FOTO Fondatorul Fryday, concurent în România cu McDonald’s, KFC și Burger King: Nu există workaround-uri. Ori joci ca ei, ori stai acasă, ori nu te apuci de treaba asta. Jucătorii internaționali sunt prioritizați de mall-uri!

FOTO Fondatorul Fryday, concurent în România cu McDonald’s, KFC și Burger King: Nu există workaround-uri. Ori joci ca ei, ori stai acasă, ori nu te apuci de treaba asta. Jucătorii internaționali sunt prioritizați de mall-uri!
scris 29 oct 2024

Una dintre provocările actuale ale business-ului de fast-food Fryday, care concurează cu giganți internaționali precum McDonald’s, KFC și Burger King, este identificarea locurilor în care să deschidă noi restaurante, spune, pentru Profit.ro, fondatorul Lucian Florea. Fiind foarte puternici ca brand-uri, susține el, jucătorii internaționali sunt prioritizați de mall-uri și de proprietarii spațiilor comerciale, ceea ce nu avantajează neapărat un jucător mai mic sau care nu are un brand atât de puternic.

“Și aici vorbim nu doar de cei care sunt de foarte mult timp pe piață consacrați, vorbim și de brand-urile noi care urmează să intre în România sau care au început să intre.

Urmărește-ne și pe Google News
FOTO Germanii de la Stada se apropie de lansarea în România a primei fabrici de medicamente dezvoltată de la zero în ultimii 30 de ani CITEȘTE ȘI FOTO Germanii de la Stada se apropie de lansarea în România a primei fabrici de medicamente dezvoltată de la zero în ultimii 30 de ani
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Sunt prioritizați, sunt puși On the top pe listă, iar noi suntem lăsați în așteptare, ceea ce creează și frustrări, pentru că astăzi brandul Fryday este singurul concept românesc care joacă pe regulile corecte ale acestei industrii de QSR.

Și mă refer aici la tot palierul de operare din zona de echipamente de bucătărie, care trebuie să fie într-un anumit fel ca să putem obține o standardizare ca antreprenor, ca owner de brand, până la partea de administrare a business-ului, infrastructura IT, unde noi investim sume considerabile, astfel încât suntem singurul concept românesc care reușește să aibă o predictibilitate în operare și să joace într-un contrast de percepție și să performeze totodată”, spune acesta, adăugând că investițiile în anumite spații comerciale din mall pentru operaționalizarea unui restaurant se ridică și până la 500.000 de euro.

FOTO Fondatorul Fryday, concurent în România cu McDonald’s, KFC și Burger King: Nu există workaround-uri. Ori joci ca ei, ori stai acasă, ori nu te apuci de treaba asta. Jucătorii internaționali sunt prioritizați de mall-uri!

“Iar notorietatea pe care o avem o să reușim să o accentuăm, pentru că vom deschide multe drive-thru-uri anul viitor. Vor fi cel puțin patru proiecte de drive-thru. Doar într-unul singur intră undeva la 1,2 - 1,5 milioane de euro. Deci investim sume considerabile, ne credităm masiv pe termen mediu, lung și respectăm regulile jocului, nu facem derogări pentru a putea avea această predictibilitate în operare”, completează acesta.

FOTO Aro-Palace Brașov, celebrul hotel proiectat de nepotul lui Ion Creangă, intră în familia gigantului Hyatt CITEȘTE ȘI FOTO Aro-Palace Brașov, celebrul hotel proiectat de nepotul lui Ion Creangă, intră în familia gigantului Hyatt

Pentru jucătorii mici, șansele de a intra în mall-uri, potrivit acestuia, sunt foarte mici. Lucian Florea face acum apel la proprietarii de mall-uri și le cere “să discearnă și să ia în considerare, să acorde șanse și jucătorilor români care își fac treaba”.

“Și aici vorbim strict de cei care operează corect. Nu spun să dea deoparte un internațional ca să intre un brand românesc care folosește o friteuză la 300 euro. Dar noi, cei care investim și ne asumăm anumite investiții pe termen lung, ar trebui să avem cel puțin șanse egale.

Eu înțeleg că mixul de chiriaș se leagă de ancore, ceea ce și absolut normal pentru un om de leasing să facă, dar diminuează masiv șansele unui jucător nou intrat pe piață. Și, din păcate, cunosc antreprenori care renunță sau mă sună să-mi vândă business-urile, să iasă din mall-uri pentru că nu mai reușesc să facă față chiriilor în creștere.

VIDEO French Revolution iese în premieră cu prăjturi ecler în afara Bucureștiului și a României CITEȘTE ȘI VIDEO French Revolution iese în premieră cu prăjturi ecler în afara Bucureștiului și a României

Ăștia sunt un palier care au intrat și vor să iasă, pentru că efectiv mall-urile aduc brand-uri atât de mari încât cei mici nu mai au șanse, iar alții nu reușesc să treacă de colțul blocului, rămân la un spațiu stradal, mall-urile nu le răspund sau o atitudine de superioritate”, afirmă Lucian Florea.

FOTO Fondatorul Fryday, concurent în România cu McDonald’s, KFC și Burger King: Nu există workaround-uri. Ori joci ca ei, ori stai acasă, ori nu te apuci de treaba asta. Jucătorii internaționali sunt prioritizați de mall-uri!

Și atunci, adaugă el, un antreprenor care își dorește să creeze un brand pe care să-l scaleze se lovește în primul rând de problema spațiilor unde găsește să opereze.

FOTO Kiddo, controlat de Cristina Șucu, se extinde în România CITEȘTE ȘI FOTO Kiddo, controlat de Cristina Șucu, se extinde în România

“Nu cred că dacă aș da timpul înapoi acum 5 ani, când făceam research-ul pentru Fryday, având o proiecție clară în viitor asupra ceea ce este astăzi, dacă m-aș mai fi apucat.

Norocul meu este că vin dintr-un business de retail cu piese auto unde marjele erau foarte mici și am reușit să depășesc atât în perioada de pandemie, inflație, război și toate cele ce au urmat cu creșterea ROBOR-ului și toți ceilalți indicatori care au diminuat și au nenorocit multe business-uri.

Am reușit să depășim prin lucrări de fine-tuning la care mă pricepem, pentru că lucram cu marje foarte mici ale retail-uri. Profitabilitate pe UT Albina era de 2%, 3%, 4%”, mai spune fondatorul Fryday.

EXCLUSIV FOTO Hello Donuts se duce cu gogoși românești în Republica Moldova și Ungaria. Constantin Puiu, proprietar: Discutăm atragerea unui investitor. Pregătim și prima unitate stradală CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Hello Donuts se duce cu gogoși românești în Republica Moldova și Ungaria. Constantin Puiu, proprietar: Discutăm atragerea unui investitor. Pregătim și prima unitate stradală

Astăzi, cineva care vrea să intre pe segmentul de QSR (quick-service restaurant) trebuie să-și asume două locuri: un grad de risc mai ridicat și corectitudine în operaționalizarea afacerii. 

“În primul rând faptul că gradul de risc este mult mai ridicat și practic scalarea va fi mai lentă decât în mod normal. Asta dacă vrea să facă un business de scalare. Pentru că dacă vrea să facă un business de cash, cel mai probabil o să poată să aibă o singură locație.

În al doilea rând vor trebui să-și asume faptul că nu vor mai putea să facă workaround-uri. Adică, dacă vrei să intri într-un business pe care să-l scalezi și să faci bani la un moment dat, va trebui să joci corect pe tot ceea ce înseamnă regulile de joc ale QSR-ului, de la linia tehnologică la echipamente IT și alte procese interne, pe care, dacă nu le respecți, nu își vor putea controla business-ul, deci practic nu vor avea un control și o predictibilitate ceea ce înseamnă că la un moment dat un vor întâmpina un blocaj, ori de incapacitate, ori de scalare, ori de plată.

Undă verde - Tranzacție în avocatura din România: Kinstellar preia o casă de avocatură CITEȘTE ȘI Undă verde - Tranzacție în avocatura din România: Kinstellar preia o casă de avocatură

Nu există workaround-uri în domeniul ăsta, având în vedere că cei mai mari sunt prezenți pe piață, ori joci ca ei, ori stai acasă, ori nu te apuci de treaba asta pentru că riscul este iminent și e prea mare”, explică Lucian Florea.

FOTO Fondatorul Fryday, concurent în România cu McDonald’s, KFC și Burger King: Nu există workaround-uri. Ori joci ca ei, ori stai acasă, ori nu te apuci de treaba asta. Jucătorii internaționali sunt prioritizați de mall-uri!

Însă, provocările cele mai mari în QSR, completează el, vor fi în a avea furnizori strategici, care pot deservi 365 de zile pe an aceeași materie primă.

VIDEO&FOTO Guvernul a semnat cu Continental, Bosch și NXP Semiconductors finanțările pentru dezvoltarea microelectronicii în România CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Guvernul a semnat cu Continental, Bosch și NXP Semiconductors finanțările pentru dezvoltarea microelectronicii în România

“Cine nu reușește să-și găsească furnizorii pe materie primă consecvenți și serioși va avea întreruperi pe lanțul de aprovizionare, deci vor fi inconsecvenți în fața clientului. Cred că cea mai mare provocarea astăzi este să fii prezent, consecvent în fața clientului tău, pentru a putea să câștigi retenția.

Odată ce ai reușit să câștigi clientul final, celelalte aspecte ale business-ului sunt detalii antreprenoriale, pe care fiecare și le dirijează. Însă, fără a juca pe regulile corecte ale QSR-ului sau ale industriei nu vor avea șanse. Cine nu respectă regulile va fi o provocare să reziste, nu să performeze, pentru că acolo nu mai vorbim de performanță.

FintechOS își întărește echipa managerială pentru a continua expansiunea globală CITEȘTE ȘI FintechOS își întărește echipa managerială pentru a continua expansiunea globală

Când operezi în blind într-un business și nu pe cifre și nu poți face previziuni, lucrurile se se întâmplă defectuos și nu te vei putea nici măcar finanța ca să te scalezi”, subliniază acesta.

FOTO Fondatorul Fryday, concurent în România cu McDonald’s, KFC și Burger King: Nu există workaround-uri. Ori joci ca ei, ori stai acasă, ori nu te apuci de treaba asta. Jucătorii internaționali sunt prioritizați de mall-uri!

80% dintre furnizorii Fryday sunt internaționali, restul fiind români. Planurile companiei sunt însă de a crește procentul de furnizori străini, la 90-95%.

“Din păcate, furnizorii români nu reușesc să mențină un produs standardizat din diverse considerente. Am ajuns la concluzia că există rea-voință să facă optimizări pentru marjele dumnealor, după ce au reușit să-și obțină contractele cu noi.

Un orășel japonez a devenit o destinație turistică populară deși mașinile sunt interzise și numărul de hoteluri este limitat prin lege CITEȘTE ȘI Un orășel japonez a devenit o destinație turistică populară deși mașinile sunt interzise și numărul de hoteluri este limitat prin lege

Nu investesc în linile standardizate așa cum promit când începem colaborările. Drept urmare, noi nu ne permitem să devenim inconsecvenți în fața clienților pentru că ei nu-și respectă promisiunea în fața noastră.

Deci, una dintre provocările mari este să reușim să avem acești furnizori corecți, consecvenți, standardizați, iar noi 80% dintre materia prima o luăm din afară de la furnizori globali”, afirmă el.

Rețeaua Fryday numără 12 restaurante în momentul de față, în orașe precum Oradea, Craiova, Alba Iulia, București, Arad, Timișoara, Iași, Pitești, Galați, Vaslui și Târgu Mureș.

Până în 2030, Lucian Florea vrea să ducă rețeaua la 60-70 de restaurante.

viewscnt
Afla mai multe despre
fryday
lucian florea
mcdonald’s
kfc
burger king