Lanțul românesc de restaurante Spartan, vândut la începutul anului trecut de omul de afaceri Ștefan Mandachi, cum a anunțat atunci în premieră Profit.ro, a înregistrat o cifră de afaceri de 48 de milioane de euro în 2023 și mizează pe o serie de îmbunătățiri operaționale și de repoziționare de imagine, pentru extinderea rețelei naționale cu până la 50 de noi locații în perioada următoare, precum și pentru extinderea rețelei internaționale.
Profit.ro a anunțat anul trecut că Ștefan Mandachi a vândut companiile care operau francizele lanțului de restaurante Spartan, împreună cu alte mari branduri din portofoliu, precum Regatto, sala de fitness Bum Bum Box, restaurantele Hercule și Hollywood Villas, către un grup de 7 persoane fizice, într-o tranzacție în valoare totală de peste 20 milioane euro.
Tranzacția și procesul de transfer au fost inițiate în luna mai 2022, cu un raport de evaluare a companiei, raport în urma căruia a fost stabilită suma de 15,5 milioane euro pentru compania Strong MND Corporation și 4,53 milioane euro pentru marca Spartan. Transferul părților sociale a fost finalizat în ianuarie 2023, tranzacțiile însumând 20,3 milioane euro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Printre cumpărători sunt mai mulți francizați Spartan, precum Remus Cosovanu, fost fotbalist la Poli Timișoara, și Răzvan Nanuș, co-fondator Crocant.
În urma achiziției, Remus Cosovanu, primul investitor francizat al brandului, care avea deja o cotă de 30% din numărul de restaurante, va deține cele mai multe părți sociale ale companiei. Antreprenorul timișorean este prezent în businessul Spartan încă de acum 10 ani, din anul 2013, operând restaurante prin intermediul companiei S.C. Corebos SRL în Transilvania și Ardeal.
Al doilea cel mai important investitor este Răzvan Nanuș, Directorul General al companiei francizate Rerum Food care operează din 2016 un număr de șapte restaurante, în regiunile București și Constanța. În urma acestei tranzacții, compania condusă de Răzvan Nanuș și Dragoș Safta, Rerum Food, devine master francizor în capitală.
Directorul general Spartan România a rămas Gabriel Melniciuc, cu peste 20 ani experiență în retailul alimentar, din care 16 ani în rețeaua internațională de fast-food McDonald’s, care deține 14% din acțiunile firmei.
Rețeaua de restaurante quick service a ajuns acum la 75 de locații și a vândut, în 2023, produse de inspirație grecească pentru peste 7 milioane de clienți. Noul acționariat își propune extinderea modelului de franciză și către Spania, unde există deja 2 locații Spartan.
CITEȘTE ȘI Tranzacție: Producătorul semințelor și alunelor Elmas cumpără afacerea de familie românească DerpanAstfel, cei doi noi asociați, Remus Cosovanu și Răzvan Nanuș, care au preluat business-ul Spartan în 2023, împreună cu CEO-ul Gabriel Melniciuc, și-au propus o serie de transformări strategice, care includ lansarea unor noi produse care vor aduce un plus la nivel calitativ în oferta Spartan, deschiderea unor noi locații stradale, în proximitatea zonelor rezidențiale și de birouri, precum și inițierea unei școli de management. În planurile companiei mai intră și implementarea unor procese concrete de sustenabilitate, care urmăresc reducerea consumului de energie în locațiile operate, odată cu implementarea unui plan de FireUpSchedule, dar și prin colectarea selectivă a deșeurilor, eliminarea plasticului și introducerea tacâmurilor din materiale sustenabile.
Spartan își propune creșterea cotei de piață în 2024 și vizează ocuparea poziției a 2-a în topul restaurantelor de tip quick service din România. Astfel, compania urmărește extinderea segmentului de target, lanțul adresându-se noilor generații de clienți sub 20 de ani, estimați de Institutul Național de Statistică la peste 4,3 milioane. Ca parte a strategiei, Spartan mizează pe noul slogan Top Freș, în cadrul unei ample campanii de repoziționare.
„Vizăm consolidarea poziției Spartan în top 3 restaurante de profil în România și, mai mult decât atât, ne dorim să avansăm pe locul 2 anul acesta. Luăm în considerare deschiderea a până la 50 de noi restaurante în perioada următoare și, în același timp, continuăm procesul de eficientizare și dezvoltare a conceptului nostru de francizare în Spania, unde suntem deja prezenți în 2 locații”, declară Gabriel Melniciuc, CEO Spartan.
În pofida unei ușoare scăderi a întregii piețe de fast-food în primul trimestru al acestui an, industria preconizează o creștere a consumului în a doua jumătate a anului. Lipsa forței de muncă calificată este printre principalele provocări care impactează și segmentul de restaurante quick-service.
În acest context, Spartan va iniția o școală de management pentru pregătirea resursei umane existente, în vederea menținerii standardelor ridicate a produselor și serviciilor oferite.
CITEȘTE ȘI Afaceri record pentru Farmec. La 40 de ani, Doina e încă în topLanțul de restaurante Spartan a fost fondat în 2012 și face parte dintr-un grup care mai deține Mandachi Hotel & Spa, Mandachi Business Center și francizele: Mefi Café, sala de fitness Bum Bum Box, Concept SPA BioTransylvania, Restaurant Don Stefano, Centru de evenimente Magnificus și restaurantele cu specific grecesc Hercule.
La finele anului 2022, Spartan a decis să închidă toate operațiunile din Austria.
În 2023, cum a anunțat în premieră Profit.ro, compania Strong MND Corporation, care operează business-ul din HoReCa, precum și marca Spartan, au fost preluate de către Remus Cosovanu, primul investitor francizat al brandului, care avea deja o cotă de 30% din numărul de restaurante - și de Răzvan Nanuș, Directorul General al companiei francizate Rerum Food, care operează din 2016 un număr de șapte restaurante, în regiunile București și Constanța.
În vara anului 2022, Ștefan Mandachi anunța că are în plan expansiunea Spartan și extinderea în țară și în străinătate, având ca obiectiv pentru anul 2022 să ajungă la 100 de restaurante deschise pe teritoriul României.
Spartan a încheiat atunci o înțelegere pentru preluarea a cinci dintre locațiile Taksim din București pentru 1 milion de euro.
Taksim era administrat în România de Sterling Cruise, companie fondată de Dan Isai alături de alți antreprenori. Sterling Cruise a fost lansată în 2014 și operează branduri precum Salad Box, Pep & Pepper, Taksim, Boss Mini Burgers sau Resto Aperto.