Ciocolata artificială vine ca răspuns la criza mondială de cacao. Un pariu mai acceptabil decât burgerii pe bază de plante

Retail   
Ciocolata artificială vine ca răspuns la criza mondială de cacao. Un pariu mai acceptabil decât burgerii pe bază de plante

Clienții ecologiști nu au fost suficienți pentru a propulsa startupuri precum Beyond Meat în a transforma lanțul alimentar global. Problema burgerilor pe bază de plante a fost că nu erau în mod clar o opțiune mai bună nici ca preț, nici ca gust și intrau în conflict direct cu interesele fermierilor și ale industriei tradiționale de procesare a cărnii. În schimb, în domeniul experimentelor alimentare din laborator, pofta de dulce pare să aibă mai mult potențial: ciocolata artificială oferă o soluție pentru industria dulciurilor, evaluată la 130 de miliarde de dolari, care traversează o perioadă dificilă, arată o analiză Reuters, citată de News.ro.

Bolile și condițiile meteo nefavorabile au afectat recoltele de cacao în Coasta de Fildeș și Ghana — țări responsabile pentru 60% din producția globală.

Urmărește-ne și pe Google News

Prețurile futures la cacao s-au cvadruplat în 2024 comparativ cu anul anterior, iar cererea a depășit oferta pentru al treilea an consecutiv. Analiștii de la Jefferies estimau în ianuarie că deficitul va continua până în 2028, însă Organizația Internațională pentru Cacao prevede acum un surplus de 142.000 de tone în acest sezon — o volatilitate extremă, care complică planurile producătorilor.

Evenimente

3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Producători precum Hershey, evaluat la 35 de miliarde de dolari și cunoscut pentru brandul Reese’s, utilizează instrumente financiare pentru a se proteja împotriva fluctuațiilor de preț. Însă volatilitatea recentă i-a determinat pe speculatori să iasă din piață. Un executiv Hershey a declarat pentru Reuters că mecanismul de stabilire a prețurilor prin futures „s-a rupt”, iar compania avertizează că o incapacitate de a compensa creșterea costurilor reprezintă un risc major.

O soluție este creșterea prețurilor produselor, precum bomboanele Kisses sau batoanele Kit Kat. Lindt & Sprüngli, care produce ciocolată premium, a făcut acest lucru în mod repetat. Însă Hershey vinde în mare parte dulciuri ieftine, 80% din portofoliu costă sub 4 dolari, iar directorul financiar Steve Voskuil recunoștea în februarie că ”majorările de preț nu vor fi ușor de implementat”.

Marja brută a companiei este estimată să scadă cu aproape 10 puncte procentuale în următorii trei ani, comparativ cu media ultimilor cinci ani, potrivit datelor LSEG.

O soluție mai promițătoare: renunțarea completă la cacao. Producătorii de dulciuri folosesc deja mai mult ulei de palmier și unt de shea în loc de unt de cacao. Lindt merge și mai departe, investind într-un startup care crește cacao în laborator, pornind de la câteva celule — deși produsul este departe de comercializare. Mondelez International a făcut investiții similare.

Companii precum Voyage Foods și Planet A Foods din Germania au strâns 94, respectiv 30 de milioane de dolari pentru a dezvolta ciocolată prin ”fermentație de precizie”, o metodă care recreează aroma de ciocolată folosind ovăz și semințe de floarea-soarelui.

Deși pariul poate părea riscant, având în vedere eșecul în a scala carnea cultivată sau burgerii vegetali (acțiunile Beyond Meat au scăzut cu 95% față de listarea din 2019), necesitatea economică este acum mai mare, iar marile companii din industrie sunt implicate — ele țintesc o oportunitate de 13,5 miliarde de dolari.

Indiferent de cum se va întâmpla, boaba de cacao ar putea fi în cele din urmă înlocuită.

viewscnt
Afla mai multe despre
ciocolata
cacao