Conversațiile pe WhatsApp ale unor angajați responsabili de vânzări au fost principalele probe care au adus amenzi de 123 milioane de lei de la Consiliul Concurenței către Samsung, eMag, Flanco și Altex pentru fixarea prețurilor la televizoare și telefoane mobile.
„Investigația a confirmat o înțelegere pe verticală, în care politica companiei producătoare a fost de a nu coborî prețurile pentru produsele sale sub un anumit preț”, afirmă Daniela Bădilă, director general în Consiliul Concurenței.
Potrivit acesteia, totul a plecat de la o sesizare făcută în mod anonimizat pe platforma avertizorilor de concurență, acum aproape 2 ani.
- „Ceea ce ni s-a sesizat prin platformă și prin documentele puse la dispoziție ne-au oferit suficiente indicii să demarăm investigația. S-au făcut inspecții inopinate și s-au colectat date de la cele 4 companii. Ca element de noutate, probele aici au constat în principal în conversații WhatsApp pentru că au fost inspectate inclusiv telefoanele mobile.
- Nu am descoperit o înțelegere pe orizontală între cei 3 comercianti, ci s-a confirmat o înțelegere pe verticală dintre producător și cei trei comercianți. Înțelegerea a vizat o pondere mai mare în zona de televizoare.”, spune Bădilă, citată de Hotnews.
Aceasta a spus că în această înțelegere „au fost implicați oameni responsabili de partea de vânzări.”
- „Un angajat chiar dacă nu are funcții de decizie, dacă participă la astfel de înțelegeri atrage răspunderea companiei”, a atenționat directorul din Consiliul Concurenței.
Chirițoiu: Înțelegerea a fost de genul „să nu dați reduceri mai mari de...”
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a declarat că toate cele 4 companii sancționate și-au recunoscut faptele anticoncurențiale și au beneficat de reducerea cuantumului amenzilor.
- „Înțelegerea a fost de genul „să nu dați reduceri mai mari de...” Și atunci e greu de estimat impactul. Pentru recunoașterea faptelor s-au aplicat reduceri”, a declarat Bogdan Chirițoiu.
Daniela Bădilă a explicat că amenzile sunt pe cifra de afaceri, la care se pleacă dintr-un nivel de bază la care se aplică reduceri dacă acea companie recunoaște fapta și apoi se aplică și circumstanțe atenuante.
„Reducerea pentru recunoașterea faptei este de 30% dacă vine într-aun anumit interval de timp de la declanșarea investigației. Toate cele 4 companii au recunoscut fapta”, a declarat directorul.
Ce amenzi au primit cele 4 companii și pentru ce nereguli
Consiliul Concurenței anunțat joi că a sancționat companiile SEROM (Samsung Electronics România), Dante International S.A. (eMAG), Altex România S.R.L. și Flanco Retail S.A cu 123 milioane lei „pentru participarea la o înțelegere anticoncurențială pe piața comercializării televizoarelor și telefoanelor mobile, în perioada 2019-2021”.
Amenzile au fost aplicate astfel:
- SEROM - 75.441.655 lei
- Dante Internațional - 20.311.427 lei
- Altex România - 21.376.113 lei
- Flanco Retail - 6.223.580 lei
Înțelegerea anticoncurențială a constat în fixarea prețurilor de revânzare a unor produse de către SEROM și fiecare din partenerii săi comerciali, respectiv Altex, Dante și Flanco, ceea ce a condus la limitarea capacității celor trei comercianți cu amănuntul de a-și stabili independent prețurile de revânzare.
Astfel, a fost restricționată concurența la nivelul comerțului cu amănuntul, având efect asupra consumatorilor, care au plătit prețuri mai mari pentru anumite tipuri de televizoare și telefoane mobile. Televizoarele și telefoanele mobile reprezintă unele dintre cele mai importante produse electronice și de comunicații