Inscripționarea pe eticheta laptelui și a produselor lactate a sintagmei ”Produs Românesc” dacă produsul nu este obținut pe teritoriul național din materii prime de bază provenite în proporție de 100% din ferme din România va fi interzisă. Produsele cu adaos de grăsimi vegetale vor fi realizate și comercializate separat de cele lactate și etichetate corespunzător. Nerespectarea noilor norme va atrage sancțiuni severe, care vor merge până la interzicerea activității firmei în cauză, prevede un proiect legislativ adoptat de Parlament, prin votul final al Camerei Deputaților.
Noile prevederi se vor aplica operatorilor economici înregistrați la Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor și care comercializează produse lactate prin rețelele comerciale. Prevederile nu se aplică producătorilor agricoli, persoane fizice ce obțin produse agricole în propria fermă/gospodărie, care depășesc necesarul de consum propriu și sunt destinate vânzării pe piață.
Astfel, proiectul adoptate stabilește că: ”Se interzice folosirea denumirilor reglementate la punctele 1-4 din partea III „Lapte și produse lactate” a Anexei VII la Regulamentul (UE) nr.1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 d căe instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 și (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului, pe eticheta produselor finite, inclusiv mâncăruri, produse de patiserie și de pizzerie, de fast-food, de cofetărie, produse culinare din alimentația publică, care au în compoziția lor ingrediente ce nu se încadrează în definițiile laptelui și a produselor lactate. În cazul în care produsul finit conține amestecuri de lapte și produse lactate cu produse pe baza de lapte cu adaos de grăsimi și/sau proteine altele decât cele lactate, se va menționa pe etichetă procentul acestora”.
De asemenea, proievctul prevede că: ”Este interzisă inscripționarea pe eticheta laptelui și a produselor lactate a sintagmei „Produs Românesc” dacă nu sunt respectate prevederile art. 2 din Legea nr.168/2017 privind instituirea zilei de 10 octombrie – Ziua națională a produselor agroalimentare românești”.
Conform acestei din urmă legi, ”prin produs agroalimentar românesc se înțelege produsul obținut pe teritoriul național din materii prime de bază provenite în proporție de 100% din fermele din România și are inscripționat pe etichetă drapelul României”.
Proiectul adoptat prevede totodată că: ”Produsele pe bază de lapte cu adaos de alte grăsimi și/sau proteine altele decât cele lactate se comercializează într-un spațiu de prezentare și vânzare, bine delimitat, pe rafturi separate, față de laptele și produsele lactate autentice, cu informarea explicită către cumpărător a conținutului acestor produse”.
De asemenea, aceste prevederi ”se aplică și în cazul meniurilor și rețetelor mâncărurilor, produselor de patiserie, de pizzerie, de fast-food și de cofetărie, a produselor culinare din alimentația publică la prepararea cărora s-au utilizat produse pe bază de lapte cu adaos de grăsimi și/sau proteine altele decât cele lactate”.
Totodată, proiectul stabilește că: ”Meniurile unităților de alimentație publică vor menționa toate produsele lactate fabricate cu grăsimi și/sau proteine, altele decât cele lactate folosite ca atare sau în combinații sau ca ingrediente în produsele de bază folosite în rețete”.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Guvernul a luat cel mai scump împrumut de după criza financiarăProiectul trecuse de Seanat într-o formă care prevedea că orice operator economic va putea comercializa produse sub denumirea de lapte și produse lactate pe teritoriul României numai în baza înregistrării produsului în Registrul Laptelui și a inscripționării numărului din Registru pe eticheta produselor.
Deputații au eliminat însă înființarea Registrului Laptelui și au stabilit doar înființarea, în cadrul ministerului Agriculturii, a Observatorul laptelui și al produselor lactate, care va avea sarcina de monitoriza acest sector.
Deputații au menținit însă cea mai mare parte a amenzilor, astfel că încălcarea prevederilor menționate va fi considerată infracțiune și sancționată cu amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei, iar, după caz, și cu sancțiunea contravențională complementară de oprire definitivă de la comercializare a produselor.
Recidiva pentru astfel de încălcări va conduce și la anularea autorizației de relucrare/producție/comercializare a operatorului economic, precum și interzicerea desfășurării activității pentru care operatorul a fost sancționat contravențional pe o perioadă de 1 an (și nu de 10 ani cum prevedea inițial proiectul).
Pentru a intra în vigoare, proiectul mai trebuie promulgat de șeful statului, după care în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale va elabora normele metodologice și ghidul de definiții și termeni folosiți în industria laptelui, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.