Ce se întâmplă cu garanțiile pentru ambalajele SGR nereturnate?

Ce se întâmplă cu garanțiile pentru ambalajele SGR nereturnate?
scris 17 sep 2024

Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) nu se rezumă doar la colectarea și returnarea ambalajelor, ci include și un mecanism financiar complex, esențial pentru buna funcționare a întregului proces. Cătălina Marga, CFO RetuRO, explică într-un interviu acest flux financiar.

Cătălina Marga, CFO RetuRO: „Pe măsură ce sistemul se maturizează, returnările de ambalaje dintr-o lună pot să depășească cantitatea de ambalaje introdusă pe piață de către producători”.

Urmărește-ne și pe Google News

Pentru început, vă rugăm să ne explicați care este circuitul garanțiilor în cadrul Sistemului de Garanție-Returnare.  

Sistemul de Garanție-Returnare este unul extrem de complex, iar pe lângă circulația ambalajelor SGR, acesta implică și un flux financiar semnificativ, bazat pe schimbul de date și informații între jucătorii implicați în sistem. Producătorii sunt prima verigă din acest circuit financiar. Aceștia raportează către RetuRO cantitățile de ambalaje introduse pe piață în fiecare lună și plătesc valoarea garanțiilor pentru acestea, plus un tarif de administrare aferent cantităților respective. Garanția este recuperată de către producători de la comercianții sau distribuitorii care achiziționează produsele pentru vânzare. La rândul lor, comercianții își recuperează aceste sume de la consumatori, atunci când aceștia cumpără o băutură înregistrata în SGR. Ei achită consumatorilor înapoi garanția în momentul în care aceștia returnează ambalajul la punctele de colectare. Ulterior, RetuRO achită comercianților contravaloarea garanției pentru ambalajele colectate, plus un tarif care acoperă costurile comerciantului cu organizarea punctelor de preluare a ambalajelor SGR de la consumatori, numit tarif de gestionare.

După cum putem observa din datele pe care RetuRO le furnizează privind cantitățile de ambalaje SGR, nu toate ambalajele pentru produsele puse pe piață de către producători sunt colectate în sistem. Ce se întâmplă cu garanțiile pentru aceste ambalaje nereturnate?

RetuRO publică în fiecare lună, pe site-ul său, rapoarte detaliate, ce includ cantitățile de ambalaje puse pe piață de către producători în luna precedentă, precum și cantitățile de ambalaje returnate de către consumatori în aceeași perioadă. Însă, este foarte important de subliniat că de la punerea pe piață a ambalajelor de către producători și până la momentul la care acestea sunt returnate, post-consum, durează, în medie, câteva luni (în cazul anumitor produse precum vinuri sau spirtoase, care au un ciclu de viață mai lung, peste 8 luni uneori). Acest lucru înseamnă că un produs în ambalaj SGR raportat ca fiind pus pe piață de către producător trebuie să ajungă mai întâi în lanțul de distribuție, apoi în stocul comerciantului, mai departe la raft și, în final, la consumator, acesta fiind momentul în care consumatorul achită garanția pe care o va recupera la rândul său atunci când va returna ambalajul.

La fel de important de precizat este faptul că aceste garanții pentru ambalajele nereturnate încă sunt păstrate de către RetuRO până la momentul returnării acestora în sistem, acoperind valoarea tuturor stocurilor de pe piață – atât cele care nu au ajuns încă la raft sau la consumator, cât și cele care au fost cumpărate, dar care nu au fost consumate sau returnate încă.

Returnarea acestor ambalaje se poate face oricând din momentul cumpărării produsului, iar contravaloarea garanțiilor aferente va fi plătită de către RetuRO comercianților. Astfel, administratorul SGR trebuie să asigure că sumele aferente ambalajelor nereturnate vor fi plătite la momentul întoarcerii acestora în sistem. Sistemul trebuie să fie mereu pregătit să plătească înapoi aceste garanții pentru toate ambalajele SGR aflate în piață.

Pe măsură ce sistemul se maturizează, este posibil ca returnările de ambalaje dintr-o lună să depășească cantitatea de ambalaje introdusă pe piață de către producători. În acel moment, ar putea fi necesar să plătim mai mult decât încasăm, dar, având în vedere că există fonduri acumulate din garanțiile nerevendicate și din alte surse, acest lucru nu va fi o problemă.

La final de an, doar o mică parte din aceste garanții va constitui venit al RetuRO, respectiv acele garanții nerevendicate aferente ambalajelor care se estimeaza că nu se vor mai întoarce niciodată în sistem deoarece fie au fost distruse, fie consumatorul a ales să nu le returneze.

Care sunt acum principalele surse de venit ale RetuRO și ce schimbări urmează din acest punct de vedere?

Din perspectiva surselor de venit, sistemele de garanție-returnare existente și în alte țări sunt similare și au trei surse de venit. Una dintre aceste surse de venit îl reprezintă tariful de administrare pe care îl plătesc producătorii.

A doua sursă de venit provine din vânzarea către reciclatori a materialelor rezultate din ambalajele colectate, după ce sunt procesate în centrele RetuRO de numărare și sortare.

A treia sursă de venit este reprezentată de garanțiile nerevendicate, adică, așa cum spuneam anterior, acea mică parte din  garanții aferente ambalajelor despre care se consideră că nu se vor mai întoarce niciodată în sistem.

Aceste trei surse de venit ale RetuRO sunt menite să fie reinvestite în eficientizarea Sistemului de Garantie-Returnare.

În ceea ce privește finanțarea inițială a companiei, aceasta este realizată prin creditul verde în valoare de EUR 85 milioane contractat de către RetuRO de la ING Bank, garantat de către producătorii-acționari prin garanții corporative, încă de la începutul dezvoltării acestui sistem în 2023. De asemenea, înainte de contractarea creditului, RetuRO a primit un împrumut de 4,3 milioane euro de la producătorii-acționari.

Legat de venituri, un aspect important pe care doresc să îl precizez este că RetuRO este o companie înființată ca o societate ce are la bază principiul not-for-profit. Acest lucru înseamnă că, prin actul constitutiv, acționarii și-au asumat obligația de a reinvesti eventualul profit obținut exclusiv în dezvoltarea sistemului.

Sunt comercianți care se plâng că nu își recuperează de la RetuRO banii pentru toate ambalajele colectate. Există astfel de situații?

Din punct de vedere financiar, în acest moment, singura provocare este legată de colectarea manuală. Durează până când aceste ambalaje colectate manual ajung în centrele RetuRO, unde sunt numărate și sortate, iar RetuRO confirmă apoi comercianților cantitățile primite și le plătește acestora din urmă garanțiile aferente. Astfel, în anumite situații, poate să existe un decalaj între momentul în care ambalajele colectate manual de către comericnați sunt predate și momentul în care sunt recuperate în totalitate garanțiile aferente. Însă, în final, toate garanțiile pentru ambalajele SGR conforme vor fi achitate comercianților de către RetuRO. În cazul colectării automate lucrurile sunt mult mai simple, pentru că ambalajele sunt contorizate în momentul în care sunt introduse în aparatele de colectare, în RVM-uri.

În acest moment, la peste nouă luni din momentul lansării, care este principalul obiectiv al RetuRO? 

Pentru RetuRO, îmbunătățirea SGR în toate aspectele sale rămâne o prioritate. Le suntem recunoscători tuturor celor care participă în acest efort colectiv unic. Împreună vom reuși să creștem ratele de colectare la nivel național, conform țintelor stabilite.

În cele peste nouă luni de la implementarea pe plan local, Sistemul de Garanție-Returnare s-a dezvoltat constant, înregistrând lunar cifre în evoluție și suntem încrezători că prin același efort comun, vom reuși să menținem această tendință. Iată câteva dintre aceste cifre:

  • peste 1,8 miliarde de ambalaje SGR returnate de către consumatori, în perioada decembrie 2023 – august 2024;
  • 532 de milioane de ambalaje SGR returnate în luna august;
  • rata de colectare a ambalajelor a ajuns la 78% în luna august (76,58% – plastic, 80.09% – metal, 81.38% – sticlă);
  • peste 100.000 de tone de ambalaje au fost predate de RetuRO către reciclatori, în perioada decembrie 2023 – august 2024.

Progresul înregistrat până acum este unul remarcabil. Sistemul de Garanție-Returnare a demonstrat că este un instrument eficient pentru susținerea eforturilor de reciclare, iar returnarea ambalajelor SGR a devenit o practică recurentă pentru consumatori, ceea ce dovedește că românii înțeleg tot mai bine cum funcționează acest sistem și că apreciază beneficiile pe care le are asupra mediului.

viewscnt
Afla mai multe despre
sgr
ambalaje