Investitorii internaționali din retail migrează în număr mare în România, atrași de perspectivele economiei locale și de schimbarea comportamentului românilor, care preferă tot mai mult să își facă cumpărăturile în supermarketurile și mall-urile construite pe stilul țărilor din Vest, scrie Financial Times.
Până nu demult considerată parte din “Estul sălbatic”, România înregistrează în prezent cel mai rapid avans economic din regiune, evoluție care se reflectă și în majorarea veniturilor la nivelul populației, iar creșterea apetitului pentru risc la nivel internațional transformă țara într-o destinație din ce în ce mai atrăgătoare printre investitori, notează publicația britanică.
“Mulți jucători mari studiază piața sau pregătesc deja noi extinderi sau achiziții. Vedem un potențial crescut pentru ca noi nume din retail să se alăture pieței din România“, spune Sorin Ioan Blaga, directorul general al companiei imobiliare Liebrecht & Wood România.
Subsidiara locală a belgienilor de la Liebrecht & Wood va dezvolta în acest an cel de-al doilea centru comercial Fashion House din București, în cadrul unei strategii pe 10 ani, ce prevede investiții totale de 400 milioane euro.
CITEȘTE ȘI FOTO Primul restaurant din București amplasat la o înălțime mai mare de 130 metri a fost deschis astăzi. Cât costă o masă acoloÎncrederea investitorilor în evoluția pieței românești de retail este dată în primul rând de performanțele economice, dar și de creșterea consumului, în condițiile în care salariul minim brut s-a dublat în ultimii cinci ani. Aceste evoluții au atras deja mai multe achiziții importante, printre care și acordul încheiat de fondul de investiții Mid Europa Partners pentru preluarea rețelei de magazine Profi, tranzacție evaluată la 533 milioane de euro, cea mai mare tranzacție din istoria retailului românesc, anunțată atunci în premieră de Profit.ro.
“Retailul din România este văzut ca fiind cu aproximativ 5-10 ani în urma pieței din Polonia. [România] este singura țară din regiune cu o mărime comparabilă, din punctul de vedere al numărului de consumatori“, spune Nikolaus Bethlen, partener Mid Europa, care notează potențialul ridicat al pieței de retail din România.
Investițiile din sector nu sunt lipsite de riscuri, atât cele venite din exterior, cât și cele interne, în contextul unei eventuale supraîncălziri a economiei cauzată de tăierile de taxe, de creșterile salariale și de lărgirea deficitului bugetar, evoluții de natură să influențeze negativ consumul.
Însă până acum, acestea nu au diminuat apetitul investitorilor internaționali din retail, consideră Bethlen.
“În trecut, România era prezentată drept o piață emergentă cu ceva probleme pe partea de creștere. Acum, ritmul de creștere este dublu raportat la media din UE, ceea ce dă naștere unei imagini foarte interesante din punct de vedere al investițiilor” spune el.