O serie de companii din Europa au anunțat că ar putea reveni asupra majorărilor de prețuri introduse în ultimii ani, pe măsură ce creșterea costurilor cu energia și alte materii prime s-a calmat, ceea ce ar putea da o gură de oxigen consumatorilor, transmite Reuters.
Aceste preconizate reduceri de prețuri sunt cel mai recent semnal că vârful de inflație în zona euro a trecut și conferă o speranță privind o aterizare lină a economiei din regiune. După ce a atins un vârf de 10,4% în luna octombrie, rata anuală a inflației în zona euro a scăzut timp de trei luni consecutiv, pentru ca în ianuarie să ajungă la 8,5%, grație moderării tarifelor la energie și deblocării lanțurilor de aprovizionare, scrie Agerpres.
Cu toate acestea, nu este vorba de reduceri pe scară largă. În continuare companiile se confruntă cu salarii mai mari și o majorare a costului creditului, ceea ce înseamnă că ar mai putea dura ceva timp până când reducerile de prețuri se vor resimți pe rafturile magazinelor, într-un context în care producătorii de bunuri de consum și de alimente precum și retailerii transferă costurile mai mari pe seama consumatorilor.
Miercuri, producătorul de ambalaje pe hârtie Smurfit Kappa a anunțat că a menținut prețurile nemodificate în ultimele luni ale anului trecut în condițiile în care inflația provocată de costul inputurilor s-a moderat. Însă în mod "inevitabil" prețurile vor scădea în a doua jumătate a anului, din cauza termenilor contractelor încheiat cu unii clienți, a declarat directorul general Tony Smurfit. Orice scăderi ulterioare vor depinde de continuarea scăderii costurilor cu imputurile.
"Nu putem controla energia și deșeurile de hârtie. Trebuie să vedem unde ne vor duce acestea peste șase luni. Dacă vor începe să se inverseze, atunci veți vedea cum lucrurile se vor inversa pentru următorul an, dar trebuie să așteptăm și să vedem", a spus directorul general de la Smurfit Kappa.
Retailerul italian de îmbrăcăminte OVS a anunțat și el săptămâna trecută că intenționează să mențină prețurile nemodificate și chiar să le reducă în acest an, în condițiile în care vedem cum presiunile inflaționiste se reduc. OVS se așteaptă la un declin mediu de aproximativ 20% în ceea ce privește costurile sale cu materiile prime precum și la prețuri mai mici la energie în acest an.
Reducerea prețurilor de către unele companii europene reflectă și competiția acerbă de pe unele piețe, în condițiile în care firmele se confruntă cu diminuarea cererii consumatorilor și bugetele limitate ale gospodăriilor.
Cu toate acestea, există și companii nu au de gând să reducă prețurile deoarece își protejează marjele sau se confruntă cu salarii și costuri cu împrumuturile mai mari.
De exemplu, producătorul de vopsele Akzo Nobel a anunțat miercuri că va continua să majoreze prețurile pe toate piețele, exceptând cea din China, pentru a contracara efectele inflaționiste ale salariilor și costurilor cu transportul. China este o excepție datorită presiunilor care există pe acea piață și a reducerii costurilor cu materiile prime, a precizat grupul olandez.
Analiștii subliniază că în timp ce firmele din sectorul ambalajelor ar putea fi presate să taie prețurile pentru a-și păstra cota de piață, companiile care au o putere mai mare de stabilire a prețurilor, cum sunt cele din sectorul produselor de lux, este posibil să se abțină de la reducerea prețurilor.