Comisia Europeană a inițiat joi proceduri oficiale pentru a evalua dacă este posibil ca Temu să fi încălcat Actul legislativ privind serviciile digitale (DSA) în domenii legate de vânzarea de produse ilegale, de proiectarea serviciului care ar putea crea dependență, de sistemele utilizate pentru a recomanda achiziții utilizatorilor, precum și de accesul cercetătorilor la date, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar.
Decizia de joi urmează analizelor preliminare ale raportului de evaluare a riscurilor furnizat de Temu la sfârșitul lunii septembrie 2024, răspunsurilor la cererile oficiale de informații ale Comisiei din 28 iunie 2024 și 11 octombrie 2024, precum și informațiilor comunicate de terți. Comisia s-a bazat, de asemenea, pe informațiile partajate prin intermediul mecanismului de cooperare cu autoritățile naționale în cadrul Comitetului european al coordonatorilor serviciilor digitale, în special cu coordonatorul serviciilor digitale din Irlanda.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Sistemele Temu au fost instituite pentru a limita vânzarea de produse neconforme în Uniunea Europeană. Printre altele, ancheta va analiza sistemele concepute pentru a limita reapariția comercianților necinstiți suspendați anterior, despre care se știe că au vândut produse neconforme în trecut, precum și sistemele de limitare a reapariției mărfurilor neconforme, arată Agerpres.
În carul anchetei sunt verificate riscurile legate de concepția care creează dependență a serviciului, inclusiv programele de recompensare de tip joc, și sistemele pe care Temu le-a instituit pentru a atenua riscurile care decurg dintr-o astfel de concepție care creează dependență, care ar putea avea consecințe negative asupra bunăstării fizice și mentale a unei persoane.
De asemenea, este analizată respectarea obligației prevăzute de Actul legislativ privind serviciile digitale de a oferi cercetătorilor acces la datele Temu accesibile publicului și respectarea obligațiilor DSA legate de modul în care Temu recomandă utilizatorilor conținut și produse. Aceasta include cerința de a dezvălui principalii parametri utilizați în sistemele de recomandare Temu și de a oferi utilizatorilor cel puțin o opțiune ușor accesibilă care nu se bazează pe crearea de profiluri.
Temu ar fi pasibil de răspundere în temeiul Regulamentului privind serviciile digitale în cazul în care suspiciunile Comisiei s-ar dovedi corecte, deoarece aceste deficiențe ar constitui încălcări ale articolelor 27, 34, 35, 38 și 40 din Regulamentul privind serviciile digitale. Comisia va efectua acum cu prioritate o investigație aprofundată.
CITEȘTE ȘI ANPC, recomandări de Black Friday - Atenție la comercianții și piețele online care nu au sediul în Uniunea Europeană. Care sunt regulile privind garanțiile în perioadele de reduceriDupă inițierea oficială a procedurii, Comisia va continua să colecteze probe, de exemplu prin trimiterea unor cereri suplimentare de informații către Temu sau către părți terțe sau prin desfășurarea unor acțiuni de monitorizare sau a unor interviuri.
Inițierea procedurilor oficiale împuternicește Comisia să ia măsuri suplimentare de asigurare a respectării legislației, inclusiv adoptarea unei decizii de neconformitate. De asemenea, Comisia este împuternicită să accepte angajamentele asumate de Temu în vederea remedierii aspectelor care fac obiectul procedurii.
Actul legislativ privind serviciile digitale nu stabilește niciun termen legal pentru încetarea procedurilor oficiale. Durata unei investigații aprofundate depinde de mai mulți factori, inclusiv de complexitatea cazului, de măsura în care societatea în cauză cooperează cu Comisia și de exercitarea dreptului la apărare.
În plus, inițierea procedurii oficiale nu aduce atingere rezultatului acesteia sau oricărei alte proceduri pe care Comisia poate decide să o inițieze în temeiul altor articole din Actul legislativ privind serviciile digitale.
De asemenea, aceasta nu împiedică eventualele măsuri de asigurare a respectării legislației care pot fi luate de autoritățile naționale de protecție a consumatorilor din cadrul Rețelei de cooperare în materie de protecție a consumatorului (CPC) în ceea ce privește respectarea de către Temu a obligațiilor care îi revin în temeiul legislației Uniunii privind protecția consumatorilor. Comisia își va continua eforturile de cooperare cu autoritățile naționale în ceea ce privește asigurarea respectării Regulamentului privind serviciile digitale, inclusiv prin intermediul grupului de lucru dedicat consumatorilor și piețelor online al Comitetului european al coordonatorilor serviciilor digitale.
În mod similar, inițierea procedurilor oficiale nu împiedică nici acțiunile și deciziile care pot fi luate de autoritățile de supraveghere a pieței în temeiul Directivei privind siguranța generală a produselor (Regulamentul privind siguranța generală a produselor începând cu 13.12.2024).