O librărie din statul american Dallas a transformat titlurile unor romane clasice ale literaturii universale în clickbait-uri, în cadrul unei inițiative insolite ce a fost demarată pentru a stimula lectura, informează BBC.
Inițiativa a fost denumită ”litbait” și se bazează pe un principiu destul de simplu: transformarea titlului unui roman clasic într-o frază senzaționalistă, asemănătoare titlurilor publicate în tabloide (”clickbait”), scrie News.ro.
”Clickbait” este un termen peiorativ ce scrie un anumit tip de conținut web, creat pentru a atrage un număr mare de internauți, cu scopul de a obține venituri cât mai mari din publicitatea online, în detrimentul calității și al acurateței jurnalistice. ”Clickbait”-ul se bazează pe titluri senzaționaliste, elemente emoționale și fotografii șocante. Scopul unui ”clickbait” este de a-i face pe internauți să dea click pe acel titlu și de a încuraja transferul unui conținut web pe rețelele de socializare. ”Clickbait”-ul exploatează faptul că oamenii sunt curioși din fire. Un ”clickbait” furnizează suficient de multă informație pentru a trezi curiozitatea oamenilor, dar nu îndeajuns pentru a satisface acea curiozitate dacă internauții nu dau clic pe link-ul asociat.
De exemplu, pe site-ul librăriei The Wild Detectives, internautul care dă un clic pe titlul ”Un britanic a murit după o încercare eșuată de a își face un selfie” este trimis în mod automat la textul cărții ”Portretul lui Dorian Gray”, celebrul roman filosofic scris dfe Oscar Wilde.
Inițiativa a fost demarată în timpul unei campanii demarate pe rețelele de socializare cu ocazia National Read a Book Day, concepută pentru a-i face pe internauți să citească volume tipărite.
Andres De la Casa-Huertas, reprezentat al librăriei The Wild Detectives, a declarat pentru Dallas Observer: ”Obiectivul nu este neapărat acela de a-i face pe oameni să citească, ci mai mult acela de a face cultura lecturii mai atrăgătoare. Cred că e loc de mai bine, pentru a o face să devină mai abordabilă și mai amuzantă”.
BBC a publicat mai multe exemple de titluri ale unor romane clasice transformate în clickbait-uri de librăria americană.
”Un excursionist a avut parte de cea mai rea călătorie din toate timpurile atunci când un trib de pe o insulă l-a atacat cu excremente” este clickbait-ul aferent romanului ”Călătoriile lui Gulliver”, de Jonathan Swift.
”Renunțați să mâncați usturoi ACUM. Un român a descoperit un detaliu șocant despre usturoi” face trimitere la textul romanului ”Dracula”, de Bram Stoker.
”Acest politician italian îl face pe Trump să pară un sfânt. De ce nimeni nu vorbește despre el” este o descriere de tip tabloid a volumului ”Principele”, celebra lucrare a lui Niccolò Machiavelli.
”Când este OK să le stigmatizezi pe mamele singure. Răspunsul ar putea să te surprindă” este clickbait-ul propus pentru romanul ”Litera stacojie”, de Nathaniel Hawthorne.
”O adolescentă l-a păcălit pe iubitul ei și l-a făcut să se sinucidă. Două familii sunt acum despărțite” este titlul care face trimitere la piesa de teatru ”Romeo și Julieta”, de William Shakespeare.
”S-a împrietenit cu un urs pe când era copil, iar soarta i-a reunit după câțiva ani. Reunirea lor te va lăsa în lacrimi” este textul de tip clickbait aferent romanului ”Cartea junglei”, de Rudyard Kipling.