Fondatorul Spartan, Ștefan Mandachi, a reluat planurile de extindere internațională a rețelei de restaurante fast-food și negociază lansarea francizei în Dubai și Abu Dhabi, căutând totodată parteneri pentru operarea a două unități în Viena. Dezvoltarea lanțului vizează și România, unde ar urma să fie lansate în acest an până la 12 noi restaurante, în locații de exterior, pentru a fi mai puțin expuse la eventuale noi închideri cauzate de COVID.
Înainte de începerea pandemiei COVID, Spartan negociase locații proprii în Olanda, Marea Britanie, Italia, Ungaria și Austria și semnase antecontracte pentru acestea, dar din cauza crizei a sistat planurile de extindere.
“Acum, odată cu relaxările, vrem să revenim în forță, însă vrem să dezvoltăm în sistem de parteneriat cu investitori francizați, întrucât dacă s-ar închide industria în zona în care deschidem, managementul ar fi mai bun”, a declarat Mandachi pentru Profit.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
El consideră că potențialul unei afaceri sub francize Spartan este uriaș.
“De pildă, în Austria, la Viena, avem două locații de top. Investiția ar fi între 150.000 și 200.000 de euro pentru un restaurant Spartan. Având în vedere că se poate dezvolta un lanț de restaurante extrem de profitabil, consider că suma este foarte mică în raport cu potențialul colosal al afacerii”, completează omul de afaceri.
El negociază în prezent lansarea francizei în Dubai și Abu Dhabi, unde legislația impune plata unei singure taxe, și aceea într-un cuantum relativ redus, de 5%.
CITEȘTE ȘI Dacă ar ajunge roboții să dea consultanță, ce vor mai face oamenii? Despre viitorul consultanței, ce cred liderii PwC (III)Spartan a avut restaurante și în Bulgaria, dar le-a închis din cauza pandemiei.
Rețeaua - cu 62 de restaurante, dintre care 30 francizate – este a treia de pe piața locală, după McDonalds și KFC, și totodată cea mai mare cu specific grecesc din estul Europei.
Planurile pentru România vizează deschiderea a încă 12 restaurante în acest an, dintre care 8 în regim propriu și 4 în franciză, dar extinderea depinde în mare măsură de deciziile autorităților privind limitarea COVID.
CITEȘTE ȘI Studiu EY: Companiile raportează scăderi ale cifrei de afaceri, însă doar 19% și-au revizuit politica de prețuri de transfer„Niciun potențial investitor francizat nu investește în dezvoltare atâta vreme cât industria este ba închisă, ba deschisă. Dacă se redeschide Horeca și nu se mai impun restricții discriminatorii, vrem să creștem numărul de locații cu 20%”, a spus Mandachi.
Lanțul de restaurante și-a modificat strategia și caută acum mai ales locații stradale sau cu deschidere la șosele intens circulate pentru drive in.
Investiția începe de la 87.000 de euro, fără TVA, pentru un drive in, și poate ajunge la 175.000 de euro în cazul unei locații stradale.
Dacă în trecut Spartan viza orașele medii și mari, acum se focusează și pe localitățile mai mici, cu peste 25.000 de locuitori.
CITEȘTE ȘI Viața angajaților și a companiilor în pandemie: O experiență povestită prin ochii consultanței, cu liderii PwC (II)După un an pe care îl descrie ca fiind cumplit pentru industria HoReCa, Mandachi vrea ca Spartan să revină în 2021, în privința vânzărilor, măcar la 50% din nivelul atins în 2019.
El a acuzat și lipsa sprijinului din partea statului pentru afacerile afectate de COVID.
„În toate statele UE guvernul a susținut industriile, la noi nu s-a alocat un cent. În SUA s-au alocat peste 500 miliarde dolari, în Anglia 100 miliarde lire. Dacă ești companie mare, cum suntem noi, nu primești nimic în România. Toate ordonanțele s-au amânat până acum”, a spus Mandachi.
Omul de afaceri, unul dintre cei mai activi investitori în HoReCa din zona Moldovei, anunța în toamna anului trecut, la Profit Live, că se va reprofila pe domeniile imobiliar și al producției de dezinfectanți, pentru că deciziile greșite luate de guvernanți pe segmentul pe care activează i-au provocat pierderi de 25 de milioane de lei. Pe perioada în care restaurantele au fost închise prin decizie a Guvernului, Mandachi a avut un minus de 25 de milioane de lei la vânzări și a fost obligat să trimită în șomaj tehnic 800 de oameni.