În ultimii cinci ani, piața produselor destinate sănătății a înregistrat o creștere de cel puțin 15-20% anual, tot mai mulți retaileri având sectoare dedicate acestui segment de produse. Rețelele de farmacii, de cafenele și cele de magazine de proximitate au început să aloce spațiu la raft pentru aceste produse, spune, pentru Profit.ro, Ciprian Stancu, fondatorul Republica BIO, retailer online de produse destinate sănătății.
“Mai nou, integratorii de livrări la domiciliu își deschid magazine și depozite prin care să livreze aceste produse în 30-60 de minute. Această nouă orientare a pieței duce la o disponibilitate a produselor în mai multe ocazii de cumpărare și, implicit, la vânzări mai mari. De exemplu, la începutul lui 2022 produsele Republica BIO se găseau în maxim 400 de locații. În primul trimestru al anului depășim 1,000. Vedem un trend puternic de adopție a produselor sănătoase, cu adevărat curate”, spune acesta.
Însă, pentru ca România să se alinieze la nivelul țărilor mai dezvoltate din punct de vedere al consumului de produse destinate sănătății, Ciprian Stancu afirmă că ar trebui atât ca veniturile populației să crească până la niveluri comparabile măcar cu țările din regiunea CEE, cât și nivelul de educație alimentară al populației.
“Când o să fim convinși că ceea ce mâncăm fie ne poate vindeca, fie ne poate îmbolnăvi atunci vom deveni europeni în mentalitatea cu privire la sănătate”, precizează antreprenorul, adăugând că pandemia a ajutat în acest sens, oamenii devenind mai conștienți de importanța alimentației sănătoase.
“Românii au început să fie atenți la ceea ce mănâncă și la ce nu ar trebui să mănânce, au început să ia suplimente mai regulat decât înainte și, în general, să aibă mai multă grijă de starea de sănătate a corpului lor. Totuși, procentul din bugetul lunar alocat produselor de sănătate (altele decat medicamentele alopate) este încă foarte mic comparativ cu țările dezvoltate”, completează fondatorul Republica BIO.
În ultimii 10 ani, trendul de consum a produselor destinate sănătății a fost în continuă creștere și încă mai este suficient loc pentru a crește semnificativ încă pe atât, cu peste 15-20% pe an.
“Realitatea de necontestat dictează acest trend: boala este din ce în ce mai prezentă în jurul nostru, iar afecțiunile cronice sunt din ce în ce mai dificil de tratat, fiind complicate de diverse intoleranțe, alergii și boli autoimune. De aceea, subiectul “sănătate” este din ce în ce mai prezent în viața noastră. Conștientizăm cu toții că este mai ieftin și mai ușor să previi o îmbolnăvire decât să tratezi o afecțiune”, afirmă acesta.
Ciprian Stancu consideră că 2023 va fi un an de reinventare a modelelor de business în acest domeniu pentru a face față presiunilor fără precedent ale economiei globale.
“În 2023 se vor manifesta 2 forțe antagoniste ale pieței. Pe de-o parte nevoia de a ne îngriji sănătatea, pe de altă parte veniturile reale în scădere (ajustate cu inflația). Creșterile astronomice de prețuri la unele produse și servicii de bază pentru susținerea vieții va lăsa în buzunare mai puțini bani pentru prevenția sănătății”, mai spune antreprenorul.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Victor Răcariu a demisionat de la Glovo“Din aprilie 2022 prețurile au început să crească și de atunci direcția a fost doar crescătoare. În continuare, la fiecare trimestru prețurile materiilor prime se majorează cu 5-15%. La șocul ofertei s-a adăugat și producția agricolă slabă cauzată de seceta fără precedent din Europa în 2022. Însă nu numai creșterea prețurilor a fost o mare problemă, ci și disponibilitatea materiilor prime.
Anumite țări precum Germania, Franța și Italia au limitat sau chiar interzis exportul anumitor materii prime, în vreme ce unii producători, pentru a proteja consumatorii naționali, au decis să nu mai vândă în afara țării. Astfel, produse bio din aceste țări au devenit indisponibile pentru a fi importate în țări precum România”, adaugă acesta.
Preocuparea consumatorilor pentru produsele destinate sănătății este însă în continuă creștere, dar există și categorii care au scăzut în 2022 față de anul precedent, în special remediile apicole și suplimentele destinate imunității. În schimb, există creșteri spectaculoase pe segmentul remediilor naturiste, pe bază de plante.
“Alimentele, superalimentele și cosmeticele au rămas la același nivel cu anul precedent. Însă, trebuie să ținem cont că noi comparăm 2022, anul în care am ieșit din pandemie, cu 2021, anul în care creșterile de vânzări în online au fost spectaculoase datorită pandemiei. Prin urmare, un rezultat similar pe aceste categorii mari de produse este un semn foarte pozitiv, deoarece înseamnă că piața s-a așezat la un nivel de echilibru mult superior comparativ cu anii de dinaintea pandemiei”, afirmă Ciprian Stancu.