Napolact nu reușește să convingă instanța că nu s-a implicat în fixarea prețurilor pe piață în 2005 - 2009

Napolact nu reușește să convingă instanța că nu s-a implicat în fixarea prețurilor pe piață în 2005 - 2009
scris 4 dec 2016

Compania Napolact nu a reușit să scape în instanță de amenda care i-a fost aplicată anul trecut de Consiliul Concurenței. Curtea de Apel București (CAB) a respins acum cererea acesteia de a-i fi anulată amenda de 1,1 milioane de lei cu care a fost sancționată, în aprilie anul trecut, inspectorii acuzând atunci producătorul de lactate că s-ar fi înțeles cu alți 3 retaileri și 21 de furnizori să fixeze anumite prețuri de vânzare a produselor, în perioada 2005 - 2009.

Napolact este parte a grupului olandez FrieslandCampina, care deține și brandul Milli, și are o cotă de 10% din piața românească de lactate, estimată la 800 de milioane de euro, principalii săi competitori fiind Albalact, Danone, Covalact, Olympus, Hochland și Delaco.

În 2015, Consiliul Concurenței a anunțat că a sancționat 25 de comercianți de produse alimentare (4 retaileri și 21 de furnizori ai acestora) cu amenzi în valoare totală de 154,03 milioane de lei (aproximativ 35 milioane de euro).

Amenzile au fost aplicate după ce inspectorii Concurenței au verificat dacă au existat înțelegeri pentru fixarea prețurilor între retailerii Metro, Real, Selgros și Mega Image și furnizorii acestora, în perioada 2005 - 2009.

Angajați ai Dacia au protestat față de condițiile în care sunt transportați către și de la locul de muncă CITEȘTE ȘI Angajați ai Dacia au protestat față de condițiile în care sunt transportați către și de la locul de muncă

“Consiliul Concurenței a constatat că prețurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piață prin raportul dintre cerere și ofertă, ci furnizorul și retailer-ul stabileau un pret fix sau minim. Această practică conduce la prețuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă prețul sub limita stabilită cu furnizorul”, anunța atunci instituția.

În ceea ce privește comportamentul companiilor în cadrul promoțiilor, inspectorii au arătat că actele contractuale dintre unii retaileri și furnizori conțineau o clauză care prevedea că, în aceeași perioadă, furnizorii nu puteau realiza promoții simultane în diferite lanțuri de retail, acestea putând doar să alterneze.

“În acest fel, consumatorul final nu putea avea acces, în același timp, la promoții și implicit la cel mai mic preț, în magazine concurente. Decizia de a realiza sau nu promoții în lanțuri de magazine concurente trebuie să aparțină furnizorului”, se mai spune în comunicat.

Cea mai mare amendă a fost încasată de Metro Cash&Carry Romania - 49,68 milioane de lei, urmat de Selgros – 29,2 milioane de lei, Mega Image - 24,57 milioane de lei și Real Hypermarket Romania - 23,87 milioane de lei.

Vânzările Altex și Media Galaxy de Black Friday au crecut cu 29%, la 103 milioane de euro, sub estimarea de 50% anunțată anterior CITEȘTE ȘI Vânzările Altex și Media Galaxy de Black Friday au crecut cu 29%, la 103 milioane de euro, sub estimarea de 50% anunțată anterior

Dintre furnizori retailerilor, pe lângă Napolact, au fost sancționați cu cele mai mari amenzi Transilvania General Import Export - 4,69 milioane de lei, Quadrant-Amroq Beverages - 3,19 milioane de lei, Danone - 2,64 milioane de lei, Macromex - 2,35 milioane de lei și Whiteland Import Export - 2,32 milioane de lei.

Amenzi semnficative au primit și Albalact - 2,19 milioane de lei, Star Foods EM - 1,95 milioane de lei, Tymbark Maspex Romania - 1,65 milioane de lei și Delaco Distribution - 910.047 lei.

De asemenea, au mai fost amendate firmele Covalact - 659.267 lei, Argus - 623.106 lei, Agroalim Distribution - 607.214 lei, Zarea - 347.489 lei, Granddis – 327.157 lei, Gerola Prodinvest - 308.923 lei, Cramele Halewood - 278.694 lei, Parmalat Romania - 269.852 lei, Prodlacta - 166.122 lei, De Silva Intermed - 31.753 lei și Impex Bock - 5.751 lei.

La începutul acestui an, instanța a exonerat Whiteland Import Export de la plata amenzii după ce a constatat prescris dreptul Consiliului Concurenței de a aplica sancțiunea.

Aceeași decizie a fost luată de instanță și în cazul amenzii aplicate Tymbark Maspex România, în urma unei decizii hotărâte luna trecută.

”Instanța constată prescris dreptul pârâtei de a aplica sancțiunea contravențională. Dispune anularea parțială a deciziei Consiliului Concurenței 13/14.04.2005 în ce o privește pe reclamantă. Dispune exonerarea reclamantei de plata amenzii în cuantum de 1.646.923 lei și repunerea părților în situația anterioară prin restituirea acestei sume”, se arată într-o decizie a instanței din data de 12 aprilie 2016.

În cazul Selgros, retailerul a obținut în instanță reducerea amenzii de la 29,2 milioane de lei la 25,8 milioane de lei, în urma unei sentințe din luna mai a acestui an. Decizia CAB poate fi atacată cu recurs.

 

Urmărește-ne și pe Google News
viewscnt
Afla mai multe despre
napolact
consiliul concurentei
amenda
instanta
anulare
cerere