Produsele electrocasnice inspiră cea mai mare încredere în rândul consumatorilor români, în timp ce mașinile second-hand trezesc cele mai multe suspiciuni, arată un raport al Comisiei Europene.
Potrivit Tabloului de bord al piețelor de consum din 2018, un raport anual ce monitorizează modul în care consumatorii din UE evaluează performanțele din 40 de sectoare de bunuri și servicii, românii au cea mai mare încredere atunci când cumpără electrocasnice de mici dimensiuni, segment care întrunește cele mai multe aprecieri și în Germania și Luxemburg.
Raportul analizează o serie de indicatori-cheie, cum ar fi încrederea că vânzătorii respectă normele de protecție a consumatorilor, comparabilitatea ofertelor, posibilitățile de alegere între comercianți/furnizori, măsura în care sunt împlinite așteptările consumatorilor, daunele cauzate de problemele întâlnite de consumatori, precum și schimbarea furnizorului și prețurile.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Consumatorii din Ungaria sunt cel mai mulțumiți de produsele pentru îngrijire personală, în timp ce polonezii, slovacii, suedezii și ciprioții au cea mai mare încredere în piața băuturilor alcoolice.
La nivelul întregii Uniuni, ochelarii și lentilele reprezintă categoria de bunuri care prezintă cel mai ridicat grad de încredere în rândul consumatorilor, la polul opus aflându-se piața automobilelor second-hand. Toate statele UE, cu excepția Greciei, Maltei, Croației și Austriei, au indicat că au cea mai puțină încredere în piața mașinilor rulate.
“Încrederea consumatorilor este în creștere, însă există în continuare prea multe cazuri în care consumatorii au experiențe neplăcute în legătură cu anumite piețe, de exemplu atunci când cumpără un bun imobiliar sau un autovehicul de ocazie”, spune Vera Jourova, comisarul UE pentru justiție, consumatori și egalitate de gen.
În ceea ce privește sectorul serviciilor, europenii au cea mai mare încredere în serviciile de îngrijire personală (saloane de coafură, spa-uri etc.) și sunt cel mai puțin mulțumiți de serviciile din piața imobiliară.
Pe lângă serviciile de îngrijire personală, consumatorii români s-au mai declarat satisfăcuți, în principal, de serviciile din sectorul aerian, turism, telefonie fixă și mobilă și internet, în timp ce serviciile imobiliare, de furnizare a apei, a creditelor ipotecare și cele din sectorul transportului feroviar au primit cele mai slabe calificative.
CITEȘTE ȘI IKEA vrea să deschidă 15 noi magazine în anul fiscal 2019, inclusiv în RomâniaPotrivit Comisiei Europene, creditele ipotecare și serviciile de furnizare a apei, a gazului și a energiei electrice la nivelul UE au înregistrat cele mai mari progrese în ultimii doi ani, însă rămân (cu excepția furnizorilor de gaz) printre piețele în care consumatorii au cea mai puțină încredere.
O constatare pozitivă a raportului este aceea că decalajul dintre Est și Vest în ceea ce privește încrederea consumatorilor se reduce treptat. De asemenea, serviciile de îngrijire personală, serviciile de cazare și pachetele de servicii pentru vacanță se bucură de un nivel ridicat de încredere, notează Comisia.
Pe de altă parte, serviciile financiare reprezintă sectorul în care consumatorii suferă cele mai mari prejudicii - pierderi financiare sau pierdere de timp - în caz de probleme.
Cel puțin 35% dintre consumatorii care s-au confruntat cu probleme legate de asigurările pentru locuințe, creditele ipotecare, împrumuturi, aprovizionarea cu energie electrică și cu apă declară că au suferit prejudicii grave. Alte domenii în care consumatorii care au avut probleme declară că au suferit prejudicii mari sunt transportul aerian, produsele de investiții și asigurările auto.