eMAG, cel mai mare retailer local online,controlat de grupul sud-african Naspers, a cedat, în baza unui parteneriat, operarea business-ului de e-commerce din Polonia către Morele, numărul 2 pe piața poloneză de comerț electronic, jucător pe segmentul distribuției de produse electronice de larg consum. Operațiunea este argumentată prin decizia de a se concentra mai mult asupra pieței din Ungaria, unde este în proces de fuziune cu rivalul Extreme Digital. Pe de altă parte, cifre locale vorbesc de pierderi ale eMAG în Polonia, ca și de o lipsă de notorietate. eMAG țintește noi țări.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
eMAG a intrat pe piața din Polonia în urmă cu patru ani, în toamna anului 2016, prin platforma magazinului online Agito.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Agito fusese preluat în 2015 de Dante International, firma care administrează eMAG, controlată de grupul sud-african Naspers și Iulian Stanciu (ultimul cu o participație de 19,92%). Iulian Stanciu este CEO eMAG și proprietar al Flanco, Atelierele Pegas și Network One Distribution (NOD), liderul pieței de distribuție IT&C din România.
Cu vânzări de aproximativ 80 milioane de euro în 2014, retailerul Agito era controlat de Naspers din 2012, care cumpărase 90% din acțiuni pentru 17,7 milioane de euro.
Domeniul agito.pl a devenit emag.pl, după ce Dante International a reușit să cumpere domeniul web de la un institut de cercetare, iar la finele anului 2017 eMAG a început dezvoltarea pe piața poloneză, triplând mărimea de depozitare.
CITEȘTE ȘI Mazars lansează o nouă filozofie de brandUltimele date, analizate de Profit.ro, relevă însă că activitatea de e-commerce din Polonia a eMAG a fost preluată de un alt jucător, Morele. Acesta operează prin platforma morele.net și este unul dintre liderii pieței de comerț electronic polonez (locul 2) pe segmentul distribuției de produse electronice de larg consum (computere, laptopuri, componente pentru computer, RTV, electrocasnice), cu 20 de ani de istorie în industrie.
Morele a fost fondat în 2000 de polonezii Michał Pawlik și Radosław Stasiak, a achiziționat în 2017 brandul sklep-presto, al doilea cel mai mare magazin online de sport din Polonia, iar în 2019 și-a lansat propria platformă Marketplace. La acest moment, grupul Morele include mărcile Presto (magazin de sport), HulaHop (jucării și cosmetice), Amfora (parfumuri), Budujesz (renovarea caselor), Meblujesz (amenajări interioare), Ubieramy (modă), Digitalo (cărți, filme CD) și Motoria (echipamente auto), ofertând aproape 1 milion de produse și având peste 3 milioane de vizitatori lunar și peste 5.000 de comenzi zilnic.
Cu circa 230 de angajați, Morele are venituri anuale de circa 210 milioane dolari.
CITEȘTE ȘI FOTO Oportunitate de investiție: OMV Petrom SA scoate la vânzare mai multe proprietăți de interes în București și în țarăPolonia, cu circa 38 milioane de locuitori, este, de altfel, una dintre cele mai mari piețe din regiune, iar Morele este unul dintre rivalii de nișă ai eMAG.
Acum, însă, surprinzător, eMAG și-a cedat business-ul de e-commerce către Morele, care a preluat inclusiv vânzătorii prezenți pe Marketplace-ul eMAG, informația fiind confirmată pentru Profit.ro de către Tudor Manea, director general eMAG. El argumentează operațiunea prin dorința companiei de a se concentra asupra unei alte piețe, cea din Ungaria, și arată că transferul a fost efectuat în baza unui parteneriat încheiat anul trecut. Transferul de business a fost însă aplicat recent, indică datele.
"Pentru a ne canaliza mai bine energia și resursele asupra fuziunii din Ungaria cu Extreme Digital, în cursul anului trecut am decis realizarea unui parteneriat cu Morele, unul dintre jucătorii de top din e-commerce în Polonia. În cadrul acestui parteneriat, Morele va opera business-ul de e-commerce al eMAG din Polonia. eMAG continuă să fie activă în Polonia prin IT Hub-ul din Varșovia", spune pentru Profit.ro directorul eMAG.
În primăvara anului trecut, eMAG a fuzionat în Ungaria cu rivalul său Extreme Digital, țintind vânzări de 1 miliard de euro, într-un interval de 6 ani, în țara vecină. eMag a intrat în Ungaria în noiembrie 2013.
În paralel, eMAG operează și pe piața din Bulgaria.
eMAG are și 4 Hub-uri de tehnologie, în București, Iași, Craiova și Varșovia, care asigură suportul tehnic al platformelor. Hub-ul din Varșovia este cel indicat acum de către directorul eMAG drept nișa prin care retailerul va continua să existe pe piața poloneză.
CITEȘTE ȘI Studiul EY ”Revenirea la muncă. Noile condiții”: 60% dintre angajatori consideră că afacerea lor se află într-o „mare dificultate” din cauza Covid-19Retailerul român își cedează afacerea din Polonia și într-un moment în care Allegro, cea mai mare platformă de e-commerce din Polonia, tocmai a finalizat listarea pe bursa de la Varșovia, la un preț de 43 de zloți pe acțiune (circa 9,6 euro/acțiune), operațiune în cadrul căreia compania a fost evaluată la 9,8 miliarde de euro. Listarea Allegro reprezintă cel mai mare IPO din istoria bursei de la Varșovia.
"Periodic analizăm zonele unde ne punem energia și focusul, iar în perioada următoare, pentru noi, zonele strategice din punct de vedere al investițiilor internaționale sunt cu precădere țările cu creștere susținută: Ungaria, unde ne-am propus să ajungem la afaceri de 1 miliard de euro în cinci ani, și Bulgaria. În ambele țări am inaugurat anul acesta showroom-uri și am început să fim mai aproape de clienți. Mai mult, în Ungaria am lansat în urmă cu două săptămâni primele lockere, cu ambiții mari - să ajungem la 500 de unități până la finalul anului următor", spune directorul eMAG.
De partea cealaltă, date locale vorbesc de pierderi ale eMAG, pe baza ultimeor cifre disponibile, aferente perioadei 1 aprilie 2018 - 31 martie 2019. Pentru acest interval, Agito, operatorul magazinului electronic eMAG.pl, a înregistrat o scădere de peste trei ori a veniturilor din vânzări, până la aproape 66 de milioane PLN (14,4 milioane euro). Pierderea netă a fost de 27,5 milioane PLN (circa 6 milioane euro).
Astfel, dacă în 2014 agito.pl avea vânzări de aproximativ 80 milioane de euro, afacerile eMAG în Polonia au scăzut la sub 50 milioane de euro în exercițiul financiar 1 aprilie 2017 - 31 martie 2018 și la mai puțin de 15 milioane de euro în exercițiul financiar 1 aprilie 2018 - 31 martie 2019.
Aceeași date vorbesc și despre faptul că brandul eMAG nu este suficient de bine cunoscut în Polonia.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Întâlnire discretă a Guvernului cu proprietarii de restaurante. Negocieri pentru compensarea de către stat a unei părți din banii pierduți. Soluțiile în criză pentru IMM vor fi anunțate la Videoconferința Profit.roPe de altă parte, în România, brandul eMAG este unul de referință, iar anul trecut, prin Dante International, a intrat pe profit, cu un câștig net de 49,5 milioane de lei, după ce în perioada 2012 - 2018 cifrele contabile ale companiei arătau pierderi cumulate de 425,9 milioane de lei. Afacerile companiei au crescut cu 7,6%, la 4,56 miliarde de lei.
"Extinderea internațională este în continuare o prioritate și un vector de creștere pentru eMAG și studiem constant unde să ne dezvoltăm. Printre piețele analizate cu atenție sunt Cehia, Slovacia, Slovenia, Croația și Grecia, iar în momentul în care vom vedea oportunități clare, vom acționa", mai spune directorul eMAG pentru Profit.ro.
La momentul fuziunii cu Extreme Digital, în Ungaria, operațiunea a fost prezentată ca urmând să permită companiei astfel rezultate să intre și pe piețele din Cehia, Slovacia, Slovenia, Croația și Austria. Acum, directorul eMAG anunță intenția retailerului de a intra și în Grecia.
O decizie privind extinderea pe aceste piețe va fi luată anul viitor.
Grupul eMAG include Dante International (eMAG România), Depanero, Conversion Marketing, Sameday Courier (Delivery Solutions), PC Garage, eMAG Bulgaria, eMAG Ungaria și, până de curând, eMAG Polonia.