FOTO Ordinul privind combaterea fenomenului ”Shrinkflation” intră în vigoare. Operatorii economici sunt obligați să informeze cu privire la modificarea cantităților la produsele care au ambalajul și forma identice

FOTO Ordinul privind combaterea fenomenului ”Shrinkflation” intră în vigoare. Operatorii economici sunt obligați să informeze cu privire la modificarea cantităților la produsele care au ambalajul și forma identice
Profit.ro
Profit.ro
scris astăzi, 11:58

Comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) anunță intrarea în vigoarea a ordinului privind combaterea fenomenului ”Shrinkflation”, iar acest act normativ stabilește că operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii cu privire la modificarea cantităților de produs, având prezentarea, ambalajul, forma identice, chiar și în condițiile menținerii aceluiași preț.

ANPC a transmis că, de vineri, intră în vigoare Ordinul președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor care impune o informare exactă a consumatorilor, în cazul practicii comerciale cunoscute sub numele de Shrinkflation.

Urmărește-ne și pe Google News
Starbucks cumpără în premieră plantații de cafea în America Centrală CITEȘTE ȘI Starbucks cumpără în premieră plantații de cafea în America Centrală
Evenimente
15 octombrie - Eveniment Profit Health.forum
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

”Actul normativ stabilește obligația operatorilor economici de a informa consumatorii complet, corect și precis cu privire la modificarea cantităților de produs având prezentarea, ambalajul, forma (fără a ne limita) identice, chiar în condițiile menținerii aceluiași preț.

Informarea trebuie făcută în același câmp vizual, într-o formă vizibilă, lizibilă și cu aceeași dimensiune și se va realiza prin intermediul unei plachete, după modelul celei prevăzute în anexa Ordinului”, a anunțat ANPC.

De asemenea, operatorii economici trebuie să se asigure de existența unității de referință, la locul de comercializare, la care aplică modificarea cantității produsului.

În plus, obligația de informare a consumatorilor de către operatorii economici se aplică pe o perioadă de cel puțin 30 de zile, de la data punerii în vânzare, la raft, a produsului cu volum sau greutate redusă.

”Prin acest Ordin, stabilim un standard de exigență și transparență necesar în relația cu consumatorii. Orice încercare de a masca reducerea cantităților de produse, menținând aceleași prețuri și ambalaje, fără o informare clară și precisă, va fi sancționată. Consumatorii au dreptul la o informare corectă, completă și precisă, iar operatorii economici trebuie să își asume această responsabilitate. ANPC va monitoriza cu strictețe aplicarea acestui act normativ și nu va tolera nici un fel de abateri”, a declarat Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.

Informarea va fi făcută în același câmp vizual într-o formă vizibilă și lizibilă prin folosirea de către operatorii economici a mesajului din placheta prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin, respectiv aceasta:

FOTO Ordinul privind combaterea fenomenului ”Shrinkflation” intră în vigoare. Operatorii economici sunt obligați să informeze cu privire la modificarea cantităților la produsele care au ambalajul și forma identice

Ordinul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) nu se aplică vânzărilor la distanță.

Ciolacu: Aceasta formă de înșelăciune împotriva consumatorilor se încheie!

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat recent că ordinul ANPC de stopare a fenomenului prin care comercianții scad gramajul produselor, dar lasă prețurile la fel (shrinkflation) este gata și că vor fi sancțiuni dure pentru producătorii care nu semnalează pe ambalaj că au redus gramajul, deși prețul a rămas neschimbat.

Potrivit legislației, încălcarea ordinului atrage sancționarea operatorului economic cu amendă cuprinsă între 1.000-10.000 lei și sancțiunea contravențională complementară a opririi temporare de la comercializare a produselor cu abateri de informare până la remediere, respectiv informarea consumatorilor.

Modelul francez – „shrinkflation” la raft: „E o jecmăneală”

Vânzătorii cu amănuntul din Franța vor trebui să le indice clienților care au produse alimentare și de altă natură ce au fost reduse ca dimensiune fără o scădere corelată a prețului, fenomen cunoscut sub denumirea de „shrinkflation”, relatează Reuters.

Ministerul francez al finanțelor a declarat vineri că, începând cu luna iulie, vânzătorii cu amănuntul vor fi nevoiți să indice timp de două luni care alimente și alte produse de uz curent precum detergentul au fost reduse ca dimensiune într-o manieră în care a dus la o creștere a prețului raportat la gramaj.

„Shrinkflation este o jecmăneală, îi vom pune capăt. Vreau să reclădesc încrederea consumatorilor iar încrederea merge mână în mână cu transparența”, a declarat ministrul finanțelor Bruno Le Maire într-un comunicat.

EXCLUSIV Conducerea Sphera Franchise, care operează local KFC, deloc surprinsă de dublarea acțiunilor. Cel mai bun semestru din istorie. „Rezultatele au vorbit!” CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Conducerea Sphera Franchise, care operează local KFC, deloc surprinsă de dublarea acțiunilor. Cel mai bun semestru din istorie. „Rezultatele au vorbit!”

Prețurile la alimente au devenit un subiect politic major în Franța anul trecut, după ce inflația la produsele alimentare a atins un nivel record de 16% în 2023.

În luna august Bruno Le Maire a anunțat că a ajuns la un acord cu principalii retaileri și producători de alimente pentru a reduce prețurile la 5.000 de produse de uz curent, ca măsură pentru intensificarea luptei împotriva inflației.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
shrinkflation
produse
gramaj