Piața de e-commerce din România a ajuns la 3,6 miliarde de euro, în creștere cu 30% față de anul trecut, iar numărul cumpărătorilor online a crescut la 8,28 milioane față de anul trecut, când 7,7 milioane au efectuat cumpărături online.
„Creșterea comerțului online s-a datorat anumitor factori, precum investițiile făcute de magazinele online în pregătirea serviciilor post-vânzare, în a oferi cât mai multe beneficii, un raport calitate-preț mai bun, diversificarea modalităților de livrare”, spune Florinel Chiș, director executiv al Asociației Române a Magazinelor Online.
În acest an, numărul magazinelor online active este de aproximativ 14.000, dublu comparativ cu anul trecut, când au fost înregistrate circa 7.000 de magazine online. Un procent reprezentând 25% dintre cumpărători au plătit cu cardul, față de 15% în 2017, iar 60% dintre comenzi au fost efectuate de pe mobil.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Comerțul online generează business-uri noi, locuri de muncă mai bine plătite și reprezintă o modalitate pentru un business să intre în competiție cu lanțuri comerciale mari și să se extindă în afara țării”, a mai spus Chiș.
Din luna decembrie a acestui an, cumpărături online vor putea fi efectuate în orice stat membru al Uniunii Europene, fără a exista discriminări bazate pe cetățenie, naționalitate sau domiciliu, conform unui regulament privind interzicerea geo-blocării implementat de Uniunea Europeană, care va fi aplicat tuturor comercianților din statele membre.
„Geo-blocking-ul înseamnă obligarea comerciantului de a permite oricărui cetățean din Uniunea Europeană să achiziționeze produse și servicii. Dacă până acum eu nu puteam să plasez o comandă la o companie din Franța, comerciantul trebuie să se adapteze și să-mi permită să comand, dar el are obligația să livreze acea comandă pe teritoriul Franței. Mai departe vom avea companii care vor livra adrese virtuale, în cazul în care comerciantul nu livrează către țări precum România, care vor lua pachetul de la comercianți și îl vor aduce în România”, a specificat Chiș.
Piața de comerț online în România
La începutul anului, cum a anunțat atunci Profit.ro, grupul francez de retail Auchan, unul dintre principalii comercianți de alimente din lume, a făcut primul pas concret în strategia de a intra și în România pe nișa comerțului online, operațiune anunțată de 4 ani, dar neaplicată până în prezent.
Retailerul a deschis o platformă prin care clienții pot verifica online ce produse sunt în stocul Auchan, deocamdată opțiunea fiind disponibilă doar pentru centrul comercial din cartierul bucureștean Militari. Acesta este însă primul pas concret al Auchan în direcția comerțului online.
CITEȘTE ȘI Strategia lui Omer Susli: După ce a vândut Praktiker, revine luna viitoare pe piața din România cu un nou lanṭ de magazine Home & Deco, începând cu orașe în care ...sunt închise centrele PraktikerÎn vara anului trecut, Profit.ro a anunțat în premieră că grupul francez de retail Carrefour, pe a doua poziție în comerțul românesc ca afaceri, după Kaufland, a preluat sub control platforma Bringo, o aplicație IT prin intermediul căreia produsele diferitelor magazine pot fi comandate și primite de cumpărători direct acasă, fără a se mai deplasa la centrul comercial.
Aceasta a fost cea mai importantă mișcare din ultimii ani pe o piață a comerțului online cu alimente în care retailerii încă încearcă să găsească cea mai bună intrare.
Retailerul german Kaufland, a intrat timid pe piața online românească, lansând în 2016 aplicația pentru cumpărături “Scan&Pay”, care promite clienților un timp de așteptare la casă de doar 30 de secunde. Clientul scanează produsele după ce le pune în coș, trebuie să introducă date personale și primește un cod QR ce este scanat direct de casier. Pentru a testa însă piața și succesul aplicației, serviciul a fost lansat doar într-un singur magazin din București și ar trebui introdus, la finalul anului, și în al doilea magazin, în Râmnicu Vâlcea.
Cora, controlat de controlat grupul belgiano-olandez Ahold-Delhaize, a lansat în 2013 serviciul coraDrive, mai exact primul hipermarket online din țară cu servire direct în mașină, prin care clienții consultă oferta de produse online, își trimit lista de cumpărături, iar când ajung la hipermarket, produsele le sunt încărcate în mașină sau livrate acasă. inițial, clienții care cumpărau produsele online, prin intermediul coradrive.ro, erau obligați să le ridice din magazin, dar, din decembrie 2014, retailerul a lansat și opțiunea de comandă online cu livrare la domiciliu, printr-un parteneriat cu firma de curierat TNT România. Comanda minimă este 50 lei, iar costul transportului este de 15 lei.
CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Implicații ale GDPR în sectorul de retail. Aspecte practiceAcum, peste 60% din comenzile de pe platforma e-commerce sunt cu livrare la domiciliu, iar obiectvul retailerului este extinderea cât mai rapidă a serviciului la nivelul întregii țări. Mai mult, retailerul analizează oportunitatea ca, pe termen lung, să ofere livrare la domiciliu și în orașe unde nu există magazine fizice Cora.
Comenzile online sunt disponibile însă la Cora doar pentru București, Ilfov, Constanța, Cluj-Napoca și Bacău.
Un serviciu de livrări la domiciliu a lansat, în vara anului 2014, Mega Image, parte din Delhaize Group, instrument gândit în parteneriat cu eMAG. Pusă pe piață sub sloganul "Supermarket la tine acasă", platforma online asigură livrarea la domiciliu a produselor din Mega Image în maximum 24 de ore, iar clienții pot alege ziua și intervalul orar de livrare.
Și Selgros, parte a grupului Transgourmet Holding, cu operațiuni în Elveția, Franța, Germania, Austria, Polonia, România și Rusia, a intrat în 2014 în comerțul online printr-un parteneriat cu platforma de servicii de aprovizionare online megamarket.ro, prin care livrează direct clienților peste 11.000 de produse alimentare și nealimentare. Selgros lucrează cu mai multe companii specializate în servicii de aprovizionare și livrare la domiciliu, pe platforme precum cumparaturionline, top delivery, cumparaieftin.
CITEȘTE ȘI Doraly deschide platforma online pentru comercianți externiPe de altă parte, retailerul german Lidl, cu peste 200 de magazine în România, a transmis de mai multe ori că ia în calcul posibilitatea de a deschide și un magazin online, dar nu a precizat când se va întâmpla acest lucru. "La un moment dat vom intra pe online", spun de fiecare dată reprezentantii companiei.
În schimb, în Germania, compania vinde deja produse nealimentare printr-un magazin virtual și va începe și comercializarea de alimente online, la Berlin, începând cu luna decembrie, ca un proiect pilot.
Piața locală de comerț online cu alimente, încă ținută jos de neîncrederea cumpărătorilor
Piața locală de comerț online cu alimente nu este una puternic dezvoltată, astfel că nici marii retaileri nu s-au concentrat semnificativ până în prezent pe această nișă. Din totalul comerțului online, întreaga piață pentru produse alimentare nu este estimată să fie mai mare de 17-20 de milioane de euro în România, inclusiv deoarece cumpărătorii locali nu au încă suficientă încredere să comande un produs alimentar pe care nu l-au văzut bine înainte sau nu știu să utilizeze cardul bancar pentru shopping online.
În Marea Britanie, de exemplu, 6,9% din totalul vânzarilor alimentare sunt prin intermediul comerțului electronic în timp ce România înregistrează un procent de doar 0,2% din vânzările la alimente în online.
Tendința pe piața românească este însă una de creștere.