor Berarii României au atins un nivel record în 2019, acestea ridicându-se la 96,3 milioane euro, în creștere cu 22 de milioane euro față de 2018. Investițiile cumulate ale membrilor Asociației în ultimii 16 ani au atins 1,62 miliarde euro”, arată datele asociației.
Membrii Asociației Berarii României dețin împreună 67 de mărci de bere, scrie News.ro.
„Industria berii continuă să aibă o contribuție semnificativă la dezvoltarea economică și socială din România prin locurile de muncă pe care le creează și contribuțiile constante la bugetele de stat și locale, prin sprijinirea fermierilor locali de orz și hamei și prin promovarea unor inițiative sustenabile de protecție a mediului”, afirmă reprezentanții Asociației Berarii României.
Ei spun că sectorul de bere continuă să aibă o contribuție semnificativă la economia și societatea din România. Chiar și în condițiile unei stagnări în volum a pieței determinată de puterea limitată de cumpărare din ultimii ani și de contextul pandemic actual, industria berii asigură, direct și indirect, peste 60.000 de locuri de muncă, adaugă ei.
“România este a șaptea piață de bere din Europa, ceea ce arată maturizarea sectorului local al berii și contribuția semnificativă la economia românească și europeană. Datorită caracterului său național, definit deopotrivă prin faptul că peste 97% din berea consumată în România este produsă local și 50% din ingrediente provin din țară, sectorul berii reușește să genereze un adevărat lanț de efecte pozitive pentru economie,” a declarat Julia Leferman, director general, Asociația Berarii României.
În primele șase luni de la declanșarea crizei Covid-19 (martie – august 2020), industria berii a înregistrat o scădere de aproximativ 7% în volum datorită măsurilor de urgență care au determinat închiderea totală sau parțială a sectorului HoReCa care reprezintă 15% din industria berii. În acest context, reprezentanții industriei au evidențiat importanța inițierii unor demersuri fiscale clare pentru a diminua efectele negative ale pandemiei.
“Piața berii a fost puternic afectată anul acesta de criza sanitară. Industria noastră este partea vizibilă a unui lanț complex în care activează multe afaceri în paralel: fermieri, procesatori, transportatori, distribuitori, companii care colectează și reciclează. Atunci când o verigă importantă din lanț, așa cum este Horeca, este grav afectată se produce un efect de domino în întregul sistem. Ne bucurăm că există un dialog deschis cu autoritățile deoarece este important să fie luate din timp toate măsurile necesare revenirii. Pe lângă scutirile de taxe, acordarea de microgranturi, plata șomajului tehnic sau garantarea creditelor, se pot introduce în plus stimulente sau ajutor financiar care să susțină digitalizarea companiilor care își mută activitatea în online și încurajarea turismului, un sector important pentru consumul de bere”, a menționat Julia Leferman referitor la impactul economic.
Producătorii de bere din România spun că vor să aibă un impact pozitiv asupra societății, a oamenilor și a mediului.
”Practicile de sustenabilitate sunt incluse în tot procesul de fabricare a berii, în lanțurile de aprovizionare și în modul în care berea este promovată, consumată și savurată. Obiectivele UE de reciclare pentru 2025 sunt provocatoare pentru multe state UE iar România reciclează în acest moment doar aproximativ 15% din deșeurile pe care le produce, conform unei comunicat de presă al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor din 2 septembrie 2020”, arată reprezentanții Berarii României.
În industria berii, etapa de producție a ambalajelor presupune utilizarea de materiale precum aluminiul, sticla sau plasticul în fabricarea dozelor, a sticlelor și a PET-urilor.
”Pentru a limita impactul asupra mediului și a optimiza gestionarea deșeurilor în România este nevoie de un dialog constant între toți factorii implicați, industrie – autorități locale – societatea civilă, dar și de acțiuni concrete transpuse atât în legislație, cât și în realitatea de zi cu zi”, spun ei.
Dan Robinson, președinte Asociația Berarii României, vorbește totodată și de Alianța Producătorilor de Băuturi, înființată împreună cu industria băuturilor răcoritoare.
„Sectorul de bere continuă să fie un angajator important și să contribuie semnificativ la bugetul de stat. Sustenabilitatea este un topic important pe agenda producătorilor de bere. În primul rând, și cel mai important, de altfel, sistemul DRS în România înseamnă să facem ceea ce trebuie pentru mediul înconjurător. De asemenea, este o oportunitate grozavă nu doar pentru a atinge țintele de colectare și reciclare, dar chiar de a le depăși. Am creat, împreună cu industria băuturilor răcoritoare, Alianța Producătorilor de Băuturi, o inițiativă a sectorului privat, pentru a ajuta la implementarea acestui sistem. Colaborarea strânsă între toate părțile implicate este vitală pentru a ne asigura că România are una dintre cele mai bune practici, ca abordare a sistemului DRS, care include principii precum un sistem unic, cu acoperire la nivel național, non-profit, complet transparent, proprietar al ambalajelor colectate, administrat de și pentru industria băuturilor”, a declarat Dan Robinson, președinte Asociația Berarii României.
Potrivit studiilor derulate la nivelul Asociației Berarii României, industria berii generează în România 7.600 de locuri de muncă numai în agricultură. Din cele 11 locuri de muncă pe care berea le creează în economia românească în mod direct și indirect, 2 sunt în agricultură.
“Traversăm o perioadă plină de provocări în contextul pandemiei COVID-19 și este firesc să vorbim mai mult despre provocările care ne așteaptă. În același timp este important să nu uităm de valorile care au clădit această industrie – Creație, Tradiție și Inovație. Mai mult ca oricând ne propunem să fim solidari și constructivi, să avem un impact pozitiv la nivel de industrie, să fim creativi în găsirea soluțiilor, să ne regăsim puterea în tradiții și să îmbrățișăm cu optimism to ce înseamnă inovație”, spune Julia Leferman.
Asociația Berarii României are ca membri importanți producători de bere din România: Bergenbier, Heineken România, Unite Romanian Breweries Bereprod, Ursus Breweries și Martens, alături de microberăria Clinica de Bere. Împreună, cei șase producători furnizează 85% din cantitatea de bere consumată în România. Totodată, din asociație fac parte și reprezentanți ai producătorilor de materii prime: Soufflet Malt Romania și Asociația Producătorilor de Hamei din România.