1. Care este viziunea Arctic în ceea ce privește sustenabilitatea?
Sustenabilitatea este o componentă cheie a strategiei noastre de afaceri, având în vedere că responsabilitatea față de mediu și față de societate se află în centrul priorităților noastre. Misiunea Arctic este de a democratiza accesul la tehnologie, investind în dezvoltarea de produse eficiente energetic și în metode de producție sustenabile. Ne-am angajat în egală măsură să contribuim la dezvoltarea societății, aducând plus-valoare și sprijinind comunitățile din care facem parte.
2. Care sunt cele mai importante investiții ale companiei în ceea ce privește sustenabilitatea?
Iubesc România, din punctul meu de vedere este locul ideal pentru a trăi și a face afaceri. Am găsit aici un mediu de afaceri prietenos, resurse excepționale, oameni dedicați și responsabili. Cred din toată inima că țara are un potențial uriaș de a atrage investiții și de a deveni lider în toate sectoarele. Din 2018, când am fost numit CEO al Arctic, împreună cu echipa mea, am reușit să realizăm în România investiții în valoare de peste 175 de milioane de euro axate pe producție sustenabilă.
Sunt mândru că am putut contribui la modelarea potențialului României în materie de smart manufacturing, prin construirea de la zero a fabricii de mașini de spălat din Ulmi, Dâmbovița, o investiție în valoare de peste 165 de milioane de euro. Ca recunoaștere a standardelor de sustenabilitate implementate, fabrica din Ulmi a primit statutul de Sustainability Lighthouse din partea Forumului Economic Mondial (WEF), fiind una dintre puținele fabrici din Europa incluse pe această listă. Datorită sistemelor avansate pe care le integrează și a eforturilor depuse, consumul de energie per produs a scăzut în medie pe an cu 17%, cel de apă cu 25%, iar emisiile de gaze cu efect de seră din domeniile 1 și 2 cu 22%, în conformitate cu obiectivele de mediu ale Grupului Arçelik, din care Arctic face parte. 70% din apa utilizată în procesul de producție este reciclată și reutilizată, cu ajutorul unei stații de tratare de ultimă generație care epurează întreaga cantitate de apă utilizată în fabrică, inclusiv cea folosită de angajați. Fabrica utilizează 100% energie electrică verde, în timp ce modelul "digital twin" al fabricii ajustează automat iluminatul și optimizează sistemele de răcire sau încălzire.
De asemenea, peste 13 milioane de euro au fost investiți în modernizarea fabricii din Găești, investiții care vizează creșterea eficienței prin sporirea gradului de automatizare și îmbunătățirea controlului calității. Arctic a deschis, de asemenea, un hub regional de piese de schimb în județul Argeș, care deservește în prezent peste 70 de țări. Din punctul nostru de vedere, România are un rol strategic, la intersecția a trei mari piețe, ceea ce o face ideală atât ca hub de producție, cât și ca un centru important pentru coordonarea activităților logistice.
3. Cum pot aparatele electrocasnice să contribuie la un stil de viață sustenabil?
Căutăm în permanență modalități de a integra inovațiile și cele mai noi tehnologii în electrocasnicele pe care le producem, în folosul consumatorilor și al societății. Consumul redus de energie și apă este o prioritate pentru noi, la fel ca și pentru clienții noștri, astfel că avem stabilite ținte anuale privind îmbunătățirea performanțelor produselor noastre și din aceste puncte de vedere. Punem pe piață electrocasnice cu performanțe notabile, cum sunt mașinile de spălat rufe cu tehnologia AquaTech (Beko) care au un consum energetic cu până la 30%* mai mic față de limita clasei de eficiență energetică A. De asemenea, dezvoltăm produse și servicii care vizează prevenirea și reducerea poluării cu plastic. Am lansat, în premieră mondială, tehnologia Fiber Catcher, care colectează și reține 90% din microfibrele rezultate în urma ciclurilor de spălare. Cu ajutorul tehnologiilor Recycled Tub și Recycled Net, transformăm PET-ul și plasele de pescuit în materiale de înaltă calitate, care sunt folosite ulterior la fabricarea cuvelor mașinilor de spălat și, respectiv, a exteriorului cuptoarelor.
4. Cât de important este să educați consumatorii cu privire la aspectele legate de sustenabilitate?
Pentru a genera schimbări pe termen lung, este nevoie de un efort continuu și susținut atât la nivel individual, cât și la nivelul societății. Fundația Arctic, pe care am lansat-o recent, își propune să contribuie în mod activ la crearea unei Românii sustenabile prin promovarea dezvoltării durabile, cu accent pe implementarea de programe educaționale. Am finalizat deja primul nostru proiect, campania "Redefinește mândria românească", prin care ne-am propus să atragem atenția asupra unor comportamente de consum problematice larg întâlnite, oferind în același timp alternative accesibile. Aș dori să subliniez faptul că puterea pe care o avem noi, comunitatea de afaceri, de a inspira schimbări de consum este o responsabilitate uriașă și trebuie să ne ridicăm la înălțimea acestei provocări. Implementăm multe proiecte legate de sustenabilitate și în interiorul companiei, de la traininguri care fac parte din programul de inițiere pentru noii angajați până la activități de voluntariat. În octombrie 2022, la nivel de grup, am organizat un maraton global de plogging (n.r. alergare și colectare a deșeurilor, de pe traseu, în același timp) care s-a desfășurat non-stop timp de 24 de ore și la care au participat colegi din 30 de țări, inclusiv din România. Programul a inclus și un ideathon, pentru a-i încuraja pe toți cei din Arçelik să își împărtășească viziunea legată de sustenabilitate la locul de muncă.
* Cu până la 30% mai eficient (indice de eficiență energetică 36) în raport cu valoarea limită a indicelui de eficiență energetică (52) din clasa energetică A, conform Regulamentului Comisiei Delegate 2019/2014/UE.