Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a cerut intrarea în legalitate a spoturilor publicitare difuzate de posturile de televiziune și de radio în cadrul campaniei de promovare pentru hipermarketul Carrefour, care conțin sintagma ”Dacă găsești mai ieftin, primești de zece ori diferența”, deoarece le este dificil clienților să identifice condițiile în care pot primi acea diferență.
Decizia de intrare în legalitate a fost adoptată de CNA în baza articolului 93 din Codul audiovizualului, informează Consiliul.
”Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă și de durată, principiile de protecție a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnității umane, de asigurare a unei concurențe loiale”, arată articolul 93, potrivit News.ro.
CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Cele mai mari 23 de orașe ale României vor atrage spații de retail de 500.000 metri pătrați în următorii trei ani”Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă și de durată, principiile de protecție a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnității umane, de asigurare a unei concurențe loiale și să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înșelătoare sau agresive, așa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare”, arată articolul 93, alineatul 1.
Radu Herjeu a anunțat decizia Consiliului pe pagina sa de Facebook, precizând că s-a autosesizat în privința campaniei Carrefour.
”CNA live: pentru că sunt corect, atunci când m-am luptat să oprim publicitatea ALTEX la «plătim de 10 ori diferența», m-am autosesizat și în privința campaniei similare de la Carrefour. Astăzi a ajuns, în sfârșit, pe ordinea de zi. Astfel, din aceleași motive, și spoturile Carrefour au fost interzise până la intrarea în legalitate. S-a considerat că nu e informat corect cumpărătorul, dacă nu i se spune în spot că produsul pentru care solicita diferență de preț trebuie să fi fost cumpărat în aceeași zi, de la un hipermarket din același sector/oraș (și care trebuie să aibă și suprafața mai mare de 2500 de m pătrați)!!!”, a scris membrul CNA.
Decizia a fost adoptată și în urma unei reclamații de la ANAF, care arată că societatea SC Carrefour România SA a fost sancționată contravențional pentru încălcarea prevederilor articolului 4 coroborat cu articolul 5, lit. a din Legea nr. 158/2008, ca urmare a difuzării mesajului publicitar ”Dacă găsești mai ieftin, primești de 10 ori diferența”.
”Analizând mesajul publicitar mai sus prezentat, mesaj identificat și în revistele Carrefour, reprezentând oferte valabile în perioada 09.03-15.03.2017; 23.03-29.03.2017, s-a observat că nu sunt prezentate date și informații de natură să susțină și să probeze afirmațiile: «Daca găsești mai ieftin, primești de 10 ori diferența»”, mai arată reclamația ANAF.
De asemenea, reclamația ANAF arată că prin Procesul Verbal de Constatare și Sancționare a Contravențiilor, conform articolului 11, alineatul 1, litera a, coroborat cu articolul 11, alineatul 3 din Legea nr. 158/2008 privind publicitatea înșelătoare și publicitatea comparativă, republicată, ”s-a dispus S.C. Carrefour România S.A. ca măsură complementară încetarea utilizării mesajului «Daca găsești mai ieftin, primești de 10 ori diferența»”
În aceeași ședință, CNA a aprobat solicitarea de acordare a licenței audiovizuale prin satelit a societății Pagina Ciudatului SRL din Cluj-Napoca pentru televiziunea națională NCN din Cluj-Napoca.