Berea s-ar putea scumpi anul acesta cu 20 la sută, din cauza creșterii prețurilor la energia electricpă și la materii prime. Cei mai afectați sunt micii producători. Marile companii se pregătesc și ele să potolească setea românilor pe bani mai mulți.
Un pahar cu bere va costa la vară, când va fi cald și setea mare, semnificativ mai mult decât acum. Producătorii caută soluții pentru a trece peste cheltuielile în creștere cu electricitatea, arată Digi 24.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Noi, păstrând temperaturi scăzute pentru bere atât în perioada de fermentație, cât și în perioadele de păstrare, camerele frigorifice consumă destul de multă energie electrică și ne afectează foarte mult. Încercăm să mutăm foarte mult partea de producție în timpul zilei și să folosim panourile fotovoltaice. Suntem în discuții să ne montăm panouri fotovoltaice pe toată hala de producție și așa sper să reducem mult, peste 50 la sută din costuri”, spune Ștefan Iordache, producător de bere artizanală.
Cu această situație s-ar putea confrunta nu numai firmele care produc bere artizanală, dar și marile companii internaționale prezente pe piața din România.Așa se face că berea s-ar putea scumpi cu 20 la sută. Producătorii spun că sunt nevoiți să facă acest lucru pentru că au crescut foarte mult costurile de producție. Materia primă s-a scumpit și ea cu aproximativ 30 la sută și au crescut cu 50 la sută facturile pentru energia electrică.
Un berar din București a schimbat furnizorii, pentru că cei la care apela, din Olanda și Suedia, aveau marfa prea scumpă ori rămăseseră fără stocuri.
„Producția de malț anul trecut a fost foarte mică. În nordul Europei, undeva la jumătate, în Canada la 27 la sută mai puțin. Drojdia, sticlele, absolut tot ce intră pe traseul de producție s-a scumpit. Se adaugă și inflația un pic. Ne-am gândit să ne diversificăm, să intrăm și pe alte tipuri de produse, slab alcoolizate, care nu au treabă cu malțul, mai ales că e o nișă neexploatată la noi”, spune Bogdan Pascu, berar craft.
Patru fabrici mici producătoare de bere din București au intrat în faliment anul trecut.
„Cei mai expuși sunt micii producători. România, de altfel, a înregistrat un număr în creștere de producători de bere de talie mică, deci mici afaceri familiale. Pentru acest segment de producție, interdicțiile și măsurile luate în contextul pandemic au venit ca un obstacol mai consistent”, spune Julia Leferman, de la asociația „Berarii României”.
„Când ieși în oraș, cu prietenii, mai ales tinerii consumă bere și nu e bine că se scumpește”, declară o tânără.
„În general, vara mai beau bere. E vorba de socializare, e vorba de atmosferă mai mult”, spune o alta.
Studenții mai ales sunt îngrijorați.
Cei mai mulți români consumă bere blondă. Anul trecut, a crescut cu 37 la sută și cantitatea de bere fără alcool cumpărată. Berea la pet e pe primul loc la consum, urmată de berea îmbuteliată în sticle.