Săpunul Cheia, unul dintre cele mai vechi branduri românești, înregistrează de la începutul pandemiei COVID creșteri semnificative, puse pe seama schimbării percepției consumatorilor privind proprietățile acestui tip de produs. Marca are o istorie de peste 100 de ani, a fost folosită de soldații români în al doilea Război Mondial iar în perioada comunistă erau de notorietate glume precum „Vrei să cucerești Femeia? Folosești săpunul Cheia!”.
“Dumnezeu a fost bun cu noi, cu pandemia - am avut creșteri de 50-60% în ultimii ani. Cuvântul «săpun» a avut o altă greutate, mai mare. Dacă până la începutul pandemiei avea o conotație de multe ori negativă («apă și săpun», «săpun și funie» etc), oamenii au înțeles că săpunul dezinfectează”, spune, într-o discuție cu Profit.ro, Alin Laslo, antreprenorul care a preluat marca în anul 2010 și produce, într-o fabrică din Baia Sprie (Maramureș), săpunuri naturale și alte articole de îngrijire personală.
Portofoliul mărcii cuprinde peste 300 de produse. Anul trecut, business-ul a crescut cu 60%, la circa 160.000 de euro, iar în 2023 avansul va fi de minim 20-25%.
CITEȘTE ȘI FOTO ANPC a intrat în control în centrul Bucureștiului. Carrefour, McDonald’s și KFC, pe listăExporturile reprezintă 20% din vânzări, brandul fiind prezent în toate țările în care există un număr ridicat de români și, la nivel de reprezentanță, în Polonia.
“Am încercat toate formatele de prezență pe piață și am constatat că cel mai bun pentru noi este cel online. Și în 2023 vom aloca fonduri pentru promovare, adaptarea ofertei, noi produse. Am investit deja în producția proprie de etichete”, mai spune Laslo.
Istoria mărcii începe în anul 1886, când Primăria Galați permite familiei industriașului Lipa Braunstein să deschidă o fabrică de săpun, denumită inițial Apollo și, din 1901, Cheia.
În 1908, fabrica punea pe piață o cantitate de 120.000 kg, pentru ca în perioada interbelică produsele acesteia să fie percepute ca săpunuri burgheze, adresate industriașilor, avocaților, doctorilor și funcționarilor publici.
În al doilea Război Mondial, prin varianta cazonă Străjerul Sănătății, a făcut parte din trusoul soldaților români.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Frații Pavăl pregătesc demolarea Vămii Chitila pentru un nou magazin DedemanFabrica a fost naționalizată în 1948, iar 30 de ani mai târziu este retehnologizată și ajunge principalul producător de săpun din România, cu peste 2.000 de angajați.
În acea perioadă circulau pe tema produsului glume precum “Vrei să cucerești Femeia? Folosești săpunul Cheia” sau ”Ce și-ar fi dorit Femeia? Dacă nu săpunul Cheia!”.
Ironiile specifice perioadei comuniste sunt folosite acum ca logo al unor colecții dedicate.