Păstrează sau nu supermarketurile casele de tip self-scan? Ce spun marii retaileri

Păstrează sau nu supermarketurile casele de tip self-scan? Ce spun marii retaileri
Profit.ro
Profit.ro
scris 4 iun 2024

Majoritatea supermarketurilor au înființat linii de self-scan, unde clienții își pot scana singuri cumpărăturile, urmând să plătească direct cu cardul la automate.

În urmă cu un an, decizia retailerului francez Auchan de a renunța la casieri a dus la apariția unui val de nemulțumiri pe rețelele sociale. În martie 2023, compania a anunțat că renunță complet la casieri și îi înlocuiește cu case de tip self service. Procesul s-a implementat treptat, în 12 magazine Auchan din București, Cluj, Constanța, Brașov, Iași și Timișoara fiind echipate cu noul sistem de case, urmând ca până în 2025 acesta să fie disponibil în toate unitățile rețelei, scrie Adevărul.

Urmărește-ne și pe Google News
Altex - din nou record în afaceri CITEȘTE ȘI Altex - din nou record în afaceri
Evenimente

11 septembrie - Maratonul Impactul fiscalitații în economie. Parteneri: ARB, CEC Bank, CITR
24 septembrie - Eveniment News.ro – ROINVEST - Ediția a V-a. Parteneri: ARB, CEC Bank, ROCA, TeraPlast
30 septembrie - Eveniment Profit.ro e-commerce – Provocările creșterii pe o piață cu concurență tot mai dură - Ediția a V-a. Parteneri: CEC Bank, ContentSpeed
7 octombrie - Eveniment Profit Energy.forum - Ediția a VIII-al Parteneri: Raiffeisen Bank
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania. Parteneri: ARB, Garanti BBVA, Raiffeisen Bank, Philip Morris Romania

Case de tip self service sunt frecvent întâlnite în marile lanțuri de magazine, inclusiv în Kaufland și Carrefour.

Acest val de automatizări a venit cu angajamentul marilor retaileri că asigură o experiență rapidă la cumpărături, însă problemele n-au întârziat să apară. Pe lângă reducerea locurilor de muncă, odată cu aceste sisteme și în lipsa angajaților, au crescut cazurile de furt din magazine.

Potrivit CNN, comercianții cu amănuntul au o problemă legată de „shrink" - o pierdere de marfă, fie din cauza unor furturi mărunte, fie din cauza unor erori ale clienților, precum scanarea unui tip greșit de măr sau de roșie - amintind de un studiu internațional care a arătat o rată de pierdere de 4% în cazul companiilor cu case de marcat de tip self-service.

Lanțul de supermarket-uri Booths din Anglia renunță la majoritatea caselor de marcat self-service din magazinele sale, ca răspuns la cererea clienților. Doar două dintre magazinele companiei vor păstra casele de marcat unde clienții își scanează singuri produsele.

La fel s-a întâmplat și cu lanțul de magazine Walmart, care a anunțat recent că a renunțat la casele de tip self-service.

Ce se întâmplă în România

„La Asociație nu am primit informări de la membrii noștri că s-ar lua în calcul renunțarea la self-scan. Esențial rămâne ritmul și modalitatea de implementare în acord cu răspunsul consumatorilor”, a informat AMRCR.

Întrebati dacă au informatii ca s-ar suplimenta numărul de casieri, pe lângă aparatele existente de self-scan sau se va întări supravegherea pentru a se evita furturile, AMRCR a răspuns: „Încă nu avem evaluări sau semnale că fenomenul respectiv (furturile - n. red.) ar fi evoluat”.

Cumpărătorii care recunosc că preferă casele de marcat self-service pentru a fura

Peste jumătate dintre clienții din generația Z preferă casele de marcat self-service - și chiar ar renunța la magazinele preferate pentru a folosi de casele self-service, conform noilor date furnizate de Avery Dennison, relatează NY Post.

Se pare că cei din generația Z nu preferă casele de marcat self-service pentru că sunt independenți sau introvertiți, ci pentru că pot fura. De fapt, o treime dintre tinerii cumpărători au recunoscut că au furat în timp ce își scanau singuri cumpărăturile.

Potrivit unui sondaj recent realizat de LendingTree în rândul a 2.000 de americani, aproape jumătate dintre respondenții generației Z au declarat că fură cel mai scump articol din coșul de cumpărături, în timp ce doar 37% au spus că ar fura doar articole indispensabile.

În plus, unii au susținut că acest comportament infracțional este un instrument de răzbunare.

„Avem atât de multe companii cărora nu le pasă de clienții lor, ci doar de a face bani", a declarat un adolescent. La acea vreme, au apărut numeroase sfaturi și trucuri de furat din magazine care au devenit virale pe internet.

viewscnt
Afla mai multe despre
self-scan
supermarket