Comisia Europeană a lansat o investigație oficială împotriva Amazon, pentru a determina dacă practicile celui mai mare retailer online privind datele colectate de la comercianții care vând produse pe platforma sa încalcă regulile Uniunii Europene.
Ancheta formală a fost declanșată în contextul în care autoritățile UE antitrust au transmis, în ultimele luni, chestionare adresate comercianților care folosesc platforma Amazon, cu scopul de a afla dacă vânzarea de către Amazon a unor produse sub brand propriu similare cu ale lor le-a afectat afacerile.
Amazon are un rol dual, de retailer și, respectiv, de piață online pentru comercianți independenți. Atunci când furnizează o piață pentru vânzătorii independenți, Amazon colectează în mod continuu date despre activitatea pe platforma sa.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Cehii de la RC Europe au finalizat achiziția unui teren în Miercurea Ciuc pe care Plaza Centers începuse construcția unui mall. Fac în loc un parc de retail susținut de LidlPe baza concluziilor preliminare ale Comisiei, Amazon pare să utilizeze informații sensibile din punct de vedere concurențial - despre vânzătorii de pe piață, precum și despre produsele și tranzacțiile care au loc pe platformă, arată Executivul UE într-un comunicat.
"Consumatorii europeni fac din ce în ce mai mult de cumpărături online. Comerțul electronic a sporit competiția din retail și a adus mai multe opțiuni și prețuri mai bune. Trebuie să ne asigurăm că marile platforme online nu elimină aceste beneficii, printr-un comportament anticoncurențial. Prin urmare, am decis să analizez foarte atent practicile comerciale ale Amazon și rolul său dual de piață și comerciant cu amănuntul, pentru a evalua conformitatea companiei cu practicile UE în materie de concurență”, a declarat comisarul pentru concurență Margrethe Vestager.
Dacă va fi găsit vinovat de încălcarea normelor europene antitrust, retailerul american ar putea fi amendat cu o sumă egală cu până la 10% din cifra de afaceri la nivel global.
Practicile de afaceri ale Amazon sunt investigate și în Germania. În noiembrie anul trecut, autoritatea antitrust germană a anunțat că a deschis o anchetă pentru a vedea modul în care compania tratează retailerii care îi folosesc platforma, după ce a primit mai multe reclamații din partea comercianților independenți.