Grupul francez de retail Carrefour și-a lansat propria aplicație de comenzi de mâncare, pentru produse furnizate de hypermarketurile rețelei și unele restaurante din diferite orașe, cu livrare gratuită.
Aplicația, denumită "Gurmandio", a fost lansată doar pentru orașele mai mari ale Moldovei, respectiv Iași, Suceava, Botoșani, Piatra-Neamț și Galați, și este disponibilă și în Târgu Jiu.
Pe piața locală funcționează diferite aplicații de livrare mâncare de la mai multe localuri, precum Oliviera, cumpărată recent de platforma Takeaway.com, foodpanda, toscafood, hipMenu, iar alte restaurante și-au dezvoltat propriul serviciu de livrare.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Profit.ro a anunțat recent că firma americană de ridesharing Uber va lansa în România Uber Eats, serviciul de livrare a mâncării de la restaurantele locale, o platformă deschisă în urmă cu 5 ani și disponibilă astăzi în mai multe state. România este primul stat din regiune în care va fi introdus serviciul.
Aplicația lansată acum de Carrefour, orientată strict spre comenzi de mâncare din propriile magazine, ca și din anumite restaurante, este însă prima de acest gen operată de un retailer în România.
"Este prima aplicație de acest tip dezvoltată de un retailer, dar și cea mai modernă, simplă și rapidă modalitate prin care utilizatorii din marile orașe ale Moldovei și cei din Târgu-Jiu pot comanda mâncare, acasă sau la birou”, spune Cătălin Samara, Director Marketing, Digitalizare și IT Carrefour România.
În primăvara anului trecut, Carrefour a început să lucreze direct cu producătorii autohtoni de fructe și legume, în încercarea de a evita distribuitorii și de a scurta timpul în care produsele ajung pe rafturi.
În 2016, vânzările Carrefour în România au crescut cu peste o cincime față de 2015, depășind, în premieră, pragul de 1,5 miliarde de euro. Grupul francez de retail, care a finalizat în 2016 preluarea supermarketurilor Billa, a ajuns la o rețea de aproape 300 de magazine pe piața românească, fiind cel mai mare operator de supermarketuri în funcție de suprafață.
Piața locală de comerț online cu alimente, încă ținută jos de neîncrederea cumpărătorilor
Piața locală de comerț online cu alimente nu este una puternic dezvoltată, astfel că nici marii retaileri nu s-au concentrat semnificativ până în prezent pe această nișă.
Ultimele date indicau că un român plătește în medie 15,5 euro pentru mâncarea comandată online, în timp ce bulgarii alocă 11,7 euro, iar ungurii cheltuiesc 8,1 euro, România fiind indicată drept țara din regiune cu cel mai mare potențial de creștere în ceea ce privește piața de comenzi online de mâncare, bazat pe argumentul că doar până în 10% dintre utilizatorii de internet aleg deocamdată să comande mâncare online.
Piața locală de comenzi de mâncare este estimată la 200 de milioane de euro anual, dar cu potențial de dublare în următorii 3 ani. Din estimările operatorilor de restaurante, volumul livrărilor de mâncare la domiciliu ocupă acum în jur de 7-8% din întreaga piață locală HoReCa, evaluată la aproximativ 2,5 miliarde de euro.
La nivel global, principalii jucători sunt UberEats, Just Eat, Deliveroo, gigantul Amazon intrând recent, la rândul său, pe această nișă.
Carrefour s-a extins în zona comerțului online și în alte țări, dar nu concentrat doar pe mâncare. În Belgia a introdus puncte de colectare în parcările unor clădiri de birouri, puncte denumite "after-work", de unde consumatorii își pot ridica cumpărăturile după ce au comandat online. În Franța, a lansat C-Zam, un cont curent care poate fi activat online, pe smartphone, în 10 minute de orice cumpărător în vârstă de peste 18 ani
De asemenea, în ianuarie 2016, a cumpărat Rue du Commerce, cel mai important comerciant online de produse non-food din Franța, cu aproape 5 milioane de vizitatori unici pe lună.
Principalul său concurent și liderul pieței, retailerul german Kaufland, a intrat timid pe piața online românească, lansând în 2016 aplicația pentru cumpărături “Scan&Pay”, care promite clienților un timp de așteptare la casă de doar 30 de secunde. Clientul scanează produsele după ce le pune în coș, trebuie să introducă date personale și primește un cod QR ce este scanat direct de casier. Pentru a testa însă piața și succesul aplicației, serviciul a fost lansat doar într-un singur magazin din București și ar trebui introdus, la finalul anului, și în al doilea magazin, în Râmnicu Vâlcea.
Cora, controlat de controlat grupul belgiano-olandez Ahold-Delhaize, a lansat în 2013 serviciul coraDrive, mai exact primul hipermarket online din țară cu servire direct în mașină, prin care clienții consultă oferta de produse online, își trimit lista de cumpărături, iar când ajung la hipermarket, produsele le sunt încărcate în mașină sau livrate acasă. inițial, clienții care cumpărau produsele online, prin intermediul coradrive.ro, erau obligați să le ridice din magazin, dar, din decembrie 2014, retailerul a lansat și opțiunea de comandă online cu livrare la domiciliu, printr-un parteneriat cu firma de curierat TNT România. Comanda minimă este 50 lei, iar costul transportului este de 15 lei.
Acum, peste 60% din comenzile de pe platforma e-commerce sunt cu livrare la domiciliu, iar obiectvul retailerului este extinderea cât mai rapidă a serviciului la nivelul întregii țări. Mai mult, retailerul analizează oportunitatea ca, pe termen lung, să ofere livrare la domiciliu și în orașe unde nu există magazine fizice Cora.
Comenzile online sunt disponibile însă la Cora doar pentru București, Ilfov, Constanța, Cluj-Napoca și Bacău.
CITEȘTE ȘI FOTO Fabrica de blănuri Rovex din Oradea, pe piață de 100 de ani, producător de căciuli pentru Miliție, a intrat discret în faliment, cu fabrici scoase la vânzare pe OLXUn serviciu de livrări la domiciliu a lansat, în vara anului 2014, Mega Image, parte din Delhaize Group, instrument gândit în parteneriat cu eMAG. Pusă pe piață sub sloganul "Supermarket la tine acasă", platforma online asigură livrarea la domiciliu a produselor din Mega Image în maximum 24 de ore, iar clienții pot alege ziua și intervalul orar de livrare.
Și Selgros, parte a grupului Transgourmet Holding, cu operațiuni în Elveția, Franța, Germania, Austria, Polonia, România și Rusia, a intrat în 2014 în comerțul online printr-un parteneriat cu platforma de servicii de aprovizionare online megamarket.ro, prin care livrează direct clienților peste 11.000 de produse alimentare și nealimentare. Selgros lucrează cu mai multe companii specializate în servicii de aprovizionare și livrare la domiciliu, pe platforme precum cumparaturionline, top delivery, cumparaieftin.
Pe de altă parte, retailerul german Lidl, cu peste 200 de magazine în România, a transmis de mai multe ori că ia în calcul posibilitatea de a deschide și un magazin online, dar nu a precizat când se va întâmpla acest lucru. "La un moment dat vom intra pe online", spun de fiecare dată reprezentantii companiei.
În schimb, în Germania, compania vinde deja produse nealimentare printr-un magazin virtual și va începe și comercializarea de alimente online, la Berlin, începând cu luna decembrie, ca un proiect pilot.