Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), prin directorul general Paul Anghel, a propus marți, în Comisia economică din Senat, mai multe amendamente la propunerea legislativă privind sancționarea dublului standard, printre acestea fiind includerea produselor nealimentare pe lista celor care intră sub incidența legii, răspunderea contravențională a celor care comercializează produse sau servicii afectate de dublul standard, introducerea mențiunii explicite privind ”constatarea dublului standard” și sancțiunea opririi definitive de la vânzare a unor astfel de mărfuri. De asemenea, ANPC a subliniat că pentru constatarea existenței dublului standard este necesară analizarea în paralel a produselor de referință.
De ce este important: Proiectul este avansat în condițiile în care, în august 2017, Profit.ro a relatat că Guvernul a fost avertizat de 2 ani că pe piață sunt alimente de slabă calitate, problema fiind considerată severă, fiind prezentat atunci și care sunt cele mai frecvent falsificate alimente. Ulterior, autoritățile române au început să investigheze calitatea produselor din Occident, un document relevând că, pentru România, problema a fost catalogată ca severă, iar susceptibile la falsificare sunt produsele din carne, lactatele, pâinea, dar și multe altele, inclusiv produsele ecologice și cele tradiționale.
Acum, ANPC a propus amendarea articolului 2 al propunerii legislative privind sancționarea dublului standard de calitate a produselor și serviciilor pentru consumator, conform căruia prevederile acesteia ”se aplică tuturor persoanelor fizice și juridice care desfășoară relații comerciale cu produse de larg consum, produse agroalimentare, carburanți, servicii de telefonie și internet, servicii financiare, servicii turistice, indiferent de forma de comerț”, astfel că ”persoane fizice” va fi înlocuit cu „ persoane fizice autorizate”, iar după „ produse agroalimentare” au fost introduse și „produsele nealimentare”, arată news.ro.
Un alt amendament ANPC se referă la eliminarea răspunderii civile sau penale în cazul comercializării produselor și serviciilor cu standarde duble de calitate, fiind menținută doar răspunderea contravențională.
Articolul 4 al propunerii legislative, în varianta inițiatorului, are următorul conținut: ”Comercializarea produselor și serviciilor pentru consumatori cu standarde duble de calitate constituie o practică înșelătoare și atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală după caz”
La propunerea ANPC, expresia „și atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală după caz” va fi înlocuită cu formularea ”și atrage răspunderea contravențională”.
Directorul general al ANPC Paul Anghel a explicat pentru News.ro că această modificare a fost propusă întrucât în competența ANPC intră strict contravențiile, nu și infracțiunille, dar și pentru conformarea cu recomandările Consiliului Legislativ, care a consemnat că propunerea legislativă nu reglementează faptele care constituie infracțiuni.
O altă modificare propusă de ANPC a vizat articolul conform căruia ”comercializarea produselor și serviciilor pentru consumatori falsificate supuse dublului standard se pedepsește cu amendă de maxim 4% din cifra de afaceri în caz de abatere repetată se poate suspenda autorizația de funcționare a comerciantului pebtru o perioadă de șase luni”.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Complexul comercial Expo Market Doraly din Afumați, deținut de Gheorghe Iaciu și unul dintre cele mai mari grupuri financiare din lume - scos la vânzare cu peste 100 milioane euroAutoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului a solicitat înlocuirea expresiei „falsificate supuse dublului standard” cu expresia „la care s-a constatat existența dublului standard”. De asemenea, a menționat că în cazul serviciilor financiare nu există cifră de afaceri la care să se aplice amenda.
Pentru alineatul 2 al articolului 5, care în forma inițiatorilor prevede că ”produsele prevăzute la alineatul 1 se vor confisca și se vor retrage de la vânzare” ANPC propune două variante.
„În cazul produselor și al serviciilor prevăzute la alin.(1) la care s-a constatat existența dublului standard se va dispune oprirea definitivă de la comercializare a produselor sau oprirea temporară a prestării serviciului până la intrarea în legalitate”, este una dintre variante.
O alta este cea potrivit căreia: „În cazul produselor și al serviciilor prevăzute la alin.(1) la care s-a constatat existența dublului standard se aplică prevederile Legii nr.363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor”.
Conform articolului 6 al propunerii legislative, constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor vor fi făcute de către personalul împuternicit de ANPC sau după caz de ANSVSA.
Alineatul 2 al aceluiași articol prevede că ANPC ”va recolta probe în vederea efectuării analizelor de laborator pentru produsele susceptibile de dublu standard”.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Frații Pavăl pregătesc lansarea celui mai mare magazin Dedeman din Capitală, pe un amplasament ce poate părea neobișnuitÎn cazul acestui alineat Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a precizat că nu deține, în prezent, structura de laboratoare, aparatură, personal calificat și bugetul pentru a putea pune în aplicare prevederile.
Paul Anghel a explicat însă că, până la crearea unei structuri proprii și pînă la reacreditarea si reautorizarea laboratoarelor LAREX, ANPC va face activități de control, va face și prelevări de probe, iar analizele vor fi făcute la alte laboratoare acredotate din România..
La Comisia economică din Senat, reprezentantul ANPC a subliniat că, ”pentru a putea concluziona că la un produs /serviciu s-a constatat existența dublului standard, este absolut necesară analizarea în paralel a produselor/serviciilor de referință față de care se presupune existenta dublului standard”.
Altă recomandare a ANPC a fost ca, înainte de aprobarea propunerii legislative, să fie făcută notificare la nivelul Comisiei Europene.
Amendamentele au fost însușite de către senatorii din Comisia economică.
”În același timp, vă informăm că în prezent există propunerea de Directivă de modificare a Directivei 93/13/CEE de indicare a prețului, a Directivei 98/6/CE privind clauze abuzive ȋn contracte, a Directivei 2005/29/CE privind practicile comerciale incorecte și a Directivei 2011/83/UE privind drepturile consumatorilor, ȋn ceea ce privește o mai bună asigurare a respectării normelor UE de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme (denumită propunerea de Directiva Omnibus), care conține prevederi referitoare la sancționarea dublului standard de calitate a produselor și serviciilor pentru consumatori. După publicarea în Jurnalul Oficial, Statele Membre vor avea la dispoziție doi ani pentru transpunerea acesteia în legislația națională”, a precizat ANPC în documentul depus la Comisia economică din Senat.
ANPC anunța, în urmă cu o săptămână, că a analizat 79 de produse care sunt comercializate în Europa, constatând că la 18 dintre acestea au fost găsite diferențe față de produsul vândut în vestul Europei comparativ cu cel de pe piața românească. Printre produsele analizate și care prezintă diferențe au fost cele din gama Fanta, Milka, Kinder, Danone.
Paul Anghel, a declarat atunci că asemenea studii vor fi realizate și pentru produsele nealimentare, existând suspiciuni că s-ar înregistra diferențe de calitate și la cosmetice, parfumuri sau detergenți.
"Există o verificare în derulare în ceea ce privește produsele marcă proprie a supermarketurilor și totodată se vor face analize și studii pe produsele nealimentare la care, de asemenea, există suspiciuni rezonabile că ar exista diferențe de calitate. E vorba de cosmetice, parfumuri, farduri, rujuri, creme, detergenți, șampoane, deodorante. Există persoane care ne-au sesizat mirosuri diferite, unele mai puternice sau mai slabe, dermatologi care ne-au sesizat faptul că anumite produse care se comercializează în România sunt de o calitate mult mai slabă decât cele din Uniunea Europeană și atunci nu avem decât să demarăm un control și în zona asta, un eventual studiu. Nu spunem că sunt bune sau sunt rele, spunem că nu poți prezenta un produs identic cu două rețete diferite. Dacă este vorba de partea materială, cea legată de preț, poate ar fi bine să înțeleagă consumatorul român să cumpere puțin și de calitate în detrimentul a mult și de calitate slabă”, a explicat Paul Anghel.