Aproape o treime dintre produsele alimentare testate de experții Comisiei Europene prezintă diferențe de compoziție în funcție de piața în care sunt vândute, deși au ambalaj identic sau aproape identic.
Comisia a publicat rezultatele unei campanii paneuropene de testare a produselor alimentare, care arată că unele produse sunt comercializate sub mărci identice sau similare, dar cu compoziție diferită.
În cadrul studiului, realizat de Centrul Comun de Cercetare (serviciul intern al Comisiei pentru știință și cunoaștere), au fost analizate aproape 1.400 de produse alimentare din 19 state membre ale UE. Toate statele au fost invitate să participe la studiu, însă 9 dintre acestea, printre care și România, nu au trimis date.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Lista țărilor participante include Bulgaria, Croația, Cipru, Cehia, Danemarca, Estonia, Franța, Germania, Grecia, Italia, Letonia, Lituania, Malta, Olanda, Polonia, Slovacia, Slovenia, Spania și Ungaria.
Conform rezultatelor studiului, 9% dintre produsele comparate aveau o compoziție diferită, deși partea din față a ambalajului era identică. Alte 22% dintre produse aveau o compoziție diferită, în pofida faptului că partea din față a ambalajului era similară.
Studiul nu a demonstrat existența unui model geografic consecvent privind diferențele de compoziție.
“Unii europeni au senzația că produsele alimentare de marcă pe care le cumpără sunt diferite, posibil inferioare, față de cele disponibile în alte țări. Comisia și-a invitat oamenii de știință să contribuie la evaluarea obiectivă a amplorii acestui fenomen pe piața unică. Rezultatele sunt mixte: pe de o parte, mă bucur că nu s-a găsit nicio dovadă a unui decalaj între est și vest în ceea ce privește compoziția produselor alimentare de marcă, dar, pe de altă parte, mă îngrijorează constatarea că până la o treime din produsele testate aveau o compoziție clar diferită, deși erau comercializate sub mărci identice sau similare”, a declarat Tibor Navracsics, comisarul pentru educație, cultură, tineret și sport, responsabil cu Centrul Comun de Cercetare.
CITEȘTE ȘI Președintele CE: Calitatea alimentelor trebuie să fie aceeași, indiferent dacă sunt vândute în Europa de Vest sau în EstPrincipalele constatări
Studiul a evaluat 1.380 de mostre din 128 de produse alimentare diferite, provenite din 19 state membre. Acest eșantion nu este, însă, reprezentativ pentru marea diversitate de produse alimentare de pe piața UE. Studiul a constatat că:
- În marea majoritate a cazurilor, compoziția corespundea modului în care erau prezentate produsele: 23% din produse aveau partea din față a ambalajului și compoziția identice, iar 27% dintre produse indicau, prin aspectul diferit al părții din față a ambalajului, faptul că în diferite țări ale UE compoziția lor era diferită.
- 9% din produsele prezentate ca fiind aceleași în întreaga UE aveau în realitate o compoziție diferită: partea din față a ambalajului era identică, dar compoziția produselor era diferită.
- Alte 22% din produse erau prezentate în mod similar, dar aveau o compoziție diferită: partea din față a ambalajului era similară, însă compoziția produselor era diferită.
- Utilizarea aceluiași ambalaj sau a unui ambalaj similar pentru produse cu compoziție diferită nu urmărește un model geografic consecvent. De asemenea, diferența de compoziție a produselor testate nu constituie neapărat o diferență în ceea ce privește calitatea produsului.