Nivelul mai scăzut al livrărilor de spații comerciale din 2017 și-a pus amprenta și asupra ritmului de extindere a marilor retaileri de pe piața locală, astfel că numărul magazinelor noi s-a redus cu 18% față de anul precedent.
Concluzia rezultă după ce au fost analizate ritmul de expansiune și evoluția cifrei de afaceri ale unui număr de 99 de companii de retail care operează magazine sub 120 de branduri din domeniile FMCG, Fashion, Electro-IT, Cosmetice, Articole Sportive, Încălțăminte, Magazine pentru Copii, Bijuterii, Restaurante și Cafenele, Home & Deco și Librarii.
"Cu o creștere medie a cifrei de afaceri de 11,3% și 524 de magazine noi, 2017 a fost un nou an favorabil pentru piața locală de retail, chiar dacă rezultatul este sub nivelul consemnat în 2016. Astfel, 2017 a fost un an în care retailerii au continuat să își optimizeze rețelele, ceea ce a însemnat inclusiv mutări și închideri de magazine, beneficiind totodată de un context favorabil al pieței, în care consumatorii au avut un apetit crescut pentru shopping", spune Cristi Moga, Research Consultant, Cushman & Wakefield Echinox.
Companiile analizate aveau la finalul anului trecut un număr total de 4.534 de magazine și o cifra de afaceri de 12,2 miliarde de euro, după un an cu rezultate foarte bune, în care au fost deschise 640 de magazine noi, în timp ce cifra de afaceri a crescut cu 15,6%.
Singurul sector în care retailerii analizați s-au extins mai mult în 2017 față de anul precedent este cel de FMCG, unde cei zece jucători analizați au deschis 298 de magazine, față de 249 de unități în 2016. Trebuie menționat că circa 66% dintre aceste magazine au fost inaugurate de un singur retailer activ pe segmentele de supermarketuri și magazine de proximitate, în timp ce operatorii de hipermarketuri au inaugurat doar cinci magazine noi. Pe acest fond, sectorul de FMCG este singurul în care creșterea cifrei de afaceri este estimată în 2017 sub nivelul de 10%, respectiv 7,8%.
Pe de altă parte, domeniile în care marii jucători așteaptă pentru acest an cifre de afaceri mai mari față de 2016 sunt Librarii (cu un avans de 23% în 2017, față de 15% în 2016), Bijuterii (33% în 2017 față de 27% în 2016) și Restaurante și Cafenele (24% față de 23%).
"În 2017 a continuat tendința pozitivă înregistrată de piața locală de retail în ultimii 2-3 ani. În ciuda unui ritm mai moderat față de anul precedent, creșterile înregistrate de retaileri pe piața locală sunt în continuare printre cele mai bune din Europa, fapt ce dă încredere retailerilor prezenți de a-și extinde rețelele și pe viitor. În plus, observăm o atenție din ce în ce mai sporită a retailerilor internaționali din toate segmentele în a deschide operațiuni pe piața locală și cu siguranță în următoarea perioadă vom vedea o serie de branduri noi, fapt ce va face competiția din ce în ce mai acerbă. Datorită acestui lucru, credem că în 2018 va fi o provocare pentru retaileri să își atingă țintele de deschideri, ținând cont și de stocul scăzut de livrări anunțat, dar și să își majoreze cota de piață pe segmentele pe care activează", a declarat Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox.