Costul ridicat al bunurilor începe să afecteze semnificativ cheltuielile de sărbători ale americanilor, potrivit celui mai recent sondaj CNBC All-America Economic Survey, transmite CNBC.
Sondajul, realizat pe un eșantion de 1.000 de persoane la nivel național, cu o marjă de eroare de ±3,1%, arată că prețurile ridicate au devenit principalul factor care influențează cât cheltuie consumatorii și unde aleg să își facă cumpărăturile.
Pentru prima dată în istoria cercetării, costul bunurilor este atât principala cauză pentru care unii americani cheltuiesc mai puțin, cât și principalul motiv pentru care alții ajung să cheltuiască mai mult, scrie News.ro
Dintre cei care spun că vor cheltui mai puțin în acest sezon, 46% indică prețurile ridicate drept motivul principal, cu 10 puncte procentuale peste nivelul din 2024. În același timp, 36% dintre cei care spun că vor cheltui mai mult afirmă că acest lucru se datorează tot scumpirilor, o creștere de 11 puncte față de anul trecut. În ultimii șase ani, majoritatea americanilor spuneau că cheltuiau mai mult pentru că aveau venituri mai mari și percepeau economia ca fiind într-o stare bună.
”Aproape 70% spun că prețurile sunt mai mari acum și acest lucru îi afectează atât pe cei care cheltuie mai mult, cât și pe cei care cheltuiesc mai puțin, într-o măsură mult mai mare decât oricând până acum”, a declarat Jay Campbell, partener la Hart Research, institutul de sondare care a realizat componenta democrată a studiului.
Problema accesibilității este tot mai prezentă în rândul consumatorilor. Potrivit sondajului, 61% dintre respondenți cred că prețurile cresc mai repede decât veniturile lor. Procentul urcă la 74% în rândul celor cu venituri între 30.000 și 50.000 de dolari anual și la 78% în cazul celor care câștigă sub 30.000 de dolari.
Per ansamblu, 41% dintre americani spun că vor cheltui mai puțin de sărbători în acest an, 42% afirmă că vor cheltui aproximativ la fel ca anul trecut, iar doar 16% plănuiesc să cheltuie mai mult. Deși americanii declară aproape în fiecare an că intenționează să își reducă bugetul de sărbători, procentul din acest an este cu 6 puncte mai mare decât în 2024, cea mai mare creștere de la valul inflaționist din 2022.
Cheltuiala medie estimată pentru cadouri este de 1.016 dolari, un nivel similar cu cel de anul trecut. În rândul celor care chiar cumpără cadouri, suma medie ajunge la 1.199 de dolari, ceea ce reprezintă o creștere de 3,9% față de 2024.
Sondajul evidențiază și un pesimism accentuat privind economia. Aproximativ 60% dintre americani se declară pesimiști atât în privința situației economice actuale, cât și a perspectivelor, cel mai ridicat nivel din decembrie 2023. Optimismul a scăzut cu trei puncte procentuale.
Democrații și independenții rămân majoritar pesimiști, dar îngrijorarea economică începe să se manifeste și în rândul republicanilor. În timp ce 93% dintre democrați și 86% dintre independenți evaluează economia ca fiind ”doar acceptabilă” sau ”slabă”, același lucru este valabil și pentru 53% dintre republicani.
”Trecerea de la o majoritate a republicanilor care spuneau că totul este excelent sau bun, la o evaluare de tip «acceptabil» sau «slab», este un semnal negativ”, a declarat Micah Roberts, partener la Public Opinion Strategies, firma care a realizat componenta republicană a sondajului.
Îngrijorările legate de prețuri influențează și comportamentul de cumpărare. Sondajul arată o creștere cu 9 puncte procentuale a ponderii celor care cumpără online, o creștere de 3 puncte pentru magazinele de tip big-box, precum Walmart sau Best Buy, și un avans de 6 puncte pentru magazinele en-gros. Cei care cheltuie peste 1.000 de dolari sunt mai predispuși să cumpere de la retaileri precum Costco, în timp ce cei cu bugete între 500 și 1.000 de dolari preferă mai des comerțul online.
Aproximativ 28% dintre americani spun că achiziționează doar produse la reducere, în timp ce jumătate caută oferte, dar cumpără și la preț întreg dacă este necesar. Doar 10% afirmă că nu sunt interesați de reduceri.
În același timp, consumatorii intră în sezonul sărbătorilor cu un nivel mai ridicat de îndatorare. Circa 57% dintre respondenți declară că au datorii, în creștere cu 11 puncte procentuale față de anul trecut, iar numărul celor care spun că au ”multe datorii” a crescut cu cinci puncte. Cea mai mare schimbare se observă în rândul tinerilor cu vârste între 18 și 34 de ani, evoluție care ar putea fi legată de reluarea plăților pentru creditele studențești.














