Afacerile din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) au crescut cu 4,5%, ca serie brută, în primele nouă luni ale acestui an, comparativ cu intervalul similar din 2021, arată datele publicate de Institutul Național de Statistică (INS).
Potrivit sursei citate, în perioada 1 ianuarie - 30 septembrie 2022, în marja creșterii cifrei de afaceri, s-au consemnat rezultate pozitive în comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+9,1%), vânzările de produse nealimentare (+4,5%) și vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (+1,9%), scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În același timp, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, s-a majorat, pe ansamblu, cu 5,6%, datorită creșterii înregistrate la comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+9,2%), vânzările de produse nealimentare (+4,3%) și vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (+3,7%).
Datele INS relevă faptul că, la nivelul lunii septembrie a acestui an, față de aceeași perioadă din 2021, afacerile înregistrate în comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), ca serie brută, au crescut cu 2,5%, ca urmarea a activităților din comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+13,6%) și din vânzările de produse nealimentare (+1,5%). Pe de altă parte, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au scăzut cu 3,1%.
Ca serie ajustată, în perioada analizată, cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul a înregistrat o creștere, pe ansamblu, de 3,2%, de la an la an, datorită comerțului cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+14,1%) și vânzărilor de produse nealimentare (+1,8%). În schimb, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun s-au diminuat cu 0,2%.
Conform statisticii oficiale, în septembrie 2022 vs august 2022, volumul cifrei de afaceri din același segment de comerț (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), ca serie brută, a scăzut cu 3,6%, ca urmare a rezultatelor consemnate în vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (-8,3%), comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (-2,2%) și la vânzările de produse nealimentare (-0,4%).
De asemenea, ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, afacerile din comerțul cu amănuntul s-au diminuat cu 0,8%. Scăderi au înregistrat vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (-1,6%) și vânzările de produse nealimentare (-0,8%). La polul opus, comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate a crescut cu 3,1%.